Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Magda Żugier
|
aktualizacja

Opłata za nic? UOKiK wszczyna postępowanie wobec Play

134
Podziel się:

UOKiK zarzuca Play, że bez podstawy prawnej wprowadził opłatę za utrzymanie numeru w ofertach na kartę. Urząd wszczął postępowanie, a operatorowi grozi kara do 10 proc. obrotu. – To jak doliczanie kosztu paliwa do rachunku za kurs taksówką – mówi szef UOKiK.

Opłata za nic? UOKiK wszczyna postępowanie wobec Play
Opłata za nic? UOKiK wszczyna postępowanie wobec Play (East News, Karol Makurat/REPORTER)

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił poważne zarzuty sieci Play. Chodzi o pobieraną w ofertach pre-paid opłatę za "utrzymanie numeru" – nawet do 5 zł miesięcznie – która według UOKiK została wprowadzona jednostronnie, bez odpowiedniej podstawy prawnej. Urząd wszczął wobec właściciela Play, spółki P4, postępowanie w sprawie stosowania niedozwolonych postanowień umownych.

Jak informuje UOKiK, opłata dotyczy użytkowników ofert "Play na Kartę OdNowa" oraz "Play na Kartę 3.0" i jest naliczana, jeśli klient nie wykona określonej przez operatora aktywności – np. nie kupi pakietu czy nie wykona połączenia – nawet jeśli odbiera rozmowy lub korzysta z wcześniej wykupionych usług.

– Presja związana z ryzykiem naliczania opłat może sprawić, że konsumenci będą korzystać z usług w większym zakresie, niż rzeczywiście potrzebują – komentuje prezes UOKiK Tomasz Chróstny. – To mniej więcej tak, jakby taksówkarz do rachunku za kurs doliczał koszt tankowania, leasingu i przeglądu technicznego auta – dodaje.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Kupił wyspę na końcu świata. "Jedna z szalonych rzeczy"

UOKiK podkreśla, że oferty przedpłacone opierają się na zasadzie swobody dysponowania środkami i że wprowadzenie opłaty za "utrzymanie numeru" może naruszać zbiorowe interesy konsumentów. Co więcej, jak zauważa urząd, Play posiada także oferty na kartę, w których taka opłata nie obowiązuje, a obsługa klienta jest nadal dostępna.

Play komentuje

Operator uzasadnia opłatę kosztami przypisania numeru, działania systemu, obsługi klienta i gotowości do świadczenia usług. Jednak zdaniem UOKiK to obowiązki operatora, które wynikają z samej umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych – a nie osobna usługa, którą można dowolnie wyceniać.

"Nie pobieramy podwójnych opłat za pakiety. W toku postępowania przedstawimy urzędowi nasze stanowisko i argumenty. W naszej ocenie operator telekomunikacyjny może pobierać stałe opłaty związane z korzystaniem z usługi pre-paid, podobnie jak np. w branży energetycznej pobierania jest stała opłata sieciowa" - przekazało nam biuro prasowe Play.

Postępowanie wobec Play to nie jedyny taki przypadek – UOKiK postawił już podobne zarzuty Orange Polska, a wobec Polkomtelu (sieć Plus) prowadzone jest postępowanie wyjaśniające. Jeśli zarzuty wobec P4 się potwierdzą, spółce grozi kara w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu.

Skargi konsumentów, które trafiły do urzędu, pokazują skalę problemu. Klienci piszą, że są "przymuszani do kupowania usług Play, które nie są im potrzebne" tylko po to, by uniknąć opłaty. UOKiK zaznacza, że to sprzeczne z zasadami uczciwego traktowania konsumentów i może być uznane za praktykę rynkową naruszającą ich interesy.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(134)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Erni F.
3 tyg. temu
Mam ofertę w Play 40zl na kartę miało być 200Gb gratis kasę wzięli internetu do dziś nie dostałem...
Krzysztof M.
3 tyg. temu
PLAY to złodzieje wiem bo oszukali mnie nie jeden raz . Powinni zapłacić nie 10 a 25 procent kary od obrotu . To może w końcu nauczyło by ich że kraść nie wolno , ze nie wspomnę o należytym wspomaganiu innych którzy są tylko w strefie ich zasięgu . Nie dotrzymują umów.
Maria G.
3 tyg. temu
Pojechałam za granicę do kraju w Unii. Po przekroczeniu granicy dostałam informację, że jest roaming, korzystaj z usług, srata, tata i po jakiś 200 metrach telefon przestał działać. Po przybyciu na miejsce mogłam skorzystać z wi-fi i sprawdzałam dokładnie ustawienia telefonu. Wszystko było ok niestety cały czas brak zasięgu. Po powrocie nie omieszkałam pójść do punktu i powiedzieć co się stało. Ich odpowiedź: trzeba było zadzwonić. Pytam się jak? Cisza. Ostatnio zaczęli mnie nagabywać na przedłużenie umowy, powiedziałam co mnie spotkało z ich strony i panienka natychmiast się wyłączyła. Myślę, że takich zdarzeń musi być więcej i oni wiedzą, że tak jest. Firma dziad.
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
Anonim
3 tyg. temu
Jestem w Play od 15 lat, mam trzy numery w tej sieci i muszę przyznać, że bardzo się rozbestwili w ostatnim czasie. Sama sieć moim zdaniem działa dobrze, ale obsługa zrobiła się bardzo arogancka, do tego robią co chcą, łącznie z kłamstwami. Mam jeden numer z umową na czas nieokreślony i ich aroganckich podejść mam już serdecznie dość. Co jakiś czas wysyłają mi do tego numeru podwyżki, według ich widzimisię. Albo dzwoni jakaś paniusia z jakiegoś punktu i praktycznie wydaje mi rozkazy, że mam przyjść do punktu tu i tu i podpisać nową umowę, a jak nie to znowu będzie dzwonić za kilka dni.
Gienek z Tych
3 tyg. temu
Play to czyste złodziejstwo.!!!!!. Na telefonie wyświetla mi się że mam jeszcze 4 GB internetu a oni od tygodnia mnie atakują SMSami że internet się skończył i że mam sobie wykupić kolejne GB . I bez podstaw podnoszą mi koszt abonamentu .
Anonim
3 tyg. temu
Ciągle czekam na wyjaśnienie fakturowania ,Usługi Inne ???
...
Następna strona