Koronawirus. Rynek autobusów może się załamać

Pandemia paraliżuje przewozy autobusowe. Z powodu obostrzeń cierpią przewoźnicy, którzy mogą wozić zaledwie połowę pasażerów, i producenci pojazdów, których nikt teraz nie kupuje.

Kryzys uderza w przewoźników i producentów autobusów.
Źródło zdjęć: © Michal Kosc / Forum
Witold Ziomek
oprac.  Witold Ziomek

W kwietniu zarejestrowano zaledwie 64 autobusy. To o 76,6 proc. mniej, niż w zeszłym roku. Od początku roku producenci kupili 461 pojazdów, co oznacza, że rynek skurczył się o ponad 43 proc.

Kryzys w branży, choć widoczny już od połowy 2019 roku, zdecydowanie pogłębił się po ataku koronawirusa. Firmy przewozowe są sparaliżowane. Nie jeżdżą przewoźnicy wożący turystów po Europie, stoi większość firm, realizujących krajowe kursy.

W pewnej ograniczonej formie działa tylko komunikacja miejska.

Bon turystyczny. Minister Emilewicz zdradza szczegóły: 7 mld zł na wakacje Polaków

Spółki transportowe na brak pasażerów raczej nie narzekają. Ale problemem są obostrzenia, zgodnie z którymi zaledwie połowa miejsc w autobusie może być zajęta.

– Zdołaliśmy już wrócić do przeszło połowy kursów. Gdyby zdjęto obostrzenia w liczbie pasażerów, moglibyśmy szybciej odrabiać straty – mówi "Rzeczpospolitej" Marcin Czurczak, wiceprezes podkarpackiej firmy przewozowej Neobus. – Coraz częściej dostajemy sygnały od kierowców, że nie mogą zabrać wszystkich czekających na przystanku.

Firmy redukują koszty jak tylko mogą. Tną wynagrodzenia, zwalniają, nie kupują nowych autoobusów, a nawet wyrejestrowują stare, żeby zaoszczędzić.

Choć spektakularnych upadków jeszcze na razie nie było, w zeszłym tygodniu PKS Kłodzko złożył wniosek o restrukturyzację. Wkrótce takich przypadków może być więcej, bo raty leasingowe w większości przypadków można odroczyć, ale nie zawiesić, dlatego zaczynają się kumulować.

Firmy czekają na kolejne etapy odmrażania gospodarki. 29 maja mają ruszyć kursy dalekobieżne Polonusa. Większość przewoźników czeka też na wznowienie ruchu lotniczego, bo kursy na lotniska stanowiły dla nich dużą część przychodu.

Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Media publiczne z nowymi zasadami finansowania. Jest projekt ustawy
Media publiczne z nowymi zasadami finansowania. Jest projekt ustawy
Netflix chce przejąć giganta. Konkurencja nie odpuści?
Netflix chce przejąć giganta. Konkurencja nie odpuści?
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Rząd Niemiec odrzucił krytykę Europy zawartą w stratgii USA. "Te dni już minęły"
Rząd Niemiec odrzucił krytykę Europy zawartą w stratgii USA. "Te dni już minęły"
Bilion dolarów nadwyżki. Padł rekord. "Chiny właśnie nas zalewają"
Bilion dolarów nadwyżki. Padł rekord. "Chiny właśnie nas zalewają"
"Niejedna osoba w Polsce straciła majątek". Minister mówi o "brudnym lobbingu"
"Niejedna osoba w Polsce straciła majątek". Minister mówi o "brudnym lobbingu"
Podwyżki płac nawet nie w połowie firm. Pracodawcy ostrożni
Podwyżki płac nawet nie w połowie firm. Pracodawcy ostrożni
Gigant budowlany ogłasza: w ciągu roku zatrudnimy ponad tysiąc osób
Gigant budowlany ogłasza: w ciągu roku zatrudnimy ponad tysiąc osób
Polska zwolniona z mechanizmu relokacji. Jest decyzja. "Osiągnęliśmy wszystko"
Polska zwolniona z mechanizmu relokacji. Jest decyzja. "Osiągnęliśmy wszystko"