Kolejowa wtopa w Niemczech. Trasą za miliardy przejechał jeden pociąg

Nowa trasa kolejowa między Wendlingen a Ulm, otwarta w grudniu 2022 r., miała zrewolucjonizować transport towarowy. Jednak od tego czasu przejechał nią tylko jeden pociąg towarowy - potwierdził rzecznik Deutsche Bahn dla SWR.

Kolejowa wtopa w Niemczech. Trasą za miliardy przejechał jeden pociągKolejowa wtopa w Niemczech. Trasą za miliardy przejechał jeden pociąg
Źródło zdjęć: © Getty Images | Michael Nguyen/NurPhoto
Magda Żugier
oprac.  Magda Żugier

Nowa trasa kolejowa między Wendlingen a Ulm, otwarta w grudniu 2022 r., miała przyspieszyć transport dalekobieżny i zrewolucjonizować przewozy towarowe. Jednak rzeczywistość okazała się inna. Od momentu otwarcia, na 60-kilometrowej trasie przejechał tylko jeden pociąg towarowy - czytamy.

Rzecznik Deutsche Bahn potwierdził dla SWR, że "inne przedsiębiorstwa kolejowe nie zamówiły dotąd żadnych usług.” Problemem jest stromość trasy, która jest zbyt wymagająca dla standardowych, ciężko załadowanych pociągów towarowych. Tylko lekkie pociągi o masie do 1 tys. ton mogą ją pokonać, ale takie praktycznie nie istnieją.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Mocne słowa szefa firmy budowlanej. "Ja już się poddałem"

Krytyka i nadzieje na przyszłość

Minister transportu Badenii-Wirtembergii, Winfried Hermann, skomentował, że "te lekkie pociągi towarowe nie istnieją i prawdopodobnie nigdy nie będą istnieć.” Dla Hermanna wynik nie jest zaskoczeniem, ponieważ już na etapie planowania było wiadomo, że trasa została „upiększona” w Bundestagu.

Pierwotne obliczenia zakładały, że codziennie po nowej trasie będzie kursować 17 pociągów towarowych, co miało uzasadniać miliardową inwestycję. Jednak rzeczywistość jest inna, a krytycy zarzucają Deutsche Bahn, że projekt oparto na nierealistycznych założeniach.

Mimo to, projekt przyniósł pewne korzyści dla pasażerów. Powstał nowy przystanek w Merklingen, a także zmieniła się sytuacja na średniej Alb. Stara trasa przez Geislinger Steige nadal jest wykorzystywana do transportu dalekobieżnego, a zmiany są oczekiwane dopiero po zakończeniu projektu Stuttgart 21, planowanego na koniec 2026 r.

Inwestycja za miliardy

Ministerstwo transportu Niemiec podczas planowania zakładało, że codziennie po nowej trasie będzie kursować 16 pociągów towarowych, co miało uzasadniać jej opłacalność. Jednak rzeczywistość jest inna. Mimo rozczarowujących wyników, nikt nie mówi o porażce. Istnieje nadzieja, że po pełnym uruchomieniu projektu Stuttgart 21 więcej pociągów towarowych będzie korzystać z nowej trasy.

Na razie inwestycja za 4 miliardy euro przyniosła jedynie 20 minut oszczędności w transporcie dalekobieżnym i jeden pociąg towarowy od momentu otwarcia. To, co miało być kamieniem milowym w transporcie kolejowym, obecnie budzi więcej pytań niż daje odpowiedzi - czytamy.

Źródło artykułu: money.pl
Wybrane dla Ciebie
Problemy Bąkiewicza. Stowarzyszenie ma zwrócić pieniądze
Problemy Bąkiewicza. Stowarzyszenie ma zwrócić pieniądze
Szykuje się rekordowa strata NBP. Dotarli do prognoz
Szykuje się rekordowa strata NBP. Dotarli do prognoz
Kredyty frankowe. Kolejne ważne orzeczenie TSUE
Kredyty frankowe. Kolejne ważne orzeczenie TSUE
Dostawy gazu. Polska stoi przed wielką szansą. Ekspert: oto warunek
Dostawy gazu. Polska stoi przed wielką szansą. Ekspert: oto warunek
Zakup auta na starych zasadach. Trzeba się spieszyć. Oto ile można zyskać
Zakup auta na starych zasadach. Trzeba się spieszyć. Oto ile można zyskać
Nawet 1800 zł miesięcznie. Ruszają wypłaty na konta policjantów
Nawet 1800 zł miesięcznie. Ruszają wypłaty na konta policjantów
PKP Cargo rośnie o prawie 11 proc. W tle kontrowersyjny ruch z akcjami
PKP Cargo rośnie o prawie 11 proc. W tle kontrowersyjny ruch z akcjami
Chce pójść na układ z prezydentem. Chodzi o podwyżkę podatku
Chce pójść na układ z prezydentem. Chodzi o podwyżkę podatku
Wyciek ropy w Niemczech. Wojewoda zachodniopomorski komentuje
Wyciek ropy w Niemczech. Wojewoda zachodniopomorski komentuje
Kontrowersyjny ruch byłego szefa PKP Cargo. Chodzi o akcje spółki. "Znam przepisy"
Kontrowersyjny ruch byłego szefa PKP Cargo. Chodzi o akcje spółki. "Znam przepisy"
Jest we władzach PKP Cargo sprzedał wszystkie akcje. Potem je odkupił. KNF reaguje
Jest we władzach PKP Cargo sprzedał wszystkie akcje. Potem je odkupił. KNF reaguje
Strategiczna inwestycja nad Bałtykiem. Mieszkańcy się buntują
Strategiczna inwestycja nad Bałtykiem. Mieszkańcy się buntują