Średni koszt koszyka zakupowego w Auchan wyniósł 276,98 zł. To spadek o 10,72 zł, czyli o 3,73 proc. mniej niż najtańszy koszyk w styczniu, należący przed miesiącem również do sieci Auchan.
Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 19,12 zł (Biedronka) i 20,71 zł (Makro Cash & Carry).
Wzrost cen odnotowano w siedmiu sieciach, a w pozostałych sześciu ceny badanych produktów były niższe niż w styczniu. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego odnotowano w sieci Netto - 9,47 proc., natomiast najbardziej ceny spadły w sklepach E.Leclerc - o 4,84 proc. W dziesięciu badanych sieciach średnie ceny koszyków przekroczyły 300 zł.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było tym razem zrobić w sklepach typu Cash & Carry - 302,42 zł. W zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w kanale e-grocery - 353,83 zł. Natomiast najtańsze zakupy (303,24 zł) można było zrobić w kanale hybrydowym.
Autorzy raportu przypomnieli, że według wstępnych danych GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych w lutym 2025 r. w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 4,9 proc., a w stosunku do poprzedniego miesiąca wzrosły o 0,3 proc.
Analiza koszyka skompletowanego z produktów o najniższych cenach zaraportowanych przez sklepy wszystkich sieci wykazała, że trzeba byłoby za niego zapłacić 228,40 zł, tj. o 4,24 zł więcej niż w styczniu. Z kolei biorąc pod uwagę najdroższe produkty wchodzącej w skład koszyka, cena wyniosłaby 393,60 zł - o 6,53 zł więcej niż w styczniu. Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w lutym 2025 r. wyniosła 165,20 zł i jest o 2,29 zł wyższa niż w styczniu.
Największy wybór produktów w Selgrosie
Z analizy 40 produktów wynika, że najwyższą dostępność miały sklepy: Selgros Cash & Carry - 98 proc., Carrefour - 93 proc., Makro Cash & Carry - 90 proc. oraz Intermarché - 89 proc. Natomiast najniższą dostępność produktów odnotowano w sklepach Lidl - 69 proc.
Badanie ASM SFA wykazało, że w lutym wśród 15 produktów o największym znaczeniu dla konsumentów, najbardziej w ujęciu miesięcznym podrożał olej roślinny - o 10,36 proc. oraz szampon do włosów - o 5,10 proc. Natomiast największe obniżki dotyczyły masła - 5,84 proc. i płynu do płukania tkanin - 5,64 proc.
W raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego zestawu produktów, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły codziennego użytku - m.in.: nabiał, mięso, wędliny, ryby, chemia domowa, kosmetyki, owoce i warzywa, produkty tłuszczowe.