Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. MNR
|
aktualizacja
Materiał partnera: TOGETAIR 2022

ESG – raportowanie i zielone obligacje

0
Podziel się:

O tym, czym jest ESG oraz czy odpowiedzialne społecznie inwestowanie się opłaca rozmawiali członkowie debaty podczas Szczytu Klimatycznego TOGETAIR 2022.

ESG – raportowanie i zielone obligacje
Debat "ESG – raportowanie i zielone obligacje" (materiały partnera)

Paneliści:

Katarzyna Szwarc, Pełnomocnik Ministra ds. SRRK, Ministerstwo Finansów –

Tomasz Wiśniewski, Wicedyrektor, Dział Rozwoju Produktów Informacyjnych i Wskaźników, GPW

Dorota Hutny, Ekspert ds. ESG, PwC

Kamil Wyszkowski, Przedstawiciel Krajowy i Prezes Rady UN Global Compact Network Poland

Bartek Czyczerski, Senior Policy Manager, The European Roundtable on Climate Change and Sustainable Transition (ERCST)

Artur Beck, organizator I Konkresu ESG Polska Moc Biznesu oraz Szczytu Klimatycznego TOGETAIR.

Moderator: Miłosz Manasterski, Redaktor naczelny, Agencja Informacyjna

Biznes z ludzką twarzą

Jako pierwszy głos zabrał Artur Beck, organizator I Kongresu ESG Polska Moc Biznesu oraz Szczytu Klimatycznego TOGETAIR. Przypomniał, że w ESG zawierają się kwestie ładu korporacyjnego, raportowanie, odpowiedzialność społeczna i dbanie o środowisko. Następnie mówił o znaczeniu ESG w Europie:

Cała polityka UE będzie szła w tę stronę, aby biznes miał coraz bardziej ludzką twarz. Aby ta ludzka twarz i odpowiedzialność społeczna zawierała się w działaniach naszych firm, wymagane jest, abyśmy odpowiednio to raportowali w raportach rocznych. Na dzień dzisiejszy dotyczy to spółek akcyjnych, które są na giełdach papierów wartościowych w Unii Europejskiej, ale za chwilę będzie to rozszerzane. I jeżeli dane przedsiębiorstwo będzie chciało pozyskiwać kapitał, będzie chciało się rozwijać, będzie musiało nieodzownie to raportować nie tylko finansowo, ale i pozafinansowo.

Zapowiedział też kolejną edycję Kongresu ESG Moc Biznesu, która odbędzie się w listopadzie. Pierwszy dzień, dotyczący tematów społecznych, będzie poświęcony kwestii upowszechniania sportu. Drugi dzień będzie dotyczył tematów biznesowych związanych z raportowaniem. Ostatni dzień, odbywający się pod patronatem TOGETAIR, będzie skupiał się wokół ekologii.

Zyskowność ESG

Tomasz Wiśniewski poruszył kwestię zyskowności ESG, zaczynając od wprowadzenie tematu indeksów giełdowych, śledzących kursy spółek spełniających określone kryteria: czy to z punktu widzenia CSR, czy też coraz bardziej ESG:

Stopa zwrotu wskaźnika w okresie ostatnich 15 lat liderów w tematyce ESG wynosi 150% natomiast wskaźnik całego rynku to jest ok. 40 proc. Ta różnica 110 punktów procentowych to jest ta dodatkowa korzyść, która pojawia się w przypadku przewagi spółek odpowiedzialnych społecznie czy tych, które szczególną uwagę zwracają na ESG.

Porównał tę sytuację globalną z rynkiem polskim, na którym indeks spółek odpowiedzialnych społecznie wyniósł 180 proc., podczas gdy wskaźnik całego rynku był na poziomie 50 proc.

Następnie wypowiedział się Bartek Czyczerski z ERCST:

ERCST nie jest firmą, tylko think-tankiem, który analizuje polityki europejskie w sposób niezależny i z tej perspektywy patrzymy również m.in. na kwestię ESG, która ostatnimi czasy bardzo się rozwija. Warto wspomnieć, że taki renesans kwestii ESG zaczął się po kryzysie finansowym w 2008, kiedy szukano sposobów na to, żeby opisać inwestycje, które mają charakter zrównoważony, w szerokim pojęciu tego słowa.

Dodał też, że kolejnym bardzo dużym impulsem dla rozwoju koncepcji ESG stał się European Green Deal, ze względu na to, iż Komisja Europejska włączyła do niego koncepcję ESG pod nazwą zrównoważonego finansowania. Przypomniał również, że flagowym elementem ESG jest taksonomia.

ESG w Polsce

Katarzyna Szwarc odniosła się do ESG pod kątem rynku polskiego:

Staram się patrzeć na ten nowy trend związany ze zrównoważonymi finansami jako szansę dla naszego rynku kapitałowego, abyśmy na kanwie tego trendu budowali naszą przewagę konkurencyjną i rozwijali polski rynek kapitałowy, tak, aby był nie tylko atrakcyjnym miejscem dla emitentów, którzy poszukują kapitału na zrównoważone inwestycje, dla inwestorów, dla których te kwestie finansowe przestają być jedynym czynnikiem, którego poszukują, ale również tak, abyśmy nowe produkty i usługi w obszarze zrównoważonych finansów mogli u nas rozwijać i świadczyć je także na rzecz innych krajów w regionie

Dodała też, że Polska jest w regionie Europy środkowo-wschodniej największym rynkiem kapitałowym. Nawiązała również do wyzwań związanych z finansowaniem transformacji w kierunku ograniczania emisji. Stwierdziła też, że mamy szansę wspierać transformację naszej gospodarki przez rozwój rynku kapitałowego.

Jako kolejna wypowiedziała się Dorota Hutny z PwC, która powiedziała, że z racji swojej działalności biznesowej przyglądają się znacznie trendom rynkowym:

– Bardzo ciekawe jest to, że przez wiele lat krążyło przekonanie, iż inwestowanie, które jest zrównoważone – czy to środowiskowo czy społecznie – jest mniej opłacalne w porównaniu z tradycyjnymi rodzajami inwestycji. Natomiast nasze badania prowadzone na przestrzeni wielu lat pokazują, że jest to mit.

Podała dane mówiące, że fundusze ESG miały w latach 2010-2019 średnio o 9 proc. wyższe zwroty w porównaniu z tradycyjnymi funduszami. Stwierdziła też, że inwestowanie zrównoważone finansowo pozwala utrzymać wartość, zabezpieczyć się przed szeroko pojętymi ryzykami, takimi jak spadkami w trudniejszych czasach i większa zmienność na rynkach finansowych.

Początki ESG

Kamil Wyszkowski nawiązał do początków ESG:

ESG jest koncepcją, której podstawy zostały opracowane w 2004 r., gdy trwały prace nad domknięciem ETS. Już wtedy pojawiły się rozmowy na temat systemu oceny spółek, które pozwolą na taką analizę ich rentowności, która będzie w stanie lepiej, precyzyjniej oceniać, czy w daną spółkę można bezpiecznie inwestować, jeżeli w tle mamy taki duży problem jakim jest zmiana klimatu

Resztę swojej wypowiedzi poświęcił na sprecyzowanie czym dokładnie jest ESG i jakie założenia za nim stoją.

W drugiej części debaty głos ponownie zabrał Tomasz Wiśniewski. Powiedział, że to kraje europejskie wprowadzają obecnie standardy, a inne państwa patrzą na nie i próbują je kopiować. Podał przykład giełdy japońskiej, która dzisiaj ogłosiła uruchomienie nowego indeksu, który w Europie staje się już standardem.

Katarzyna Szwarc przypomniała, że kwestie zrównoważonych finansów to nie tylko szanse, ale też pewne zagrożenia, a wyzwaniem dla dzisiejszego polskiego rynku kapitałowego jest usprawnienie raportowania niefinansowego. Dorota Hutny zwróciła uwagę, że ESG obejmuje też kwestie społeczne, i musimy patrzeć również na nie, nie tylko sprawy klimatyczne.

Kamil Wyszkowski odniósł się do kwestii klimatycznych opisując strach firmy ubezpieczeniowych przed ich ubezpieczaniem. Debatę zamknął Artur Beck, który jako organizator Szczytu klimatycznego podziękował wszystkim za przybycie i zaprosił na kolejną edycję Kongresu ESG Moc Biznesu.

Dowiedz się więcej:

OBSERWUJ TOGETAIR na:

YouTube TOGETAIR

DZIĘKUJEMY, ŻE JESTEŚCIE Z NAMI: TOGETAIR 2022

PARTNER STRATEGICZNY: PKN ORLEN PARTNER GŁÓWNY: PGE GŁÓWNY PARTNER ŚRODOWISKOWO-KLIMATYCZNY: Lasy Państwowe PARTNERZY ECO+: KGHM Polska Miedź, Bank Gospodarstwa Krajowego, McDonald’s, Grypa Żywiec, Microsoft, Polski Fundusz Rozwoju PARTNERZY ECO: Enea, Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, Sieć Badawcza Łukasiewicz, Lidl Polska, Agencja Rozwoju Przemysłu, ARP e-vehicles, T-mobile, VELUX, PWC, Fortum, Top Farms, Terra Nostra, Państwowy Instytut Geologiczny, NCBR PARTNERZY: PKO Bank Polski, LPP, BOŚ Bank, Saint Gobain, 3M, GPW, PAIH, Karmar, Eko Pak, Murapol, Danone, Żywiec Zdrój, Westinghouse, BOSCH, PKP Intercity, Polregio, Brother, Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego, Hanton, Deloitte, Kross Rental, mLesing, Reloop, Stena Recycling, Rekopol, Lux Rad Nowoczesne Grzejniki, FPS, Związek Pracodawców Gospodarki Odpadami, Red Snake, United, Koalicja Dbamy o wodę, IMGW PATNER ENERGETYCZNY Tauron PATRONAT HONOROWY: Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki PATRONATY PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO: Parlament Europejski, Komisja Europejska PATRONATY MINISTERSTW: Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwo Zdrowia, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwo Edukacji i Nauki, Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwo Finansów PATRONATY MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW: Świętokrzyskiego, Lubuskiego, Podkarpackiego, Mazowieckiego, Wielkopolskiego, Zachodniopomorskiego, Opolskiego, Śląskiego, Dolnośląskiego, Warmińsko-Mazurskiego, Pomorskiego, Małopolskiego, Lubelskiego, Kujawsko-Pomorskiego, Podlaskiego, Łódzkiego PATRONATY I PARTNERZY MERYTORYCZNI: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, PARP, Państwowa Agencja Atomistyki, govtech, Biuro Rzecznika MiŚP, UOKIK, Polskie Regiony, Izba Gospodarcza Ciepłownictwo Polskie, IMGW, American Chamber of Commerce in Poland, Business Center Club, green way, Powiat Pilski, Łazienki Królewskie, Clean Air Fund, Polski Alarm Smogowy, Program Czysta Polska, PSPA, PIME, Fundacja Republikańska, Francusko-Polska Izba Gospodarcza GŁÓWNY PARTNER ORGANIZACJI PRACODAWCÓW: Pracodawcy RP PATRONATY UCZELNI WYŻSZYCH: Uniwersytet Warszawski, Szkoła Główna Handlowa, Akademia Górniczo-Hutnicza, Szkołą Główna Gospodarstwa Wiejskiego PARTNERZY MIĘDZYNARODOWI: eit Climate-KIC, UN Global Compact Network Poland, Business & Science Poland, American Chamber of Commerce in Poland, EurAtive.pl, Francusko-Polska Izba Gospodarcza GŁÓWNY PARTNER MEDIALNY: Polsat, Polsat News, Interia, Zielona Interia GŁÓWNE PORTALE INTERNETOWE: Wirtualna Polska, money.pl GŁÓWNY PARTNER RADIOWY: PolskieRadio24.pl GŁÓWNY PARTNER BRANŻOWY: Energetyka24 PARTNERZY MEDIALNI: Polska Agencja Prasowa, Rzeczpospolita, Forbes, Polska Press, Audytorium17, RDC Radio Dla Ciebie, Polskie Radio Olsztyn, Polskie Radio Koszalin, Radio Opole, Polskie Radio Rzeszów, Radio Poznań, Biznes Alert, Teraz Środowisko, Wysokie Napięcie, Smog Lab, e-ciepło.pl, Pod Prąd, OZEON, Kapitał Polski, Ekologia.pl, EcoEkonomia.pl, Ekologia i Rynek, ekorynek.com, EkoGuru, Comparic.pl, BiznesTuba.pl, Business Hub, Business Magazine, Siła Nauki, SmartMe, Agencja Informacyjna GŁÓWNY PARTNER REKLAMY OOH: Clear Channel ORGANIZATORZY: Fundacja Czyste Powietrze, Fundacja Pozytywnych Idei PRODUCENT: Creative Harder Group

Materiał partnera: TOGETAIR 2022

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)