"Rynek doszedł do ściany". 2023 r. ma przynieść wyhamowanie podwyżek cen nowych aut
2023 rok powinien przynieść stopniowe wyhamowanie podwyżek cen nowych samochodów - prognozuje firma Carsmile. Według niej polski rynek nie akceptuje już ani cen aut średniej klasy, ani kosztów ich finansowania. Pod koniec roku średnia cena nowego auta zbliżyła się do 160 tys. zł.
Widać, że rynek doszedł do ściany i nie akceptuje ceny za ubogo wyposażony samochód z segmentu B na poziomie 100 tys. zł. Nie akceptuje też raty za auto, jaka wychodzi przy obecnych kosztach finansowania. Dlatego ten rajd do góry musi się zatrzymać, bo osiągnęliśmy już górny pułap - ocenia Michał Knitter, wiceprezes Carsmile, cytowany w komunikacie.
Firma ta prognozuje, że 2023 r. przyniesie stopniowe wyhamowywanie podwyżek cen nowych samochodów. Aby tak się stało konieczna jest jednak stabilizacja lub umocnienie kursu złotego, co z kolei będzie zależało od dalszego przebiegu wojny w Ukrainie, a także losów Krajowego Planu Odbudowy.
- Myślę, że samochody zdrożeją co najwyżej o 10 proc., ale pod warunkiem, że nie nastąpi gwałtowne osłabienie złotego, to znaczy, że nie zobaczymy ponownie dolara czy euro po ok. 5 zł. W takim wypadku skala podwyżek byłaby większa - dodaje Knitter.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Mazda CX-60 – największa, najmocniejsza, najdroższa
Ile kosztuje dziś samochód? Ceny na polskim rynku rosną
Według Carsmile popyt na samochody premium prawie się nie zmienił w 2022 r. "Nieźle" jest też w segmencie najsłabiej wyposażonych i najtańszych aut. Spadła natomiast liczba transakcji zakupu samochodów klasy średniej, czyli w przedziale cenowym od 100 tys. zł do 250 tys. zł. Zwłaszcza gdy mowa o modelach, które nie są crossoverami i SUV-ami.
- Przy dużym wzroście cen, połączonym z podwyżką raty wynikającą ze wzrostu WIBORu, miesięczny koszt użytkowania takich pojazdów powiększył się do poziomu nieakceptowalnego przez wielu Polaków – ocenił Knitter.
Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar w listopadzie 2022 r. wyliczał, że średnia cena nowego auta w Polsce wyniosła 159,7 tys. zł i była o 14,4 proc. wyższa niż rok wcześniej. Carsmile zastrzega, że ten wzrost był odczuwalny przez kupujących za gotówkę. "W przypadku zakupów dokonywanych z udziałem leasingu, kredytu czy innych form finansowania, gdzie rata wyliczana jest w oparciu o stopę WIBOR, odczuwalny koszt zakupu auta wzrósł w 2022 rok średnio o ok. 26 proc." - czytamy.