Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Marcin Walków
Marcin Walków
|

Prawie 40 mld zł na CPK. Tyle potrzebują na pierwszy etap budowy nowego lotniska

82
Podziel się:

Ile już wydano na Centralny Port Komunikacyjny? O to pytali posłowie na sejmowej komisji infrastruktury. Ale będą musieli poczekać na odpowiedź pisemną. Wiadomo, ile ma kosztować pierwszy etap budowy lotniska. - Pewnie około 8,1 mld euro - wyliczał Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Prawie 40 mld zł na CPK. Tyle potrzebują na pierwszy etap budowy nowego lotniska
Centralny Port Komunikacyjny ma zostać otwarty w 2028 r. (Agencja Wyborcza, Materiały prasowe, Foster+Partners, Kuba Atys)

Wiceminister był pytany o m.in. o dotychczasową kwotę wydatków i podpisanych umów, a także wysokość zapisanych kar w umowach z CPK. Zobowiązał się udzielić odpowiedzi pisemnie. Konkretnej odpowiedzi na pytanie: ile będzie kosztować budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego nie poznaliśmy. Poseł Maciej Lasek (Koalicja Obywatelska) zwrócił uwagę, że w ubiegłym roku szacunki mówiły o 50 mld euro, a biorąc pod uwagę inflację, urosły już pewnie do 60 mld euro.

Ta kwota będzie w umowie z inwestorem. Pewnie będzie oscylowała wokół 8,1 mld euro dla pierwszego etapu - stwierdził Horała.

O jakiego inwestora chodzi? Takiego, który wejdzie do nowej spółki-córki CPK, mającej zarządzać nowym lotniskiem. Ma mieć charakter joint-venture. W rękach Skarbu Państwa ma pozostać 51 proc., a pozostałe 49 proc. należeć do inwestora. Umowa inwestycyjna może zostać podpisana jeszcze w tym roku.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: CPK wybudujemy z Koreą Płd. Tamtejszy rząd pomoże, co dostanie w zamian?

- Liczę, że uda się wybrać partnera, który nie tylko wyłoży pieniądze, potencjalnie 1,5-2 mld euro dla Polski, ale wniesie know-how na światowym poziomie. Nie jesteśmy pod ścianą - przekonywał pełnomocnik rządu ds. CPK podczas sejmowej komisji infrastruktury.

Dwaj potencjalni inwestorzy już się ujawnili: to południowokoreańskie lotnisko Seul-Incheon i francuska grupa Vinci.

CPK kupuje grunty pod budowę lotniska. W tle protest mieszkańców

Przedstawiciele spółki CPK podczas komisji sejmowej zachwalali Program Dobrowolnych Nabyć, czyli preferencyjnego skupu gruntów pod Centralny Port Komunikacyjny. Spółka ogłosiła, że kupiła około 555 ha od mieszkańców. Do programu zgłosiło się ponad 1100 właścicieli. W tym samym czasie przed Sejmem protestowano przeciwko budowie megalotniska.

W pikiecie na ulicy Wiejskiej wzięli udział mieszkańcy m.in. Baranowa, Teresin, Wiskitek, Brzezin, Mszczonowa i Żyrardowa. Zakończenie Programu Dobrowolnych Nabyć oznacza, że kolejne grunty pod CPK będzie można nabywać nawet na drodze wywłaszczeń. Rządzący zapowiadali, że ma to być ostateczność.

CPK nie ma decyzji środowiskowej, nie ma decyzji lokalizacyjnej. Na jakiej podstawie straszą ludzi? - pytał w rozmowie z RMF FM jeden z pikietujących.

W kwietniu CPK planuje nabyć blisko 700 ha, z czego 500 ha w preferowanej lokalizacji lotniska. Ponad 1000 ha jest na etapie uzgodnień albo uzyskiwania zgód korporacyjnych.

Sukces Programu Dobrowolnych Nabyć sprawił, że wprowadzimy analogiczny program na wszystkich planowanych przebiegach linii kolejowych. Po ogłoszeniu wariantów inwestorskich odbieramy setki telefonów od zainteresowanych mieszkańców, pytających o możliwość dojścia pierwszych transakcji do skutku - mówiła Katarzyna Dobrońska, dyrektor odpowiedzialna w CPK za relacje z otoczeniem.

Pierwsza łopata na budowie CPK ma zostać wbita latem tego roku. Ukończenie budowy planowane jest na 2027 r. Pierwsze samoloty z pasażerami mają wystartować z Portu Solidarność w 2028 r.

15 minut z Warszawy do CPK? Horała: to nie będzie żadne osiągnięcie

W pierwszym etapie Centralny Port Komunikacyjny ma być gotowy do obsługi nawet 40 mln pasażerów rocznie. W 2028 r. ma być ukończona budowa lotniska i węzła kolejowo-drogowego wraz z połączeniem kolejowym Warszawa-CPK-Łódź.

CPK nie powstaje pośrodku niczego, tylko między Warszawą i Łodzią, przy autostradzie A2. Z czasem dojazdu do centrum Warszawy w 15 minut będzie położone lepiej niż niejedno lotnisko. Z Incheon do Seulu pociągiem jedzie się 45 minut - przekonywał Marcin Horała.

Do tych słów odniósł się Paweł Olszewski, przewodniczący komisji. - 15 minut z Warszawy do Baranowa to chyba helikopterem? - powiedział.

- W sytuacji normalnego przejazdu z Warszawy na autostradę A2, okolice Baranowa mija pan po 20-25 minutach. To nie będzie żadne osiągnięcie - odpowiedział na to Marcin Horała.

100 mln pasażerów w CPK? Wiceminister odwołał się do Lotniska Chopina

Przypomnijmy, że pod wpływem pandemii COVID-19, spółka CPK zaktualizowała prognozy ruchu lotniczego dla Polski. Przygotowało je Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych IATA. Zaprezentowano je w lutym 2022 r. W pierwszym roku działalności Centralny Port Komunikacyjny ma obsłużyć 30 mln pasażerów.

- Wyraźnie mówimy, że pierwszy etap CPK planowany jest na maksymalnie 40 mln pasażerów. Będziemy go budować tak, by w przyszłości były możliwe kolejne etapy rozbudowy. I gdy będzie taka potrzeba, będzie można dojść do nawet 100 mln pasażerów rocznie. Gdyby planując niegdyś Lotnisko Chopina, przyjęto, że w dalekiej przyszłości będzie potrzebna jego rozbudowa, to nie musielibyśmy rozmawiać o CPK - przekonywał pełnomocnik rządu.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(82)
Andrzej
6 miesięcy temu
No i po co to komu.Dlaczego wysiedlać ludzi,gdzie całe życie pracowali na ziemiach swoich dziadów, pradziadów.Niszczyc Polską gospodarkę, gdzie większość tych ludzi to rolnicy.Ale to jest polityka,i jeszcze ludziom dać marne grosze.
Ola
11 miesięcy temu
Koszt 60 mld euro, a w artykule potrzebna 1.5 do 2 mld euro. Lol
Norek
rok temu
współczuję tylko ludziom których przez budowę trzeba wysiedlać. I nie wydaje mi się że trzeba budować nowe lotnisko. Ja tam chętnie latam enterem z Okęcia i nie chciałbym tego zmieniać. Już Radom jest przykładem inwestycji która nigdy nie powinna mieć miejsca.
Oczy Horały
rok temu
Czy te oczy mogą kłamać, dom ci zabrać, życie złamać? Ależ tak, bo sumienia brak! :D
Zbigniew
rok temu
Mega projekty, gigantomania, jak Via Carpatia, budowa autostrad, budowa rurociągów, przekop mierzei, stadionów, CPK, gdzie biznes prywatny mieszka się z państwowym i ciągnie się z tego zyski. To ta samo jak Ostrołęka, CPK, oraz przekop Mierzei Wiślanej to żadna inwestycja ekonomiczna, raczej symboliczna, kosztowała dwa miliardy i żeby dokończyć jeszcze trzeba miliard. To jeszcze nie koniec ,cały czas trzeba będzie pogłębiać, oczywiście nie za darmo, oczywiście za kredyty. Jedyną korzyść mogą mieć Rosjanie ,w razie jakiejś wojny będą mieli ułatwiony przepływ swoich statków. To nie żart . Prasa podała że rosyjski pchacz, zaraz na drugi dzień przypłynął z Kaliningradu przez Zalew Wiślany z węglem. Wreszcie po drugie Jest to wspaniała okazja dla ukrycia zdefraudowanych pieniędzy pozabudżetowych i ukrycia zadłużenia. To jeszcze nie wszystko jednocześnie chcą posiadać największą armię w europie. I to w momencie jak jest wojna, kryzys i inflacja a zadłużenie 1,6 biliona. Na Węgrzech niejaki Semniczka miliardy przekręcił z dobra publicznego na partyjne a tutaj próbują tego samego, spółki córki które nie podlegają wszelkim kontrolom a to wszystko są nasze pieniądze.
...
Następna strona