Gdy wielki biznes ruszył z pomocą: lekcja z powodzi

W połowie września br. oczy całej Polski zwrócone były ku południowo - zachodniej części kraju, którą spustoszyła najpoważniejsza od 1997 roku powódź. Woda zalewała kolejne miejscowości i niszczyła wszystko, co stanęło na jej drodze. Kłodzko, Lądek-Zdrój, Głuchołazy, Nysa – nazwy tych miejscowości przez kilka tygodni były na ustach polityków, dziennikarzy i zwykłych ludzi poruszonych tragedią tych, którzy stracili wszystko.

  Zniszczenia w budynkach. Fot. PAH
Źródło zdjęć: © materiały partnera

W wyniku powodzi zniszczeniu lub znacznym uszkodzeniom uległo ponad 17 tysięcy domów i 8,5 tysiąca budynków gospodarczych. Woda nie oszczędziła też szkół, przedszkoli i innych budynków użyteczności publicznej. Fala powodziowa zdewastowała drogi i infrastrukturę kolejową oraz zerwała 41 mostów. W miesiąc po powodzi straty oceniono na ponad 5 miliardów złotych.

Żadne liczby nie oddadzą jednak tragedii pojedynczych osób, których świat rozpadł się w ułamku sekundy. Na miejscu od początku była Polska Akcja Humanitarna, odpowiadając na szybko zmieniające się potrzeby. Zespół PAH pojawił się nie tylko w miejscowościach, o których można było przeczytać na pierwszych stronach gazet, ale też w bardzo małych wsiach, do których wsparcie docierało w ograniczonym stopniu lub nie było go wcale. Organizacja udzieliła pomocy natychmiastowej, przekazując wodę, żywność, produkty higieniczne i sprzęty do sprzątania oraz artykuły pierwszej potrzeby dla poszkodowanych.

Pan Stanisław. Fot. PAH
Pan Stanisław. Fot. PAH © materiały partnera

W kolejnych dniach PAH zaczęła też dostarczać sprzęt do osuszania domów. Zakup 95 osuszaczy, 98 nagrzewnic i 30 ozonatorów możliwy był dzięki środkom przekazanym przez bp Polska. Koncern jest wieloletnim partnerem PAH, a na jego wsparcie organizacja mogła już wielokrotnie liczyć w przeszłości.

– W sytuacjach krytycznych, takich jak powódź, pomoc musi zostać dostarczona natychmiast. Z firmą bp współpracujemy już od wielu lat i łączy nas duży poziom zaufania – wyjaśnia Paula Langnerowicz, starsza specjalistka ds. współpracy z biznesem. – To firma, która dobrze rozumie, jak ważne jest szybkie działanie i wspiera nas właściwie od pierwszych chwil naszej odpowiedzi na kryzys, przekazując środki finansowe na zaspokojenie najpilniejszych potrzeb. Taki rodzaj wsparcia daje nam największą elastyczność oraz możliwość udzielenia ludziom i samorządom takiej pomocy, jaka w danym miejscu i chwili jest niezbędna.

Karta paliwowa. Fot. PAH © materiały partnera

W połowie grudnia br. pracowniczki PAH odwiedziły pana Stanisława ze Stronia Śląskiego, którego dom mocno ucierpiał w wyniku powodzi. Mężczyzna chętnie zaprosił je do domu, który jest osuszany od prawie trzech miesięcy. Parter budynku został zupełnie zalany i nie nadaje się do zamieszkania. Tynki skuto, a gruz i błoto usunięto, ale ceglane ściany nadal są mokre. Wilgoć czuć nawet w powietrzu. W domu przez cały czas pracuje kilka osuszaczy i nagrzewnic. Pan Stanisław wiele razy dziennie opróżnia pojemnik osuszacza – w sumie wylewa kilka wiaderek w ciągu dnia. Mężczyzna korzysta ze sprzętu zakupionego przez Polską Akację Humanitarną i za użytkowanie tych sprzętów nie musi płacić. Będzie ich używać tak długo, jak tylko będzie to potrzebne.

Ta historia jest tylko jedną z wielu, a pan Stanisław kolejną osobą, której pomogła organizacja. Koncern bp Polska zaś nie tylko przekazał darowiznę, dzięki której zakupiono sprzęt do osuszania zalanych domów, ale także udostępnił do użytku Polskiej Akcji Humanitarnej karty paliwowe, dzięki czemu pracownicy organizacji mogli łatwo się przemieszczać po zalanych terenach – bez ponoszenia dodatkowych kosztów paliwa. Możliwość bezpłatnego tankowania pozwoliła na częste kursy i szybkie reagowanie na zmieniające się potrzeby.

Stacja BP. Fot. PAH © materiały partnera

Przykład współpracy Polskiej Akcji Humanitarnej i bp Polska świetnie pokazuje, jak może wyglądać modelowa współpraca między biznesem i trzecim sektorem, zwłaszcza organizacjami humanitarnymi. PAH wciąż jest na miejscu i zajmuje się m.in. finansowaniem odbudowy oraz remontów zniszczonych budynków instytucji i organizacji pozarządowych, udzielaniem wsparcia żywnościowego i psychologicznego dzieciom oraz kupuje niezbędne sprzęty i wyposażenie, w tym mobilne stacje do oczyszczania wody.

Poznaj działania PAH w południowo-zachodniej Polsce i wspieraj je pojedynczą lub cykliczną wpłatą: https://www.pah.org.pl/co-robimy/sos/powodz/

Materiał sponsorowany przez Polską Akcję Humanitarną
Wybrane dla Ciebie
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Ważna umowa dla tysięcy Polaków. Poczta zdobyła gigakontrakt na obsługę sądów
Ważna umowa dla tysięcy Polaków. Poczta zdobyła gigakontrakt na obsługę sądów