Konsensus przygotowany przez PAP Biznes wskazywał na wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych rok do roku (rdr) o 3,2 proc. oraz spadek o 2,8 proc. w ujęciu miesiąc do miesiąca (mdm). W cenach bieżących, ekonomiści ankietowani przez PAP Biznes spodziewali się wzrostu o 5,0 proc. rdr.
Dane rozczarowały ekspertów. W sieci pojawiły się lawina komentarzy. "Ups, konsumpcja chyba jednak się nie budzi. Ciekawe co na to RPP?" - zastanawiają się eksperci z macroNEXT.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Konsument chyba wylądował. Spore rozczarowanie lutową sprzedażą, która odnotowuje spadek o 3,2% m/m (po odsezonowaniu)" - odnotowują analitycy mBanku.
Eksperci z PKO BP przyznają, że "luty przyniósł negatywne zaskoczenie po stronie sprzedaży detalicznej.
"Słaby wynik to wypadkowa silniejszego niż zakładaliśmy spowolnienia dynamiki sprzedaży samochodów z 22,1% r/r w styczniu do 5,1% r/r w lutym; spadek r/r odnotowała również żywność (o 2,2%). Na minusie znalazła się również sprzedaż paliw oraz kategoria "pozostałe", gdzie od początku roku obserwujemy silne efekty bazy. Niewykluczone, że wynik za luty stanowi odreagowanie po wyjątkowo dobrym styczniu – dane o płacach nie wspierają scenariusza tak silnego spowolnienia popytu konsumpcyjnego" - oceniają
"Tak, jak styczeń był w sprzedaży detalicznej bardzo dobry, tak luty przyniósł duży krok wstecz (z +4,8 do -0,5% r/r). Hamowanie dotyczyło wszystkich kategorii, ale najmocniej zabolała cofka w sprzedaży samochodów i tąpnięcie w kategorii "Pozostałe" - dorzucają eksperci Pekao.
Z definicji sprzedaż detaliczna to sprzedaż towarów albo usług, realizowana w niewielkich ilościach. Najczęściej sprzedaż ta jest już ostatnim ogniwem łańcucha producent-nabywca. W sprzedaży detalicznej chodzi o to, by we właściwym czasie i miejscu towar trafił do odbiorcy.
Sprzedaż detaliczna to wszystkie takie działania, które prowadzą do tego, że towar lub usługa jest przekazywana klientowi końcowemu. Przy sprzedaży detalicznej pojawia się też zysk, czyli różnica między ceną zapłaty np. hurtownikowi a kosztami poniesionymi, by mogło dojść do takiej transakcji. Sprzedaż detaliczna nie musi dotyczyć wyłącznie pojedynczej osoby. Może to być też transakcja sprzedaży towaru lub usługi końcowemu nabywcy.