Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|
aktualizacja

Polska wyda 4 mld zł na własne ryzyko. UE nie pomoże wielkiej inwestycji na granicy z Białorusią

289
Podziel się:

By lepiej wykorzystać potencjał handlowy, jaki daje Nowy Jedwabny Szlak łączący Polskę z Chinami, trzeba gruntownie przebudować terminal kolejowy w Małaszewiczach na granicy z Białorusią. Kosztowną inwestycję, jak się okazuje, państwo będzie musiało zrealizować bez pomocy unijnych dotacji. I wziąć całe ryzyko na siebie.

Polska wyda 4 mld zł na własne ryzyko. UE nie pomoże wielkiej inwestycji na granicy z Białorusią
Kolejowy terminal przeładunkowy w Małaszewiczach wymaga poważnej modernizacji, by wykorzystywał potencjał Nowego Jedwabnego Szlaku (Cargotor, Cargotor)

W związku z wojną w Ukrainie jeszcze bardziej rośnie znaczenie kolejowego terminala przeładunkowego w Małaszewiczach, na północnej nitce Nowego Jedwabnego Szlaku, który łączy Europę z Chinami. Trasa odradza się, jak pisaliśmy niedawno w money.pl, po zakłóceniach powstałych po ataku reżimu Władimira Putina na sąsiedni kraj. Wolumen przewożonych towarów NJS spadł - według różnych szacunków - o 30-50 proc.

Terminal w Małaszewiczach ma być przebudowany, by Polska lepiej wykorzystywała potencjał Nowego Jedwabnego Szlaku. Celem inwestycji oszacowanej na ok. 4 mld zł brutto, jest osiągnięcie nawet trzykrotnego wzrostu przepustowości składów towarowych z Chin - informuje spółka Cargotor, odpowiedzialna za jej realizację. Nie będzie to jednak zadaniem łatwym.

Podległa państwowemu przewoźnikowi PKP Cargo spółka Cargotor, która zarządza Rejonem Przeładunkowym Małaszewicze, przekazała, że Komisja Europejska odmówiła dofinansowania inwestycji, która zakłada m.in. budowę parku logistycznego, który ma być bramą do Nowego Jedwabnego Szlaku.

Zbudować nową bramę Jedwabnego Szlaku

UE odmówiła finansowania, jak przekazała spółka Cargotor, z "przyczyn budżetowych", a także ze względu na napiętą sytuację na i za wschodnią granicą Polski. W kryterium "Priority and urgency" przyznano minimalną liczbę punktów. Chociaż w sumie projekt uzyskał podczas oceny 19,5 pkt, a do przyznania dofinansowania potrzebnych było 15.

Inwestycja ma potrwać ok. 5-6 lat. Początek prace budowlanych zaplanowano na połowę przyszłego roku. Na początku lipca ma ruszyć przetarg na generalnego wykonawcę. Dodajmy, że prace powinny już trwać od dawna, bo rozpocząć się miały jeszcze przed pandemią. Dlaczego? Między innymi ze względu na 11-miesięczne opóźnienia na etapie przygotowywania studium wykonalności dla rozbudowy.

"Ministerstwo Infrastruktury twierdzi, że wpływy z podatków po modernizacji terminala w ciągu 11 lat wyniosą 45 mld zł plus 4 mld zł z cła" - podaje serwis "Rynek Infrastruktury".

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(289)
TTe
rok temu
Fakt, że to w Polsce jest zakończenie Jedwabnego Szlaku nie jest przypadkowe zarówno ze strony Chin, jak również USA. Straty niemieckie będą duże bo wszyscy wiedzą co Niemcom chodzi po głowie. Rosja bez Niemiec i Ukrainy musi zejść z piedestału Europy i świata.
Dami.
2 lata temu
Dajmy terminal niemcom. Z cala pewnoscia im przypadnie do gustu. Oni lubia szybka kase z zagranicy. Niby wspolpracuja ze szwajcarami a cło ciagna az milo 🥰
Mądrzy czy gł...
2 lata temu
Chiny powine wypowiedzieć się co, wojny rosyjskiej.Jeżeli chcą współpracować UE. Inaczej jedwabny szlag, będzie bojkotowany przez resztę Swiata, wręcz zamknięty. Mamy nauczkę, z niemcami i rosją !
Adam N 1973
2 lata temu
Po czyjej stronie pracujecie moderatorzy?? Po stronie obiektywizmu, czy Totalnych a może także Chin?
Mafia PiS
2 lata temu
Świat odwraca się od Chin a my mamy stratega kaczora. Jedna nie o dobro kraju tu chodzi tylko o zarąbanie grubych milionów.
...
Następna strona