Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Marcin Walków
Marcin Walków
|
aktualizacja

Nie będzie wbicia pierwszej łopaty na budowie CPK. Wyszedł prezydent

785
Podziel się:

Nie będzie wbicia pierwszej łopaty na budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zamiast tego zorganizowano konferencję z udziałem głowy państwa. - Czy warto wydać ogromne pieniądze na budowę CPK? Tak - przekonywał prezydent Andrzej Duda w Warszawie.

Nie będzie wbicia pierwszej łopaty na budowie CPK. Wyszedł prezydent
Prezydent Andrzej Duda i wiceminister Marcin Horała wystąpili na konferencji "podsumowującej CPK" (East News, Maciek Jonek REPORTER)

Zamiast symbolicznego wbicia pierwszej łopaty na budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego zorganizowano konferencję pod hasłem "Historia sukcesów pisanych faktami" w studiu telewizyjnym ATM w Warszawie. Spółka nie uzyskała jeszcze pozwolenia na budowę nowego lotniska, dopiero jesienią wystąpi o decyzję lokalizacyjną.

- Inwestycja w Centralny Port Komunikacyjny nie podoba się w bardzo wielu miejscach - powiedział prezydent Andrzej Duda, otwierając wydarzenie. Porównał budowę nowego lotniska do "współczesnej" Gdyni.

Centralny Port Komunikacyjny, jest największym wyzwaniem I połowy XXI wieku. Potrzebujemy go. II Rzeczpospolita miała swoją Gdynię, stocznię zbudowaną na piasku, z niczego, z maleńkiej rybackiej wioski - przekonywał Andrzej Duda.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Zaorają projekt CPK? "Pisowska megalomania"

Centralny Port Komunikacyjny to planowany nowy węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha ma zostać wybudowany port lotniczy, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać do 40 mln pasażerów rocznie. Pierwsze samoloty z CPK mają wystartować w 2028 r.

Trzymam kciuki za tę inwestycję i wspieram. Jeszcze przez dwa lata jestem w Pałacu Prezydenckim i bardzo mi na tej inwestycji zależy - podkreślił Andrzej Duda.

Prezydent przekonywał, że korzyści z budowy nowego lotniska nie da się policzyć. Zapewniał, że inwestycja stworzy nowe miejsca pracy, a także przyciągnie inne firmy, które będą działać wokół głównego hubu. Ma też generować wpływy do budżetu państwa.

- Ta inwestycja jest skarbem. Tak jak trzeba było skomunikować Gdynię z resztą kraju, tak musimy zbudować 2 tys. km nowych linii kolejowych, które skomunikują CPK z resztą kraju. Czy to jest dobre rozwiązanie? Świetne rozwiązanie. Będą nam w tym przeszkadzali - stwierdził Andrzej Duda.

- Jak zbudujemy to lotnisko i tę infrastrukturę, choćby 10 razy potem to zepsuli, naprawi się i będzie dalej - zakończył swoje przemówienie prezydent Andrzej Duda.

Horała: CPK to realizacja wielkiego marzenia

- Centralny Port Komunikacyjny to realizacja wielkiego marzenia, aby w Polsce żyło się tak, jak na Zachodzie. Marzenia, które wydawało się nie do zrealizowania - powiedział Marcin Horała, wiceminister funduszy i polityki regionalnej oraz pełnomocnik rządu ds. CPK.

Horała przekonywał, że Lotnisko Chopina jest dziś w trzeciej, a nawet czwartej dziesiątce portów lotniczych w Europie. - Polska jest piątym krajem Unii Europejskiej. Potrzebujemy portu lotniczego na miarę naszych możliwości. Jesteśmy w sytuacji dziecka, które włożono w betonowy gorset, w którym nie może dalej rosnąć, a potrzebuje rosnąć - mówił wiceminister.

Odwołał się do pomysłów budowy centralnego lotniska, które analizowano jeszcze w latach 70. XX wieku.- Gdzieś w gminie Baranów jest komunikacyjny punkt ciążenia Polski, który został przeanalizowany. Tam jest lokalizacja węzła, którego najważniejszym elementem jest nowe lotnisko - mówił.

Przypomniał, że decyzję o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego podjęto w 2017 r., wtedy też powołano urząd pełnomocnika rządu ds. CPK. Rok później powołano spółkę celową pod nazwą Centralny Port Komunikacyjny.

W pandemii pojawiły się głosy, żeby rezygnować ze strategicznych inwestycji. My w te głosy nie wierzyliśmy - podkreślił Horała.

Przypomniał prognozy IATA, opracowane na zlecenie spółki CPK, które przewidywały, że ruch lotniczy w Polsce po pandemii odbuduje się już w 2024 r. - Eksperci mieli rację, nie mieli racji niemądrzy politycy. Polski rynek lotniczy się rozwija i potrzebuje inwestycji takiej jak CPK - przekonywał wiceminister.

Dziś spółka dysponuje już m.in. decyzją środowiskową, ma opracowany master plan dla nowego lotniska. Wybrała też doradcę strategicznego i głównego architekta, którym zostało brytyjskie biuro Foster+Partners. Ostateczną lokalizację lotniska przedstawiono w grudniu 2021 r.

Co z wbiciem pierwszej łopaty? "Prace już się zaczęły"

Wiceminister wyjaśnił też, dlaczego zrezygnowano z symbolicznego wbicia pierwszej łopaty na budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wcześniej zapowiadał, że takie wydarzenie będzie miało miejsce na przełomie sierpnia i września.

- Miałem wewnętrzną radość czy poczucie ironii, gdy dyskutowałem z oponentami i oni mówili, że niemożliwe, by w 2023 r. została wbita pierwsza łopata i zaczęły się prace budowlane. A ja wiedziałem, że one już się zaczęły, choć były niemedialne. Nie ma obrazka dla kamery atrakcyjnego, ale prace się toczą w wymiarze przygotowawczych prac budowlanych na kolejnych działkach, w miarę postępów dobrowolnego wykupu gruntów - powiedział Horała.

CPK wylicza, że pozyskała już ponad 1 tys. ha gruntów pod budowę, a do Programu Dobrowolnych Nabyć zgłosiło się ponad 1,3 tys. właścicieli, dysponujących łącznie 3,6 ha na terenach planowanej inwestycji. Na terenie gmin Baranów, Teresin i Wiskitki przeprowadzono już prace rozbiórkowe ponad 50 nieruchomości. Spółka przekonuje, że od kilku miesięcy trwają odwierty geologiczne i budowa "de facto się rozpoczęła".

- Tak, jak mówił pan prezydent, nie będzie łatwo. Ten projekt stoi w sprzeczności z tymi grupami interesów, z którymi jest sprzeczna wolna, silna i suwerenna Polska. Jest sprzeczny z koncepcją Rosji imperialnej, jest sprzeczny z koncepcją Mitteleuropa. To rozumiał Eugeniusz Kwiatkowski (budowniczy portu w Gdyni - przyp. red.) - przekonywał wiceminister.

- Położenie geograficzne, które przez wieki było przekleństwem, możemy wykorzystać, aby tu było wpięcie do światowego systemu komunikacyjnego. Wielu mówiło, że tak się nie stanie, ale tak się właśnie dzieje i to wielkie polskie marzenie dzięki CPK osiągniemy - zakończył Horała.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(785)
WYRÓŻNIONE
Bogdan
rok temu
Następna inwestycja typu elektrownia Ostrołęka....
Pioter Pan
rok temu
Ble, ble, ble. Przekop Mierzei mial byc skarbem, polskie promy tez. O milionie polskich samochodow elektrycznych nie wspomne. Oparli tez polska energetyke na polskim weglu...sprowadzanym z Rosji i rozbudowali elektrownie w Ostrolece o blok C, ktory trzeba rozebrac, czyli wyrzucili w bloto miliard zlotych. Rozwoj energetyki odnawialnej lezy na lopatkach. Tylko finansowanie szemranych fundacji im wychodzi, i pielgrzymki do Czestochowy. Tylko czemu tam sie modla o powodzenie wlasnych pomyslow, skoro powinni modlic sie o rozum? Eeee, chyba przesadzam. Raczej o zdrowe kolana, bo zdaje sie, ze o rozum jest juz za pozno.
taka prawda
rok temu
CPK = Chory Plan Kaczyńskiego.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (785)
adm
11 miesięcy temu
To lotnisko projektowano dla cargo do Rosji oraz azji dzisiaj brak przesłanek ekonomicznych dla tego lotniska.
i tyle
rok temu
to lotnisko na nasza niepodległość w 1920 roku Niemcy zablokowali swoje porty i Gdańsk odcinając Polskę od dostaw amunicji z Francji i Anglii ,nie można liczyć na niemieckie lotniska
joanna
rok temu
Dla osób krytycznych, to ma byc przede wszystkim lotnisko CARGO dla Europy i przeładunku z Azji, zyski będa z ceł. Transport pasażerski jest szacowany jako dodatek do projektu.
Skorpoonnek
rok temu
Kiedy nikt nie chce promować projektu Andrew zawsze gra pierwsze skrzypce
Wwa
rok temu
Zyska Warszawa i Lodz. Bardzo dobry projekt logistyczny. Budowac. Pozdrawiam z Warszawy
...
Następna strona