Koniec drążenia tunelu w Świnoujściu
Na czwartek planowane jest zakończenie zasadniczych prac przy drążeniu tunelu w Świnoujściu. Taką informację przekazał szczeciński oddział GDDKiA. Maszyna drążąca ma dotrzeć do komory odbiorczej.
Do wtorku włącznie maszyna wydrążyła 1474,81 m. "Jutro maszyna drążąca dotrze do komory odbiorczej po stronie wyspy Wolin, co będzie oznaczało zakończenie zasadniczych prac przy drążeniu tunelu" – powiedział Polskiej Agencji Prasowej Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału GDDKiA.
Teren inwestycji, jak zapowiedziała Kancelaria Prezydenta RP, odwiedzi prezydent Andrzej Duda.
Wyprodukowana w Chinach i przetransportowana do Świnoujścia w częściach maszyna TBM, została zmontowana w komorze startowej na wyspie Uznam. Maszyna, nazwana później "Wyspiarką", rozpoczęła drążenie tunelu na początku marca 2021 roku.
Opóźnienia na budowach. Inflacja uderza w wykonawców. Nastąpi fala bankructw?
Maszyna waży ponad 3 tys. ton, ma długość 105 m i średnicę 13,4 m. Przewiercała się pod dnem Świny, układając jednocześnie betonowe pierścienie obudowy składające się z segmentów.
Według świnoujskiego magistratu będzie to najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce. 1484 metrów zostanie wydrążone maszyną TBM. Z odcinkami tunelu wykonanego metodami stropowymi cały tunel będzie miał długość 1780 metrów.
Koszt budowy tunelu to ponad 912 mln zł, z czego przeszło 775 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej.