PGE wspiera sport. Teraz szala przechyla się w kulturalną stronę

Sport i kultura to dziedziny, którymi szczególnie interesuje się PGE Polska Grupa Energetyczna. Spółka poprzez promocję sportu amatorskiego i kultury wysokiej – chce zwiększyć swoją rozpoznawalność i promować zdrową rozrywkę jak i polską sztukę.

 Chcemy być rozpoznawalni przez szeroką rzeszę naszych potencjalnych klientów. Dlatego wspieramy aktywności rodzinne i zachęcamy do wspólnego spędzania czasu oraz uprawiania sportu – zapewnia Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej. Chcemy być rozpoznawalni przez szeroką rzeszę naszych potencjalnych klientów. Dlatego wspieramy aktywności rodzinne i zachęcamy do wspólnego spędzania czasu oraz uprawiania sportu – zapewnia Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Grupa PGE jest jednym z największych dostawców energii elektrycznej w Polsce. Przesyła energię i ciepło do ponad 5 mln klientów. Energetyczny potentat wyróżnia trzy zasadnicze filary swojej nowej strategii biznesowej na drodze do osiągnięcia neutralności klimatycznej w 2050 roku. Są nimi energia przyjazna dla środowiska, nowoczesne usługi energetyczne oraz sprawna i efektywna organizacja.

Firma działa również aktywnie na trzech płaszczyznach jako sponsor zaangażowany w projekty sportowe i kulturalne. Koncern wspiera finansowo sport profesjonalny, sport amatorski dzieci i młodzieży oraz kulturę wysoką.

Sponsoring PGE w liczbach. Zobacz raport!

Dziewięciokrotny zwrot

W raporcie sponsoringowym PGE za 2021 rok jest mowa o uporządkowaniu działalności na tym właśnie obszarze. Grupa w minionym roku zorganizowała 110 wydarzeń na Stadionie Narodowym i podpisała 79 umów sponsoringowych. W tym czasie objęła mecenatem 15 polskich filharmonii i 3 najważniejsze muzea. Sponsoruje 5 profesjonalnych klubów sportowych i 16 akademii sportowych w ramach programu PGE Junior, w którym trenowało ponad 2,5 tys. młodych adeptów. W tej chwili ta liczba wzrosła do prawie 4 tys. osób.

Działania sponsorskie mają przełożenie finansowe. Firma ocenia efektywność zawieranych umów na poziomie 863 proc., co w praktyce oznacza, że każda wydana złotówka wydana przez PGE na sponsoring, zwróciła się niemal dziewięciokrotnie.

Sponsoring związany z zieloną energią

– Stawiamy na dyscypliny, które są masowe. Chcemy być rozpoznawalni przez szeroką rzeszę naszych potencjalnych klientów. Dlatego wspieramy aktywności rodzinne i zachęcamy do wspólnego spędzania czasu oraz uprawiania sportu. Stąd pomysł sponsoringu kajakarstwa, łyżwiarstwa szybkiego i figurowego oraz żeglarstwa – wyjaśnia Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.

Wybór dyscyplin nie jest przypadkowy. Ma przede wszystkim związek z wyborem "zielonej strategii", która jest szczególnie bliska PGE.

– Nasze sportowe projekty sponsoringowe są związane z takimi żywiołami jak woda i wiatr. Jesteśmy liderem transformacji energetycznej w Polsce i największym inwestorem na obszarze wokół Bałtyku – podkreśla prezes PGE.

Sponsoring koncentruje się nie tylko na znanych markach i wokół ambasadorów sportu. Ważnym elementem jest promocja sportu amatorskiego i aktywności fizycznej wśród dzieci i młodzieży. Dlatego m.in. PGE zaangażowało się w patronat nad projektem "Największa lekcja WF-u" autorstwa Stowarzyszenia Akademia Sportu Artura Siódmiaka.

Liczy się misja

Jak działania PGE na tej niwie ocenia środowisko specjalizujące się w biznesie sportowym?

– PGE ma bardzo dobrze skonstruowane oraz mocno zdywersyfikowane portfolio sponsoringowe – od sportu profesjonalnego, po młodzieżowy oraz całkowicie amatorski. Ten ostatni jest szczególnie istotny, ponieważ bez sportu amatorskiego, nie ma sukcesów w zawodowej rywalizacji. Działania sponsoringowe w sporcie wymagają dalekosiężnej strategii oraz wizji biznesowej – uważa Tomasz Rożenek, członek zarządu Stowarzyszenia Sport Biznes Polska.

Jego zdaniem PGE ma dobrze skonstruowaną strategię sponsoringową: angażuje się w różnorodne dyscypliny, jednak robi to w sposób przemyślany, w wybranych obszarach, które wymagają odpowiedniego wsparcia. PGE poszukuje nowych możliwości tam, gdzie istnieje niewykorzystany potencjał. To odpowiednia strategia.

Należy oczekiwać, że ten kierunek działania zostanie podtrzymany.

– Sponsoring realizowany przez największe firmy działające na polskim rynku oprócz wspierania rozpoznawalności marki, ma także inny, niezwykle istotny cel, jakim jest szerokie promowanie aktywności sportowej, w szczególności wśród dzieci i młodzieży. Element misji jest tutaj często ważniejszy niż możliwy do uzyskania ekwiwalent reklamowy – twierdzi Rożenek.

Co łączy e-sport…

PGE ma ambitne plany sponsoringowe. Zamierza jeszcze zwiększyć wsparcie na rzecz społeczności lokalnych, a także bardziej zaangażować się w nowe obszary, czego przykładem osiągający coraz większą popularność e-sport.

– Jeszcze kilka lat temu to była zupełnie nieznana dziedzina w kontekście profesjonalnego sportu, a niebawem zostanie jedną z dyscyplin olimpijskich. Jesteśmy sponsorem Polskiej Ligi Esportowej PGE dywizji mistrzowskiej. Idziemy z duchem czasu. Nasza obecność w e-sporcie ma na celu zbudowanie rozpoznawalności PGE także wśród najmłodszych – przekonuje Wojciech Dąbrowski.

… Muzeum Narodowe i Wawel

PGE zapewnia, że nie poprzestaje na sporcie, czy e-sporcie. Stawia również na kulturę wysoką, choć to na sport wydawano aż 90 proc. wszystkich dostępnych środków. Teraz te proporcje zaczynają się zmieniać.

– Podpisaliśmy umowę m.in. z Muzeum Narodowym w Warszawie oraz Muzeum Zamku Królewskiego na Wawelu. Chcemy wspierać najbardziej znane instytucje kulturalne w Polsce, ponieważ budują naszą tradycję i tożsamość – wyjaśnia prezes PGE.

– Proporcje musiały ulec zmianie. Kultura potrzebuje wsparcia. Ludzie nie chcą uczestniczyć tylko w wydarzeniach sportowych. Wszyscy aspirujemy do uczestnictwa w kulturze: chodzimy na wernisaże, wystawy, koncerty. Uporządkowaliśmy więc nasz mecenat w tym zakresie. Budżet na kulturę będzie wzrastał. I nie chodzi wyłącznie o kwestię finansowania działalności instytucji, z którymi współpracujemy, ale też o prowadzoną przez nie działalność edukacyjną – dodaje Katarzyna Kozłowska, dyrektor departamentu komunikacji korporacyjnej i marketingu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.

Dzięki takim działaniom PGE, kultura ma szansę być dostrzeżona także przez innych sponsorów.

W kulturze jest bowiem więcej możliwości niż w sporcie.

– Muzea czy filharmonie to też przedsiębiorstwa, które muszą pozyskać środki, przyciągnąć ludzi, wypromować swoją markę. Tak jak promują się muzea na świecie. One prowadzą działalność nie tylko artystyczną, ale i marketingową, więc są chętnie odwiedzane. Dlatego wsparliśmy choćby powstanie aranżacji galerii sztuki XIX wieku w Muzeum Narodowym w Warszawie. Chcemy, żeby przyjeżdżali tu ludzie z całego świata – podsumowuje Kozłowska.

Partner artykułu: Stowarzyszenie Sport Biznes Polska
Źródło artykułu: money.pl
Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują