Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. KRO
|

NIK krytycznie o Urzędzie Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie. Nieprawidłowo realizował zadania

4
Podziel się:

Najwyższa Izba Kontroli krytycznie oceniała działalność Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie w latach 2018-2020. Na 21 przeanalizowanych przez kontrolerów obszarów działań urzędu zaledwie trzy były wykonywane w całości. Większość zadań szczeciński organ wykonywał nieprawidłowo.

NIK krytycznie o Urzędzie Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie. Nieprawidłowo realizował zadania
NIK uderza w Urząd Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie. Na zdjęciu prezes Izby Marian Banaś (PAP, Wojciech Olkuśnik)

NIK we wtorek przedstawiła informację o funkcjonowaniu Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie. Wynika z niej, że 60 proc. obszarów funkcjonowania organu było realizowanych częściowo.

- Stwierdziliśmy, że urząd nie zapewnił wymaganej rzetelności przy wydawaniu i ewidencjonowaniu dokumentów bezpieczeństwa statków. Nie sprawował skutecznie i zgodnie z zasadami określonymi w umowach nadzoru nad wykonywaniem czynności pomiaru i inspekcji technicznych statków - powiedział p.o. dyrektora delegatury NIK w Szczecinie Marcin Stefaniak podczas posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Marcin Stefaniak wymieniał jednak więcej uchybień. Wskazał on, że urząd również nie prowadził również "bazy informacji o statkach, członkach załóg i stanie śródlądowych dróg wodnych". Kontrolerzy NIK wykazali również m.in. braki w kwestii prowadzenia rejestru administracyjnego polskich statków żeglugi śródlądowej oraz opóźnienia w wydawaniu przepisów o bezpieczeństwie ruchu i postoju statków.

Zobacz także: Problemy na budowach. "To dopiero początek"

Większość zadań szczeciński Urząd Żeglugi Śródlądowej wykonywał nieprawidłowo

Na 21 przeanalizowanych przez NIK obszarów funkcjonowania urzędu, tylko trzy były wykonywane w całości. 12 (60 proc.) organ realizował częściowo, a sześć - w ogóle.

-W wyniku kontroli do urzędu zostało skierowane wystąpienie pokontrolne, w którym były 34 wnioski. Urząd nie złożył zastrzeżeń, zrealizował już 20 wniosków, 13 jest w trakcie realizacji, jeden nie został zrealizowany - przekazał Stefaniak.

NIK sprawdziła reorganizację urzędów

Kontrola związana była z wprowadzoną w 2018 roku reorganizacją urzędów żeglugi śródlądowej. Nałożono wtedy na nie nowe obowiązki, czyli m.in. prowadzenie obsługi finansowo-księgowej.

- Prowadząc tę kontrolę, mieliśmy na celu zbadanie i identyfikacje obszarów, barier prawnych i organizacyjnych, które wymagają zmian przepisów prawa. Taki dualizm tej kontroli nam towarzyszył - powiedziała Marzanna Wierzbicka z delegatury NIK w Szczecinie.

NIK wskazała na obszary wymagające prawnych zmian, które dotyczą m.in. międzynarodowego przewozu śródlądowymi drogami wodnymi towarów niebezpiecznych, wymaganych kwalifikacji zawodowych dla inspektorów nadzoru nad bezpieczeństwem żeglugi, doprecyzowanie w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 2010 roku w sprawie pomiarów statków żeglugi śródlądowej.

Kontrola dotyczyła realizacji zadań przez Urząd Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie w latach 2018-2020. NIK przeprowadziła ją na przełomie 2020/2021 roku.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(4)
Walkon
rok temu
No gróbarczyk... Wypowiesz się.. Czy dalej ściemniasz, że tak dobrze jest..
Sława
rok temu
Skończ tą krucjatę panie Banaś już nikt nie wierzy w pana rewelacje. Ciekawo czemu nasza gospodarka jest przez europejskie instytucje tak dobrze oceniana skoro według pana wszystko czego pan dotknie jest złe. Wymyśl pan coś ciekawszego
kiel
rok temu
Pewne dyrektorem został jakiś geniusz z PiS-u.
Krótko
rok temu
I kto ma wyciągnąć konsekwencje z tego wałku, Ziobro, jak on sam przewalił 280 baniek!?