Koleje – Wszystkie wiadomości
TRANSPORT / PKP. Jak wygląda rozkład jazdy Polskich Kolei?
To rozkład PKP decyduje o tym, kiedy i skąd przyjdzie nam się udać w podróż koleją. Podpowiadamy, jak w praktyce wygląda harmonogram odjazdów rodzimego przewoźnika.
KOLEJE / Pesa dostarczy 160 pociągów do Czech. Kontrakt warty ponad 2 mld zł
Czesi uzupełniają tabor swoich Kolei Czeskich w Polsce. Pesa dostarczy naszym sąsiadom do 160 pociągów. Najpierw jednak wyprodukuje 33 maszyny.
KORONAWIRUS / Umorzenie subwencji z Tarczy Finansowej PFR dla części branż. Rząd szykuje nową pomoc
Pełne umorzenie pożyczek zaciągniętych w ramach Tarczy Finansowej PFR - takie jest założenie nowego rządowego projektu. Z tego rozwiązania mają skorzystać małe i średnie firmy działające w branżach szczególnie dotkniętych obostrzeniami i restrykcjami. Nowe rozwiązanie pochłonie nawet 7,5 mld złotych.
KORONAWIRUS PODRÓŻE / Pandemia na torach. W tym roku kolej straci 100 mln pasażerów
Wkrótce mogą wejść w życie ograniczenia liczby pasażerów w pociągach. Ale jeśli nie to zdziesiątkuje podróżnych, zrobi to strach przed pandemią. Już dziś wiadomo, że liczba pasażerów spadła o przynajmniej 100 mln.
LOTNICTWO / Linie kolejowe. PiS odpala program, który zawstydziłby Gierka
1789 kilometrów linii kolejowych w 14 lat. Koszt - 96 miliardów złotych. Rusza najbardziej ambitny plan budowy linii kolejowych od czasów Edwarda Gierka. Spółka CPK, która ma ten projekt realizować, pochwaliła się właśnie pierwszą podpisaną umową.
DROGI / Budowa CPK z unijnych środków? "Lotnisko nie. Drogi, koleje - tak"
W ramach budżetu UE i funduszu odbudowy do Polski popłyną setki miliardów złotych. Część zasili budowę CPK? - Środki europejskie mogą być wykorzystane do sfinansowania infrastruktury około-lotniskowej. Pamiętajmy, że te pieniądze nie mogą być przeznaczane na budowę lotnisk, ale drogi, koleje już tak - powiedziała w programie "Money. To się liczy" minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak. - Trudno mówić o kwotach, czy to będzie 100 milionów czy 100 miliardów. Musimy sprawdzić całościowe potrzeby. Choćby koleje - to są analizy, obliczenia, gdzie można je wybudować, jaka jest dokumentacja, gdzie są pozwolenia na budowę i co możemy robić w ramach perspektywy 2021-2027, pamiętając o ramach czasowych - dodała.
TRANSPORT / Kolej Plus. Wkład własny jest problemem dla samorządów
15 proc. wkładu własnego - to może być problem nie do przeskoczenia dla samorządów, które chcą skorzystać z dotacji. Zasada ta może skutecznie zahamować rozwój programu Kolej Plus.
KORONAWIRUS / Polacy wrócili do podróży pociągami. Liczba pasażerów wzrosła trzykrotnie od 3 maja
Od 3 maja do 16 maja PKP Intercity przewiozło 255 tysięcy pasażerów. To jest o 80 proc. więcej niż w poprzednich dwóch tygodniach oraz blisko trzy razy więcej niż jeszcze miesiąc wcześniej. Takie dane przekazał przewoźnik, który od początku maja przywraca połączenia kolejowe. Wtedy też ruszył pierwszy etap odmrażania gospodarki.
BRWINÓW / Burmistrz Brwinowia zarzuca CPK niechlujstwo. "Zmarnowane miliony"
- Zmarnowano blisko 60 milionów złotych, w tym ok. 30 milionów dotacji unijnej – mówi w programie "Money. To się liczy" Arkadiusz Kosiński. Burmistrz Brwinowa mówi o koncepcje tras nowych linii kolejowych i drogowych związanych z planami budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. – W 2010 roku były już przygotowane plany przebiegu budowy linii dużych prędkości i wtedy były one konsultowane z władzami gmin. Dziś przedstawia się zupełnie inne plany, które wchodzą w sam środek naszych miejscowości – dodaje Arkadiusz Kosiński, burmistrz Brwinowa.
POCIĄGI / PKP uruchamia alerty o opóźnieniach pociągów
Zakupiłeś bilet i zastanawiasz się, czy pociąg się spóźni? Spokojnie, teraz PKP wyśle informacje o opóźnieniu za pośrednictwem SMS lub e-mail. Jest jednak haczyk - alert otrzymają tylko ci klienci, którzy zakupili bilet za pośrednictwem dedykowanej aplikacji.
KOLEJE W POLSCE / Koleje. Brakuje tysięcy maszynistów, problem będzie się pogłębiać
Obecne przepisy sprawiają, że maszynistom trudno się do zawodu dostać. Kiedy już im się uda, to i tak nie mogą jechać za szybko - bo to generuje zbyt duże koszty dla kolei. Nie ma tutaj znaczenia fakt, że polscy przewoźnicy kupują coraz szybsze składy.
KOLEJE / Koleje mają problem. Coraz bardziej brakuje maszynistów
Już w tej chwili polskie spółki kolejowe potrzebują dwóch tysięcy maszynistów. Z kolejnymi latami będzie tylko gorzej. A to może odbić się na komforcie pasażerów.
TABOR KOLEJOWY / Pesa traci kontrakt z SKM Warszawa. Miała dostarczyć 13 pociągów. "Jesteśmy zaskoczeni"
Pesa miała wyprodukować 13 nowych pociągów dla Szybkiej Kolei Miejskiej. Miała, ponieważ SKM zerwała umowę, tłumacząc tę decyzję "niewywiązaniem się z przyjętych w harmonogramie terminów dostaw". Bydgoska firma nie kryje zdziwienia.
KOLEJE / Projekt budowy CPK może się rozwiać jak dym. Przez maszynistów
1,6 tysiąca kilometrów nowych linii kolejowych, pociągi mknące 250 km/godz., podróż między największymi miastami a centralnym lotniskiem trwająca dwie godziny - od wizji przyszłości polskiej kolei, które ostatnio roztaczają politycy, może zakręcić się w głowie. Ale rzeczywistość jest prozaiczna. Jeśli sytuacja się szybko nie zmieni, to ambitne wizje rozbiją się o bardzo przyziemny powód. Brak maszynistów.
KOLEJE / PKP Intercity może iść na zakupy. Gigantyczny kredyt z EBI
Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) i PKP Intercity podpisały umowę na finansowanie długoterminowego programu inwestycji. Bank udzielił spółce kredytu w wysokości 1 mld zł (233 mld euro) na nowy tabor i modernizację posiadanych jednostek.
INWESTYCJE / Adamczyk chwali się inwestycjami. "Przełamaliśmy impas"
Poprzednicy zostawili nam 17 inwestycji kolejowych, z czego w piętnastu przypadkach były to same okładki, bez żadnych dokumentów – mówi money.pl minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. - Przełamaliśmy impas w inwestycjach. My naprawdę mieliśmy puste szuflady. Nie mieliśmy projektów, które mogliśmy położyć na stół i powiedzieć: tak, ogłaszamy przetargi, przychodźcie do nas, bierzcie te prace, my je będziemy realizowali – dodaje. Właśnie inwestycje kolejowe wskazuje jako swój największy sukces na stanowisku ministra.
INWESTYCJE / Centralny Port Komunikacyjny. Rząd rzuca się na ambitne zadanie
40 mld zł - tyle ma kosztować budowa linii kolejowych, które skomunikują polskie miasta z Centralnym Portem Komunikacyjnym. W sumie ma powstać około 1,6 tysiąca kilometrów linii. To ambitne założenie, jeśli weźmiemy pod uwagę, że przez ostatnie trzydzieści lat w Polsce zbudowaliśmy zaledwie około 50 kilometrów torów.
KOLEJE / Tagesspiegel: Niemcy skarżą się na awarie pociągów z Polski
Niemiecka SPD i partnerskie partie z Polski i Czech prowadziły w miniony weekend kampanię wyborczą pod hasłem rozbudowy transgranicznych połączeń kolejowych. Awaria polskiego pociągu zakłóciła wspólną eskapadę.