Poczta Polska może dostać 100 mln zł. Chodzi o nowe doręczenia
Sejmowa komisja cyfryzacji zatwierdziła poprawkę umożliwiającą refundację Poczcie Polskiej za koszty związane z e-Doręczeniami w latach 2020-2024. Ma to być maksymalnie 100 mln zł z budżetu państwa.
Podczas posiedzenia komisji rozpatrzono pięć poprawek do projektu nowelizacji ustawy o doręczeniach elektronicznych. Cztery z nich zostały odrzucone. Pozytywnie oceniono jedynie poprawkę Polski 2050-Trzeciej Drogi, która zakłada refundację kosztów dla Poczty Polskiej.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Komu przekaże milionowy majątek? "Chcę włączyć pracowników"
Refundacja dla Poczty Polskiej
Sejmowa komisja cyfryzacji zagłosowała za przyznaniem refundacji Poczcie Polskiej w związku z e-Doręczeniami. Mowa o kwocie rzędu 100 mln zł. Spółka miałaby ją otrzymać z uwagi na koszty związane z budową i modernizacją infrastruktury (poniesione w latach 2020-2024).
Ministerstwo Cyfryzacji wyjaśnia, że e-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik tradycyjnych przesyłek listowych z potwierdzeniem odbioru. System ma być obowiązkowy dla większości urzędów, firm i zawodów zaufania publicznego.
Projekt nowelizacji przewiduje okres przejściowy do końca 2025 r., aby umożliwić skuteczne wdrożenie e-Doręczeń w podmiotach publicznych. W tym czasie planowana jest kampania informacyjna promująca nowe rozwiązanie.
Sejmowa komisja cyfryzacji odrzuciła poprawkę dotyczącą utworzenia adresu e-Doręczeń dla podmiotów niepublicznych, uznając ją za wadliwą legislacyjnie. Poprawka zawierała termin, który nie występuje w ustawie.
Czym są e-Doręczenia? Duże zmiany od stycznia 2025 r.
System e-Doręczenia zostanie uruchomiony 1 stycznia 2025 r. Za jego pośrednictwem będzie można otrzymywać i wysyłać pisma urzędowe. Wówczas wszystkie urzędowe dokumenty trafią na maila.
Osoby, które chciałyby skorzystać z tej opcji, powinny już dziś założyć skrzynkę do e-Doręczeń. Można to zrobić w kilku krokach, składając wniosek przez stronę mObywatel.gov.pl.
Docelowo adres do doręczeń elektronicznych i obowiązek prowadzenia korespondencji w nowy sposób będą miały wszystkie podmioty publiczne (m.in. ZUS, NFZ, urzędy miast czy policja), a także duża grupa podmiotów niepublicznych (m.in. wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe, biura rachunkowe czy prywatne szkoły).