Fuzja Orlenu z Lotosem, zielona energia i wodór. Przyszłość polskiego sektora paliwowego

Przynajmniej 50 mln zł oszczędności tylko na logistyce może przynieść fuzja ORLENu z Lotosem – wynika z zaprezentowanego podczas katowickiego EKG raportu „Logistyka rynku paliw w Polsce”.

- Na stacji przyszłości znajdzie się ładowarka elektryczna, których budujemy coraz więcej. Do tego dojdzie możliwość „tankowania” aut wodorem. - mówi Józef Węgrecki, członek zarządu PKN ORLEN
Źródło zdjęć: © WP.PL
Marcin Lis

W ciągu kilku miesięcy powinna być znana decyzja Komisji Europejskiej w sprawie połączenia PKN ORLEN z Lotosem. Utworzenie czempiona może pozwolić nie tylko na wspólne, a w efekcie tańsze zakupy paliwa, ale i zwiększenie inwestycji w poszukiwanie rozwiązań służących produkcji paliw alternatywnych.

Miliony złotych oszczędności

- Dzięki fuzji występują duże możliwości synergii. Nie tylko logistycznych – na połączeniu grupa, która już dziś jest największą firmą w tej części Europy zyskałaby kapitałowo. Dzięki temu moglibyśmy sobie pozwolić na inwestycje w nowoczesne technologie. Jestem w stanie sobie wyobrazić sytuację, w której na przykład gdańska rafineria produkuje wodór, a Płock zajmuje się petrochemią – mówił podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego Józef Węgrecki, członek zarządu PKN ORLEN.

Nawiązał tym samym do zaprezentowanego przez Adriana Furgalskiego z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR raportu o logistyce rynku paliw w Polsce. Wynika z niego, że połączenie dwóch polskich spółek rafineryjnych może przynieść rocznie od 50 do 115 mln zł oszczędności na samym tylko transporcie.

- Zalecany przez nas scenariusz to 50-60 mln zł oszczędności, a to tylko jeden z przykładów wzajemnych korzyści. Są też inne spółki zależne, których współpraca może przynieść korzyści – mówił Furgalski.

Obejrzyj: Fuzja Orlenu z Lotosem pozwoli na tańsze zakupy ropy. "Łatwiej będzie konkurować na globalnym rynku"

Konkurencja? W Europie to rzadkość

Na korzyści wynikające z fuzji wskazał także Robert Draba, dyrektor w PwC. Przypomniał, że w ostatnich 10 latach powstało wiele nowych rafinerii w miejscach, z których dotychczas sprowadzano jedynie surowiec, nie ostateczny produkt – jak np. Rosja, Zatoka Perska czy USA.

W efekcie na rynku pojawiła się nadwyżka, która zaostrzyła walkę cenową i „wiele słabszych rafinerii nie wytrzymało”. W samej Europie zamknięto ich kilkanaście.

- W Polsce mamy dwie konkurencyjne firmy jednego właściciela, co na naszym kontynencie jest rzadkością. Musimy brać pod uwagę globalny trend tworzenia nowych rafinerii w regionach o niskich kosztach dostępu do surowca i sami szukać synergii kosztowych, by na niego odpowiedzieć – dodał Draba.

Innym trendem na rynku paliwowo-energetycznym, o którym mówili paneliści jest rosnące zapotrzebowanie na zieloną energię i docelowe odchodzenie od paliw konwencjonalnych, także w motoryzacji, co dla ORLENu jest największym wyzwaniem najbliższych lat.

Jak mówił Węgrecki koncern w zależności od rozwoju sytuacji na rynku będzie musiał wyznaczyć kierunek dywersyfikacji – np. w kierunku elektromobilności (na stacjach już pojawiają się ładowarki do aut elektrycznych – red.) z równoczesnym utrzymaniem wykorzystywania ropy naftowej, np. w petrochemii. Do tego budowa kolejnych „nóg biznesowych” – choćby w sektorze wytwarzania energii.
– W ten sposób będziemy mogli określić szanse na przyszłość. Pomocna byłaby w tym jednoznaczna polityka państwa i stabilizacja przepisów – dodał Węgrecki.

PKN ORLEN stawia na gaz

Na problem pośrednio związany z regulacjami w polityce energetycznej i paliwowej wskazał także Rober Draba.

– Głównym wyzwaniem są rosnące ceny energii elektrycznej wywołane przez rosnące ceny uprawnień do emisji CO2. W efekcie wysokiej emisyjności polskiej elektroenergetyki to problem szalenie istotny i poradzenie sobie z nim jest nie lada wyzwaniem. Dlatego też trzeba wyznaczyć strategiczne priorytety.

Zdaniem Józefa Węgreckiego z PKN ORLEN Polska powinna spoglądać coraz uważniej na alternatywne paliwa i źródła energii – choćby na możliwość zgazyfikowania węgla. I to nie tylko w złożach, ale także już po wydobyciu. Tak pozyskany gaz mógłby być wykorzystywany choćby w rozbudowywanej obecnie petrochemii. To samo tyczy się wykorzystywania biogazu.

Gaz nieprzypadkowo kilkukrotnie pojawiał się w wypowiedzi członka zarządu PKN ORLEN – koncern już zaangażował się w produkcję elektroenergetyczną z równoczesną dywersyfikacją źródeł. Dziś wytwarza 1500 MW energii w blokach gazowych i przystąpił do budowy farmy wiatrowej na morzu o mocy 1200 MW.

Józef Węgrecki przyznał, że działania to odpowiedź koncernu na globalne megatrendy. Zauważył równocześnie, że już dziś ceny energii z OZE zbliżają się do cen energii wytworzonej konwencjonalnie, a do tego Polska ma zbyt małe zasoby węgla, by być całkowicie samowystarczalna.

Wodór. Paliwo przyszłości

Kolejnym ze strategicznych kierunków płockiego koncerny jest paliwo wodorowe.

– ORLEN jest w stanie takie paliwo przygotować, gdyby było potrzebne. Sądzę, że jego rozwój będzie przebiegał od zasilania samochodów transportowych w pierwszej kolejności do aut osobowych w ostatniej – dodał.

- Na stacji przyszłości znajdzie się ładowarka elektryczna, których budujemy coraz więcej. Do tego dojdzie możliwość „tankowania” aut wodorem. To jednak perspektywa dłuższa, bo zbyt wiele firm zainwestowało w rozwój akumulatorów, więc „elektryki” będą wiodły prym, ale my nie musimy jedynie iść krok w krok za wszystkimi. Mamy furtkę, by samemu wyznaczyć kierunek i pójść w kierunku wodoru. A ten ma przyszłość – podsumował Józef Węgrecki.

Wybrane dla Ciebie
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów