Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Patryk Wieczorek
|
Materiał partnera: Biedronka

Koszyk Polaka. Jak sklepy odpowiadają na potrzeby konsumentów?

Podziel się:

Na przestrzeni ostatnich 25 lat nawyki zakupowe Polaków zauważalnie się zmieniły. Przyczyną jest przede wszystkim rosnąca świadomość konsumentów i zwracanie uwagi na jakość żywności. Z drugiej strony jest to zasługa sklepów, które dopasowują się do rosnących potrzeb i trendów żywieniowych.

Koszyk Polaka. Jak sklepy odpowiadają na potrzeby konsumentów?
(Adobe Stock)

Większa świadomość żywieniowa społeczeństwa sprawia, że Polacy chętniej sięgają po określone grupy produktów, jednocześnie starają się wyeliminować te, które są uznawane za szkodliwe. Z badania "Zwyczaje żywieniowe w Polsce. Co się zmieniło przez ostatnie 25 lat?", które na zlecenie sieci Biedronka zrealizował niezależny ośrodek badawczy IPSOS, wynika, że w ciągu ostatnich 5 lat znacząco wzrósł odsetek osób sięgających po produkty dietetyczne, bezglutenowe, wegańskie i ekologiczne. Około 60 proc. Polaków uważa, że sposób odżywiania ma znaczący wpływ na zdrowie, a blisko połowa badanych przynajmniej od czasu do czasu sprawdza skład kupowanych produktów. Sieci sklepów spożywczych starają się sprostać trendom, oferując wysokie jakościowo produkty przy zachowaniu przystępnej ceny.

Jak wygląda nasz sklepowy koszyk?

Wysoka świadomość żywieniowa społeczeństwa realnie przekłada się na to, co kupujemy. Jak podaje GUS, w 2019 roku średnie spożycie mięsa na osobę wynosiło 61 kg wobec 62,4 kg w roku 2018. Obecnie 39 proc. badanych przyznaje, że stara się ograniczyć spożycie mięsa. Co trzeci Polak deklaruje natomiast, że od czasu do czasu jada produkty wegetariańskie – hummus, pasztety lub mleko pochodzące ze składników roślinnych.

Zgodnie z badaniem zrealizowanym przez IPSOS dla Biedronki, Polacy chętniej sięgają po zdrowsze alternatywy dla znanych produktów. Tyczy się to zarówno nabiału (jogurt grecki i naturalny zamiast śmietany), jak i tłuszczów (popularność zyskuje oliwa z oliwek, natomiast spada zużycie margaryny). W ostatnich latach znacząco wzrósł również popyt na produkty typu light. Ponad jedna trzecia badanych deklaruje, że jada produkty odtłuszczone bądź takie z niższą zawartością tłuszczu.

W ciągu ostatnich pięciu lat nastąpił również gwałtowny wzrost świadomości na temat produktów BIO. Ponad osiemdziesiąt procent badanych w 2021 roku przyznaje, że ma świadomość obecności w sklepach takich produktów. To aż cztery razy więcej niż w 2010 roku. Jednocześnie 58 proc. badanych przyznaje, że kupuje produkty BIO przynajmniej raz w miesiącu. Dwadzieścia pięć lat temu deklarowało to zaledwie 12 proc. badanych.

Zgodnie z badaniami IPSOS po produkty specjalnego przeznaczenia Polacy najczęściej kierują się do sklepów sieciowych, w tym głównie do Biedronki. Sieć zmienia się tak, by jak najlepiej odpowiadać na potrzeby dzisiejszych konsumentów. Szeroki asortyment, duża ilość lokalnych produktów i bliskość sklepów sprawia, że sklepy Biedronki są najchętniej wybierane jako miejsce codziennych zakupów.

Co oferują nam nowoczesne sklepy

Z każdym rokiem sieci sklepów spożywczych odnotowują systematyczny wzrost popularności. Prawie połowa Polaków deklaruje, że są to dla nich podstawowe miejsca zakupu żywności. Dla porównania nieco ponad dziesięć procent Polaków jest skłonna robić te same zakupy w super- i hipermarketach, a także większych sklepach osiedlowych. Sklepy sieciowe stały się również miejscem zakupu świeżych warzyw i owoców. Aż 67 proc. badanych wskazuje, że to właśnie tam zaopatruje się w nie najczęściej. Dla porównania targowiska wskazuje jedynie 43 proc. badanych.

Największymi zaletami sieci sklepów, wśród których prym wiedzie Biedronka jest przede wszystkim szeroki asortyment oraz zróżnicowana oferta przeznaczona dla osób eliminujących określone produkty z diety. W sklepach coraz częściej spotykamy produkty dietetyczne, bezglutenowe czy wegańskie, które odpowiadają zmieniającym się potrzebom Polaków. Jako czynniki zachęcające do zakupów respondenci wskazują również bliskość sklepów oraz wspieranie lokalnych producentów. To połączenie bliskości sklepów osiedlowych i szerokiego asortymentu kojarzonego z hipermarketami sprawia, że sklepy Biedronka są pierwszym wyborem dla milionów Polaków.

Jak zmieniało się nasze podejście do zakupów

W latach 90. sklepy wielkopowierzchniowe dopiero rozpoczynały swoją działalność w większych polskich miastach. Spore oddalenie od najbliższego hipermarketu sprawiało, że konsumenci przeważnie decydowali się na robienie dużych zakupów raz na tydzień lub dwa. Wciąż jednak znaczący procent stanowiły zakupy lokalne. Sklepiki osiedlowe oferowały jedynie podstawowy asortyment w mało atrakcyjnych cenach. Targowiska i rynki zmuszały klientów do kupowania świeżych warzyw "na zapas" i nie zawsze oferowały najwyższą jakość produktów. Moda na robienie zapasów sprawiała, że wiele produktów ulegało przeterminowaniu i trafiało do kosza.

Na lata 2000–2010 przypadał rozwój sieci sklepów, zarówno osiedlowych, jak i wielkopowierzchniowych sklepów spożywczych. Zaczęły powstawać nie tylko w tych największych, ale również mniejszych miastach. Wraz z wejściem Polski do Unii Europejskiej i otwarciem granic zwiększył się asortyment produktów dostępnych w sklepach znacząco poprawiła ich jakość.

Jak sytuacja wygląda dzisiaj

Od roku 2010 aż do tej pory powoli zmienia się stosunek Polaków do wizyt w sklepach. Coraz chętniej stawiamy na marki własne. Zgodnie z badaniami prawie 70 proc. Polaków uznaje produkty pod markami własnymi Biedronki za wysokie jakościowo i dostrzega realną poprawę tej jakości na przestrzeni lat. Jednocześnie sklepy takie jak Biedronka zmieniają się zgodnie z oczekiwaniami. Powoli wprowadzane są stoiska z wędlinami, serami i świeżym mięsem, coraz częściej można spotkać kasy samoobsługowe. Dostęp do świeżych i dobrych jakościowo produktów oraz bliskość sklepów sprawiają, że chętniej decydujemy się na mniejsze zakupy kilka razy w tygodniu zamiast cyklicznych, dużych wypadów do hipermarketu.

Wydawać by się mogło, że pandemia COVID-19 znacząco wpłynie na sposób, w jaki Polacy podchodzą do zakupów. W rzeczywistości nawyki zakupowe jedynie lekko się zmodernizowały. W pierwszych miesiącach pandemii wzrosło zainteresowanie opcją zakupów online z dostawą pod drzwi. Obecnie jednak wiele osób wróciło do nawyków zakupowych sprzed pandemii. Sklepy spożywcze, w tym również Biedronka, dokładają wszelkich starań, by zakupy były jak najbardziej bezpieczne. Widzimy więc, że sieci handlowe, starają się dopasować do potrzeb klientów na każdej płaszczyźnie.

Więcej na temat zmian w zwyczajach żywieniowych i zakupowych Polaków do przeczytania w raporcie "Zwyczaje żywieniowe w Polsce. Co się zmieniło przez ostatnie 25 lat?", zamieszczonym na stronie csr.biedronka.pl

Materiał partnera: Biedronka

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
Materiał Partnera