Polska wyda 4 mld zł na własne ryzyko. UE nie pomoże wielkiej inwestycji na granicy z Białorusią

By lepiej wykorzystać potencjał handlowy, jaki daje Nowy Jedwabny Szlak łączący Polskę z Chinami, trzeba gruntownie przebudować terminal kolejowy w Małaszewiczach na granicy z Białorusią. Kosztowną inwestycję, jak się okazuje, państwo będzie musiało zrealizować bez pomocy unijnych dotacji. I wziąć całe ryzyko na siebie.

Kolejowy terminal przeładunkowy w Małaszewiczach wymaga poważnej modernizacji, by wykorzystywał potencjał Nowego Jedwabnego SzlakuKolejowy terminal przeładunkowy w Małaszewiczach wymaga poważnej modernizacji, by wykorzystywał potencjał Nowego Jedwabnego Szlaku
Źródło zdjęć: © Cargotor | Cargotor
oprac.  LOS

W związku z wojną w Ukrainie jeszcze bardziej rośnie znaczenie kolejowego terminala przeładunkowego w Małaszewiczach, na północnej nitce Nowego Jedwabnego Szlaku, który łączy Europę z Chinami. Trasa odradza się, jak pisaliśmy niedawno w money.pl, po zakłóceniach powstałych po ataku reżimu Władimira Putina na sąsiedni kraj. Wolumen przewożonych towarów NJS spadł - według różnych szacunków - o 30-50 proc.

Terminal w Małaszewiczach ma być przebudowany, by Polska lepiej wykorzystywała potencjał Nowego Jedwabnego Szlaku. Celem inwestycji oszacowanej na ok. 4 mld zł brutto, jest osiągnięcie nawet trzykrotnego wzrostu przepustowości składów towarowych z Chin - informuje spółka Cargotor, odpowiedzialna za jej realizację. Nie będzie to jednak zadaniem łatwym.

Podległa państwowemu przewoźnikowi PKP Cargo spółka Cargotor, która zarządza Rejonem Przeładunkowym Małaszewicze, przekazała, że Komisja Europejska odmówiła dofinansowania inwestycji, która zakłada m.in. budowę parku logistycznego, który ma być bramą do Nowego Jedwabnego Szlaku.

© PAP | pap

Zbudować nową bramę Jedwabnego Szlaku

UE odmówiła finansowania, jak przekazała spółka Cargotor, z "przyczyn budżetowych", a także ze względu na napiętą sytuację na i za wschodnią granicą Polski. W kryterium "Priority and urgency" przyznano minimalną liczbę punktów. Chociaż w sumie projekt uzyskał podczas oceny 19,5 pkt, a do przyznania dofinansowania potrzebnych było 15.

Inwestycja ma potrwać ok. 5-6 lat. Początek prace budowlanych zaplanowano na połowę przyszłego roku. Na początku lipca ma ruszyć przetarg na generalnego wykonawcę. Dodajmy, że prace powinny już trwać od dawna, bo rozpocząć się miały jeszcze przed pandemią. Dlaczego? Między innymi ze względu na 11-miesięczne opóźnienia na etapie przygotowywania studium wykonalności dla rozbudowy.

"Ministerstwo Infrastruktury twierdzi, że wpływy z podatków po modernizacji terminala w ciągu 11 lat wyniosą 45 mld zł plus 4 mld zł z cła" - podaje serwis "Rynek Infrastruktury".

Wybrane dla Ciebie
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X