Praca wre. Lasek zapowiada wielkie przetargi przy budowie CPK
Do końca roku spółka CPK ogłosi nowe przetargi na łączną kwotę ok. 30 mld zł – poinformował w poniedziałek wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek. Dodał, że będą one dotyczyły m.in. budowy terminala lotniska i sieci dróg wokół niego oraz linii kolejowej Warszawa -Łódź.
Wspomniane przez Laska przetargi to mają być "nowe postępowania obok tych, które w tej chwili się toczą". Pełnomocnik rządu dodał, że w tym momencie trwają postępowania o łącznej wartości 4 mld zł. A to oznacza, że w tym roku mają ruszyć przetargi na blisko 34 mld zł.
Lasek przypomniał, że w 2024 r. ogłoszonych zostało ok. 60 przetargów na ponad 8,3 mld zł. - To tylko pokazuje (…), że plan, który założyliśmy w zeszłym roku, po urealnieniu projektu CPK, ma takie samo tempo, a w zasadzie przyspiesza jeszcze w stosunku do poprzedniego roku – stwierdził.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Od pracy na budowie do własnego imperium - tak buduje swoją pozycję. Dariusz Grzeszczak Biznes Klasa
Zdaniem Laska jednym z ważniejszych przetargów, które spółka CPK zamierza ogłosić w tym roku, będzie "dialog konkurencyjny na budowę terminala dla lotniska". Kolejne dwa – jak powiedział – będą na budowę pierwszej linii kolejowej, która biegnie od Warszawy do Łodzi. Czwarty z najważniejszych planowanych przetargów dotyczy zaprojektowanie i budowa 90 km dróg wokół lotniska CPK wraz z włączeniem tych dróg w sieć dróg krajowych.
Zmiany w CPK
Na początku roku rząd przyjął zmiany w wieloletnim programie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Nowy harmonogram zakłada, że do końca 2032 r. uruchomiony zostanie pierwszy etap lotniska i sieci Kolei Dużych Prędkości.
Same inwestycje kolejowe mają kosztować prawie 77 mld zł. Natomiast na prace lotniskowe przeznaczone zostanie 42,7 mld zł.
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. W grudniu spółki Centralny Port Komunikacyjny i Polskie Porty Lotnicze podpisały list intencyjny, zgodnie z którym PPL obejmą mniejszościowy udział - do 49 proc. spółki CPK.