Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
aktualizacja

Koleje mają problem. Coraz bardziej brakuje maszynistów

167
Podziel się

Już w tej chwili polskie spółki kolejowe potrzebują dwóch tysięcy maszynistów. Z kolejnymi latami będzie tylko gorzej. A to może odbić się na komforcie pasażerów.

Koleje mają problem. Coraz bardziej brakuje maszynistów
(East News, Tomasz Kawka/East News)
bDTWPhTp

O problemach z maszynistami pisze środowa "Rzeczpospolita". Przez najbliższe trzy lata każdego roku będzie dochodziło tysiąc wakatów na tym stanowisko - wynika z szacunków Fundacji ProKolej.

Jeszcze gorzej sytuację widzą Nexus Consultants. Według pesymistycznego scenariusza tej polskiej firmy doradczej już za rok może brakować nawet 4 tysięcy maszynistów. W najczarniejszej wizji w 2025 roku wakatów będzie już 5,9 tys., a w optymistycznym - 2 tysiące.

Jaki będzie tego efekt? Problemy z realizacją wszystkich połączeń kolejowych. Zwłaszcza że PKP planują nowe inwestycje, z Centralnym Portem Komunikacyjnym na czele. W ramach tego projektu ma powstać aż 1,6 tys. km nowych torów w ramach 10 nowych linii.

bDTWPhTr
Zobacz także: Obejrzyj też: Emerytury. Co zrobić, by nie były głodowe? "Konieczna jest długa, legalna praca"

Z analiz UTK wynika, że w 2031 r. na kolei powinno pracować około 22 tys. maszynistów. Zważywszy na tempo odejść z zawodu i wzrost przewozów, koniecznością staje się zatrudnienie minimum 16,7 tys. nowych pracowników - podaje "Rz".

bDTWPhTx

Według danych UTK ponad połowa z 17 tys. maszynistów ma co najmniej 50 lat. Największa grupa pracowników to ci w wieku 55–60 lat.

Mimo stosunkowo wysokich zarobków, chętnych do tej pracy brakuje. Zarobić można średnio 6 tys. zł brutto (choć zdarzają się i tacy z pensją 8 tys. brutto), ale barierą jest wyuczenie się zawodu. Szkolenie trwa długo, a do tego kandydaci muszą spełniać wyśrubowane wymogi zdrowotne.

Obostrzenia są dużo większe niż w innych europejskich krajach, takich jak Niemczech, Austrii, Czechach czy Holandii.

bDTWPhTy

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

bDTWPhTS
KOMENTARZE
(167)
Marko
rok temu
Pracuje w tym zawodzie od 1986r .nikomu nie polecam .To co wyprawia władza i UTK przechodzi ludzkie pojęcie .Na wysokich stanowiskach siedzął ludzie bez elementarnej wiedzy ,
Mesio
rok temu
Szkolisz się 2 lata za najniższą krajową, a później zarabiasz 4tys. Takie są zarobki, a praca odpowiedzialna, wymagania zdrowotne bardzo wysokie. Jeździsz po nocy, mało nie zaśniesz, a w dodatku żadnej wdzięczności ze strony przełożonych, jeszcze czepiają się o jakieś głupoty nawet nie związane z prowadzeniem pociągu. Koleje Mazowieckie ciągle szkolą nowych, a po krótkim czasie większość z nich się zwalnia. Nie chodzi tylko o pensję, ale jeśli stosunek do pracownika nie ulegnie zmianie to kolejom grozi poważny kryzys.
Gdz
rok temu
Kurs- za drogi i za długi. Medycyna pracy - nie do przejścia. Na przejazdach z jezdniami - same niespodzianki. Trudne warunki pracy - głównie w spalinowych truchłach. Lepiej siedzieć przed kompem, mając swój sklep internetowy lub testować gry.
bDTWPhTT
Spoko.maszyni...
rok temu
Jestem maszynistą z długoletnim stażem.System szkoleń musi być zmieniony.Kryteria zdrowotne tesz (jeśli chodzi o wzrok są okulary lub soczewki ).Tylko zastanawiam się czemu nikt nie napisał czym się różni maszynista obsługujący pociągi posażerskie od tego z towarowych.A może mi powiedzieć ktoś gdzie maszynista robi siusiu itp.jak pracuje 12godzin na lokomotywie czyżby temat tabu. Dlatego tę pracę trzeba lubieć.Pozdrawiam i zielonych świateł.
gffggffg
rok temu
wcześniej pomiatali pracownikami to teraz niech dyrektorzy zapieprzają, przynajmniej oni wiedzą za co
...
Następna strona