Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
MLG
|
aktualizacja

Po odszkodowanie za opóźniony lot do urzędu. Zapadła ważna decyzja

2
Podziel się:

Odpowiedni urząd, zajmujący się w konkretnym państwie Unii Europejskiej prawami pasażerów linii lotniczych, może przyznać odszkodowanie pasażerom za opóźniony lot, wyrok sądu w takiej sprawie nie jest konieczny - rozstrzygnął w czwartek Trybunał Sprawiedliwości UE.

Po odszkodowanie za opóźniony lot do urzędu. Zapadła ważna decyzja
Odszkodowanie za opóźniony lot może przyznać urząd (zdjęcie ilustracyjne) (Adobe Stock, Tomasz Warszewski)

Pytania prejudycjalne, którymi zajmował się Trybunał, dotyczyły lotu z Nowego Jorku do Budapesztu, spóźnionego o trzy godziny. Pasażerowie zwrócili się do węgierskiego organu odpowiedzialnego za wykonanie rozporządzenia o prawach pasażerów lotniczych, by nakazał LOT-owi, odpowiedzialnemu za ten lot, zapłatę odszkodowania przewidzianego w tym rozporządzeniu.

Urząd ten stwierdził naruszenie rozporządzenia i nałożył na LOT obowiązek zapłaty odszkodowania każdemu zainteresowanemu pasażerowi w wysokości 600 euro.

Uważając, iż wspomniany organ nie był właściwy do nakazania zapłaty takiego odszkodowania z tego powodu, że tylko sądy krajowe są do tego upoważnione, LOT zaskarżył tę decyzję do sądu dla miasta stołecznego Budapesztu. Sąd ten skierował z kolei pytanie do Trybunału, czy rozpatrujący indywidualną skargę pasażera krajowy organ odpowiedzialny za wykonanie rozporządzenia może nakazać przewoźnikowi lotniczemu zapłatę odszkodowania za jego naruszenie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Polecieli w podróż dookoła świata. W USA pojawiły się problemy

W czwartkowym wyroku Trybunał przypomniał, iż o ile "rozporządzenie nie zobowiązuje organu krajowego, odpowiedzialnego za jego wykonanie, do przyjęcia środków przymusu w wyniku indywidualnych skarg wniesionych przez pasażerów lotniczych, o tyle nie zakazuje ono państwom członkowskim przyznania temu organowi takiej kompetencji".

W konsekwencji państwa członkowskie mogą upoważnić krajowy organ odpowiedzialny za wykonanie rozporządzenia do zobowiązania przewoźnika lotniczego do zapłaty odszkodowania pasażerom w wyniku wniesionych przez nich indywidualnych skarg. W tej sprawie Trybunał podkreślił jednak, że "pasażerowie i przewoźnicy lotniczy muszą mieć możliwość wniesienia skargi do sądu na decyzję wspomnianego organu".

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(2)
Gerwazy
2 lata temu
Jeżeli był opóźniony, to były jakieś konkretne przyczyny. Czy pasażerowie mają ponosić ryzyko za np wykryty błąd techniczny, usterkę? Na opóźnienie lotu wpływa też wiele innych czynników. Np opóźnione tankowanie, warunki atmosferyczne, opóźniona odprawa itd itp.... Czy linie za nie odpowiadają? Z drugiej strony konsekwentnie, czemu linie lotnicze nie płacą takich kar za...nieodbyte loty w wyniku strajków obsługi lotów czy pilotów? Jak np ostatnio Lufthansa?... Czy Lot znów jest Wojtkiem do bicia?... Oczywiście te wszystkie szczegóły są w artykule pominięte a zasadność dotyczy prozaicznie tylko opóźnienia i LOT. Q....a macia z tą dhebilną unhią i całym partyjnym TSUE.
Pablo
2 lata temu
Tak też powinno się postąpić z pkp