Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
MWL
|
aktualizacja

Ile wydała spółka CPK? "Tajemnica handlowa, a mówimy o pieniądzach publicznych"

483
Podziel się:

Trzeba poznać prawdziwy stan wydatków CPK. Spółka informowała o odkupionych gruntach, ale wartość transakcji trzyma w tajemnicy, choć wydaje pieniądze publiczne - pisze "Rzeczpospolita". Opozycja zapowiada, że po przejęciu rządów, "zweryfikuje" cały projekt.

Ile wydała spółka CPK? "Tajemnica handlowa, a mówimy o pieniądzach publicznych"
CPK ma zostać oddany do użytku w 2028 r. Nie wiadomo, ile zostanie z projektu, jeśli to opozycja utworzy koalicyjny rzad (materiały prasowe, Foster+Partners)

Centralny Port Komunikacyjny zrezygnował z wbicia pierwszej łopaty na placu budowy nowego lotniska. Na dwa tygodnie przed wyborami Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK, przekonywał, że nie ma potrzeby symbolicznego rozpoczynania budowy, bo prace "już się zaczęły, choć były niemedialne".

"Rzeczpospolita" przyjrzała się wydatkom spółki. W 2022 r. wydatki na realizację inwestycji lotniskowych i kolejowych podskoczyły z 69 mln zł do 463 mln zł w porównaniu z rokiem poprzedzającym. Wzrosły też wynagrodzenia: z 45 mln zł przy 493 zatrudnionych do 66 mln zł przy 638 pracownikach. "Średnia na pracownika zwiększyła się więc o blisko 12 tys. zł – z 91,3 tys. zł rocznie do 103,4 tys. zł" - czytamy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Zaorają projekt CPK? "Pisowska megalomania"

- Wzrost wynagrodzeń rok do roku uzasadniony jest skalą programu CPK, do którego niezbędne jest pozyskanie pracowników o ponadprzeciętnym poziomie umiejętności, posiadających ekspercką wiedzę i nierzadko trudno dostępnych na rynku – powiedział Konrad Majszyk, rzecznik CPK, w rozmowie z "Rz".

Umowy w spółce CPK. Na co idą pieniądze?

Jak pisze dziennik, dotychczas główny koszt inwestycji CPK to umowy projektowe z międzynarodowymi firmami. W listopadzie 2022 r. CPK podpisała kontrakt z master architektem, czyli Foster+Partners w konsorcjum z Buro Happold na projekt terminala lotniska, dworca pasażerskiego, węzła przesiadkowego i systemu obsługi bagażu. Jego wartość to 696 mln zł netto.

Kolejne 327 mln zł netto wydano na projekt inżynierii lądowej z Dar Al-Handasah Consultant. W jego ramach zaprojektowane zostaną m.in. pasy startowe i drogi kołowania. Na terenie przyszłego lotniska trwają już prace przygotowawcze. Właściwe roboty budowlane mają się rozpocząć na przełomie roku, gdy CPK uzyska pozwolenie na budowę (na razie działa w oparciu o decyzję środowiskową).

Kolejne 500 mln zł mają kosztować dwie umowy ramowe na projekty m.in. wieży kontroli lotów, centrum operacyjnego i budynków służb ratowniczo-gaśniczych. Spółka wykupiła też prawie 1,1 tys. ha gruntów w ramach Programu Dobrowolnych Nabyć.

Dziennik pyta, co by było, gdyby nowy rząd zdecydował się okroić projekt CPK. – Kary umowne i koszty odstąpienia od podpisanych umów mogą się okazać od tych umów niższe – stwierdza osoba związana ze spółką. Firma konsultingowa EY wylicza, że koszt budowy części lotniskowej CPK miałby zwrócić się po 12 latach za sprawą wzrostu wpływów z transportu cargo.

Twórcy raportu obliczyli, że od połowy lat 30. dzięki CPK dodatkowe roczne dochody budżetu państwa z cła i VAT będą przekraczały miliard złotych. W ciągu pierwszych 32 lat działalności inwestycja CPK wygeneruje blisko 200 mld zł - przekonywał Marcin Horała jeszcze przed wyborami.

W money.pl pisaliśmy, że po zmianie władzy i przejęciu rządów przez koalicję partii opozycyjnych, projekt CPK ma zostać "zweryfikowany" i najprawdopodobniej okrojony. Wśród ekspertów, z którymi rozmawialiśmy, zdania są podzielone - czy spółka i rząd postawią na kontynuację budowy nowego lotniska, czy na inwestycje kolejowe.

- Musimy poznać prawdziwy stan wydatków. Spółka przekazywała informacje o liczbie odkupionych pod budowę hektarów gruntu, ale przeznaczoną na to kwotę traktowała jako tajemnicę handlową, a mówimy o pieniądzach publicznych - powiedział "Rz" Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha ma być wybudowany port lotniczy, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać do 40 mln pasażerów rocznie.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(483)
Art
3 miesiące temu
2 mld za projekty beż dróg. Horror. Z tego co mówi to stopa zwrotu inwestycji wynosi ok 45 lat. A to tylko gadanie. Nie podoba mi się to.
tiaaa
4 miesiące temu
Polacy narodem najniższym odsetkiem lotów i do tego narodem zanikającym - jest nas tylko 36 mln w kraju na Wisłą. Nie ma zgody na wielkie lotnisko i specjalne linie kolejowe do lotniska. Od 1989r powstało 100 km linii kolejowych a teraz nagle miałoby powstać 1800 km(!). Nie zgadzamy ię! Chcemy mieć dostęp do lekarza specjalisty w ciągu 1 tygodnia a nie 6 m-cy, chcemy mieć place zabaw dla dzieci, boiska i dobrze wyposażone szkoły, nauczycieli którzy chcą pracować a nie tylko gonią do kolejnej pracy, chcemy mieć teatry, muzea i akademiki dla młodzieży. To państwo powinno wybudować mieszkania żeby ludzie nie musieli podpisywać intercyzy z bankiem i mogli spokojnie zmieniać miejsc a zamieszkania. 500 tys mieszkań co roku rozwiąże problem i nie spowoduje lawinowego wzrostu cen
wedqw
4 miesiące temu
Utopili miliardy i jak na razie nie zbudowali nic.
Kosa
6 miesięcy temu
Jeżeli ktoś proponowałby mi 140% wartości domu to czemu nie ?
ATA
6 miesięcy temu
Czy ktoś chciałby mieć zniszczony nowy dom kosztem kolei szybkich prędkości? łatwo się mówi temu,kogo nie dotyczy plan budowy CPK.
...
Następna strona