Niemieccy giganci zwalniają tysiące osób. "Będziemy świadkami bankructw"

Kryzys w niemieckim przemyśle motoryzacyjnym. Volkswagen ogranicza produkcję, a Bosch Mobility do 2030 r. zwolni 13 tys. pracowników. W sumie w ciągu pięciu lat w pracę w branży straci do 100 tys. osób. W Niemczech dojdzie do bankructwa firm - prognozuje prezes niemieckiego instytutu badawczego DIW.

Problemy niemieckiego przemysłu motoryzacyjnegoProblemy niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego
Źródło zdjęć: © Bloomberg via Getty Images | KRISZTIAN BOCSI
Piotr Bera
oprac.  Piotr Bera

Agencja Bloomberga zwraca uwagę, że niemiecki przemysł motoryzacyjny cierpi z powodu spadku sprzedaży, wysokich kosztów pracy i energii oraz konkurencji z Chin. Niemcy zainwestowali miliardy euro w rozwój samochodów elektrycznych, ale zainteresowanie ich pojazdami jest mniejsze, niż oczekiwano.

Dlatego w całej branży dochodzi do cięć. Volkswagen ogłosił, że przez pięć lat zmniejszy liczbę pracowników o 35 tysięcy. Kilkanaście tysięcy osób straci pracę też w motoryzacyjnej gałęzi Boscha oraz w ZF Friedrichshafen - dostawca części samochodowych zwolni 14 tys. osób do 2028 r.

"To nie jest taka forma inwestowania, jak lokata". Tłumaczy, jak działa franczyza

Cięcia czekają też pracowników Continentala (10,5 tys.), Audi (7,5 tys.), Schaefflera (4,7 tys.), Porsche (1,9 tys.) oraz w fabryce pojazdów elektrycznych Forda w Kolonii (1 tys.). Sytuacji nie poprawiają cła na samochody ciężarowe wprowadzone przez Donalda Trumpa. Po ich ogłoszeniu spadły akcje Daimler Truck oraz Tratona - spółki zależnej Grupy Volkswagen.

Bloomberg, powołując się na dane niemieckiego Stowarzyszenia Przemysłu Motoryzacyjnego (VDA), podkreśla, że przez ostatnie dwa lata w niemieckiej branży motoryzacyjnej zlikwidowano już 55 tys. miejsc pracy.

- Ogłoszenie znacznych zwolnień w firmie Bosch to dopiero początek poważnej restrukturyzacji przemysłowej w Niemczech. W najbliższych latach będziemy świadkami wielu kolejnych zwolnień, a także bankructw - ocenił Marcel Fratzscher, prezes niemieckiego instytutu badawczego DIW, cytowany przez Bloomberga.

PKB w dół

W porównaniu z innymi dużymi gospodarkami Unii Europejskiej Niemcy wypadają najsłabiej. W II kwartale roku PKB wzrósł w Hiszpanii o 0,7 proc., we Francji o 0,3 proc., a w całej UE o 0,2 proc. We Włoszech odnotowano spadek o 0,1 proc.

Wybrane dla Ciebie
Coraz więcej Polaków opuszcza Wielką Brytanię
Coraz więcej Polaków opuszcza Wielką Brytanię
Jak chronić oszczędności w obliczu wojny? Oto porady eksperta
Jak chronić oszczędności w obliczu wojny? Oto porady eksperta
Trump chwali się sukcesem swoich "złotych kart". USA sprzedały je już za 1,5 mld dol.
Trump chwali się sukcesem swoich "złotych kart". USA sprzedały je już za 1,5 mld dol.
Szara strefa na rynku hulajnóg. Ministerstwo mówi, co chce z tym zrobić
Szara strefa na rynku hulajnóg. Ministerstwo mówi, co chce z tym zrobić
Drogą ekspresową nad morze. Kierowcy otrzymali kolejne kilometry
Drogą ekspresową nad morze. Kierowcy otrzymali kolejne kilometry
Fuzja PZU i Pekao. Spółki uzgodniły aneks. Dają sobie więcej czasu
Fuzja PZU i Pekao. Spółki uzgodniły aneks. Dają sobie więcej czasu
Jak będzie wyglądać europejska pożyczka dla Ukrainy? Znamy szczegóły
Jak będzie wyglądać europejska pożyczka dla Ukrainy? Znamy szczegóły
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 19.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 19.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 19.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 19.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 19.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 19.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 19.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 19.12.2025
GDDKiA ogłosiła przetargi na nowe odcinki drogi ekspresowej w Wielkopolsce
GDDKiA ogłosiła przetargi na nowe odcinki drogi ekspresowej w Wielkopolsce