Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. KKG
|

Obniżki cen nowych samochodów. "To opóźniona wyprzedaż rocznika"

0
Podziel się:

Na rynku pojawia się coraz więcej ofert zakupu pojazdów ze zniżką, część z nich to opóźniona wyprzedaż rocznika - ocenili eksperci firmy Carsmile zaznaczając, że do "wojny cenowej" na rynku aut jeszcze daleko.

Obniżki cen nowych samochodów. "To opóźniona wyprzedaż rocznika"
Na rynku pojawia się coraz więcej ofert zakupu pojazdów ze zniżką (Adobe Stock)

Eksperci wskazali, że pojęcie "wojny cenowej" zaczęło się w ostatnich tygodniach pojawiać w komentarzach dotyczących sytuacji na światowych rynkach motoryzacyjnych.

Zapoczątkowała je agresywna polityka Tesli, a wzmocniły doniesienia o obniżkach wprowadzanych przez chińskich producentów elektryków, w tym m.in. zapowiedź koncernu BYD, który swoim nowym modelem Seagull chce walczyć o miano najtańszego elektryka na świecie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Rośnie sprzedaż nowych aut i import używanych

Jak zaznaczyli analitycy, na rynku chińskim auto zadebiutowało z ceną odpowiadającą niespełna 11 tys. dolarów, co stanowi mniej niż 50 tys. zł. Podali też, że amerykański portal TrueCar szacuje, że w marcu średni rabat udzielony przy sprzedaży auta w Stanach Zjednoczonych wyniósł 3,5 proc., a odważne zachęty dla kupujących auta uważane są za jedną z głównych przyczyn odrodzenia popytu na samochody na tamtejszym rynku.

Według szacunków Carsmile Tesla obniżyła ceny swoich samochodów w Polsce średnio o 15 proc. względem połowy ubiegłego roku, co spowodowało skokowy wzrost udziału Tesli w rejestracji nowych aut w Polsce. Przykładowo w marcu Model 3 wskoczył na drugą pozycję najchętniej kupowanych aut klasy premium - zauważyli analitycy.

- Tesla swoimi obniżkami zaczyna wywierać presję na innych producentów. Rynek podzielił się na dwa obozy: część marek zaczyna walczyć o klienta coraz odważniej sięgając po rabaty, aby w ten sposób pobudzić niską sprzedaż nowych aut w Polsce. Ale jest też spora grupa importerów, którzy mając jeszcze w pamięci sytuację sprzed roku, gdy klienci wprost wyrywali sobie samochody z rąk, przyjęła postawę wyczekującą - stwierdził Michał Knitter, wiceprezes Carsmile.

- W przypadku innych marek nie możemy mówić o obniżkach cen katalogowych, tylko stopniowym, wciąż jeszcze bardzo wybiórczym, powrocie polityki rabatowej. Przykładem marki, która od kilku miesięcy odważnie walczy o klienta w Polsce jest Audi. Inni robią to bardzo małymi kroczkami lub wcale. Zachęty dla kupujących zwykle dotyczą tylko wybranych modeli i tylko niektórych wersji wyposażenia - wskazał Knitter.

Jego zdaniem marki, które zdecydowały się na poluzowanie swojej polityki cenowej oferują obecnie rabaty na poziomie 5-10 proc., choć pojawiają się też przypadki okazjonalnych upustów sięgających 20 proc. Ceny katalogowe wciąż jednak idą w górę, choć zdecydowanie wolniej niż w 2022 roku.

Na rynku widać opóźnioną wyprzedaż rocznika

Według zestawienia Carsmile miesięczna rata z tytułu wynajmu długoterminowego przykładowych modeli w konkretnych wersjach wyposażenia może być obecnie znacznie niższa niż w połowie marca. Są to samochody z rocznika 2022.

- Obniżka raty jest zwykle efektem splotu dwóch czynników: rabatu ze strony dilera oraz promocyjnych warunków finansowania ze strony firm typu CFM czy leasingowych danego modelu - wyjaśnił szef działu zamówień Carsmile, Sylwester Łagowski. Dodał, że na rynku widać też swego rodzaju "opóźnioną wyprzedaż rocznika", ponieważ do sprzedaży trafiło wiele modeli zamówionych w 2022 w czasie problemów z produkcją i dostawą aut do Polski, które dziś szukają nabywców.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)