Gigantyczna kara za rabat. Play ma zwrócić klientom opłaty

Prezes UOKiK nałożył na P4, operatora sieci Play, ponad 108 mln zł kary oraz obowiązek zwrotu konsumentom nienależnie pobranych opłat - podał UOKiK w komunikacie prasowym.

Logo Arkadiusz Zi�?ek
Fot. Arkadiusz Ziolek/East News.
n/z Logo firmy Play.
ARKADIUSZ ZIOLEKPrezes UOKiK nałożył na P4, operatora sieci Play, ponad 108 mln zł kary
Źródło zdjęć: © East News | ARKADIUSZ ZIOLEK
Katarzyna Kalus
Dźwięk został wygenerowany automatycznie i może zawierać błędy

"P4 - operator sieci Play - kusi klientów rabatem za e-fakturę i terminowe płatności, zazwyczaj w wysokości 5 zł miesięcznie. Gdy jednak konsument spóźni się z płatnością, traci tę zniżkę i jego następny rachunek rośnie. W ocenie Prezesa UOKiK taki mechanizm działa jak niedozwolona kara umowna za opóźnienie w zapłacie" - napisano.

Jak wskazał UOKiK, P4 od ponad sześciu lat stosuje zasady, w których opóźnienie w zapłacie rachunku automatycznie powoduje utratę rabatu za e-fakturę i terminowe płatności. Aby skorzystać ze zniżki, klient musi spełnić dwa warunki: wyrazić zgodę na faktury elektroniczne oraz opłacać rachunki w terminie. Jeśli spóźni się z wpłatą, to w kolejnym okresie rozliczeniowym traci rabat - najczęściej 5 zł za każdą usługę.

Na emeryturę zmienili dom. Na tym zaoszczędzili tysiące

W praktyce konsument ponosi więc podwójne konsekwencje - oprócz ustawowych odsetek za opóźnienie, płaci w kolejnym miesiącu więcej za abonament, który rośnie o wartość utraconej zniżki. Zdarzało się, że konsument traci rabat również wtedy, gdy opóźnienie dotyczyło innych należności doliczonych do tej samej faktury - na przykład raty za sprzęt, opłat z tytułu usług dodatkowych albo usług o podwyższonej opłacie - napisano.

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył na P4 karę w wysokości 108,57 mln zł oraz nakazał zaniechanie stosowania zakwestionowanej praktyki.

Spółka powinna również zwrócić klientom pieniądze pobrane w związku z utratą rabatu za e-fakturę i terminowe płatności. Zwrot będzie przysługiwał tym, którzy po 30 września 2019 r. zawarli umowę z takim rabatem, stracili go z powodu opóźnienia w płatności i zapłacili podwyższoną kwotę rachunku. Zwrot ma dotyczyć zarówno obecnych, jak i byłych klientów.

Decyzja nie jest prawomocna, spółce przysługuje odwołanie do sądu.

Po uprawomocnieniu się decyzji prezesa UOKiK spółka P4 będzie musiała poinformować konsumentów m.in. o decyzji, przysługującym im prawie do zwrotu pobranych opłat, sposobie jego otrzymania i terminie na zgłoszenie się po należną im kwotę. Jeśli obecni klienci nie zgłoszą się po zwrot, ich konta abonenckie zostaną automatycznie zasilone odpowiednią kwotą.

Ewa Sankowska-Sieniek z biura prasowego Play poinformowała, że spółka nie zgadza się z decyzją urzędu antymonopolowego. "Stosowany przez Play mechanizm rabatowy nie jest karą umowną. To cena warunkowa, która zależy od spełnienia określonych warunków" - podkreśliła.

Jak wyjaśniła, klienci mogą liczyć na zniżkę na abonament pod warunkiem terminowych płatności i wyrażenia zgody na e-fakturę. "W sytuacji, gdy któryś z warunków nie jest spełniony, rabat nie przysługuje. Natomiast jeśli w kolejnym miesiącu abonent opłaci fakturę w terminie, ponownie zyska prawo do zniżki. O sposobie naliczania rabatu informujemy w sposób przejrzysty w naszych ofertach i umowach" - zauważyła Sankowska-Sieniek.

Podkreśliła, że mechanizm ten stosowany jest od 2013 r., a prezes UOKiK zajmował się tą kwestią w 2014 i 2015 r., a postępowania zostały zamknięte, bez postawienia zarzutów spółce. "Na rynku funkcjonuje wiele rabatów zależnych od spełnienia określonego warunku. Zamierzamy się odwoływać od decyzji w ramach możliwości przewidzianych w polskim prawie" - zadeklarowała przedstawicielka Play.

UOKiK kontroluje wielkie telekomy

UOKiK podał, że decyzja wobec P4 to kolejne działanie Urzędu dotyczące sposobu konstruowania rabatów i rozliczania opłat przez dostawców usług telekomunikacyjnych.

W toku są postępowania wobec spółek CANAL+, T-Mobile, Orange, Vectra i Multimedia Polska dotyczące karania konsumentów utratą jednego z rabatów w związku z nieopłaceniem faktury w terminie.

Wybrane dla Ciebie
Nieznane zamiary USA. Trump chce stworzyć grupę C5 z Chinami i Rosją
Nieznane zamiary USA. Trump chce stworzyć grupę C5 z Chinami i Rosją
Chętnych do pracy brakuje, a płacą nawet 12 tys. zł. Przyjmą praktycznie od zaraz
Chętnych do pracy brakuje, a płacą nawet 12 tys. zł. Przyjmą praktycznie od zaraz
Rząd przesłał ustawę. Nie zmienił nic. Będzie weto? Jest głos z Pałacu
Rząd przesłał ustawę. Nie zmienił nic. Będzie weto? Jest głos z Pałacu
"Nie może być pełnego automatyzmu". Minister zabiera głos ws. ważnej reformy
"Nie może być pełnego automatyzmu". Minister zabiera głos ws. ważnej reformy
Spór w rządzie o składkę zdrowotną. Domański: nie ma przestrzeni do obniżenia
Spór w rządzie o składkę zdrowotną. Domański: nie ma przestrzeni do obniżenia
"Czeski Donald Trump" wraca na stanowisko premiera. Oto co zapowiada
"Czeski Donald Trump" wraca na stanowisko premiera. Oto co zapowiada
W NBP wrze. Tyrowicz ujawnia: kłócą się o kontrolę nad bizancjum
W NBP wrze. Tyrowicz ujawnia: kłócą się o kontrolę nad bizancjum
Polacy chcą kupować auta z Chin? Zaskakujące wyniki sondażu
Polacy chcą kupować auta z Chin? Zaskakujące wyniki sondażu
Inflacja konsumencka w Chinach najwyższa od blisko dwóch lat
Inflacja konsumencka w Chinach najwyższa od blisko dwóch lat
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 10.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 10.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 10.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 10.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 10.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 10.12.2025