Producenci kruszyw alarmują. Wielkie inwestycje zagrożone?
Polska stoi przed wyzwaniem związanym z niedoborem kruszyw potrzebnych do realizacji kluczowych inwestycji infrastrukturalnych. Problem ten może wpłynąć na budowę dróg, kolei oraz Centralnego Portu Komunikacyjnego - informuje serwis wnp.pl.
W Polsce rośnie zapotrzebowanie na kruszywa, które są niezbędne do realizacji wielkich projektów infrastrukturalnych - informuje serwis wnp.pl.
Miliony ton kruszyw na wielkie inwestycje. Może być problem
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przewiduje, że do 2035 r. potrzeba będzie 125 mln ton tych materiałów. W latach 2028-2032 zapotrzebowanie ma wynosić od 16 do 20 mln ton rocznie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Polska Amica podbija Europę i rzuca wyzwanie gigantom AGD - Jacek Rutkowski w Biznes Klasie
Maciej Lasek, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego podkreśla, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz dróg dojazdowych pochłonie 55,87 mln ton kruszyw.
Branżowy serwis informuje, że problemem jest nie tylko podaż, ale także logistyka dostaw, co może prowadzić do lokalnych zatorów i wzrostu cen materiałów.
Eksperci ostrzegają, że obecne złoża kruszyw są niewystarczające, a ich eksploatacja napotyka na liczne przeszkody administracyjne i środowiskowe. W obliczu tych wyzwań, Polska może być zmuszona do zwiększenia importu kruszyw lub wykorzystania materiałów z recyklingu.
"W ciągu najbliższych 15 lat w 55 złożach skończy się wystarczalność zasobów, a uzyskanie koncesji na eksploatację nowych złóż zajmuje w najlepszym razie pół dekady" - pisze wnp.pl.
"My jako państwo mówimy: będziemy realizować projekty strategiczne za setki miliardów złotych, a tak naprawdę nikt w tym kraju nie decyduje o tym, czy dane złoże będzie uruchomione na czas, czy nie" - mówi wnp.pl Przemysław Klonowski, prezydent Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.
CPK. Sztandarowa inwestycja
W ramach programu CPK, odziedziczonego po rządzie PiS i zmodyfikowanego przez obecny rząd Donalda Tuska, ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości.
Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.
Zgodnie z przyjętym harmonogramem budowa lotniska CPK na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP Warszawa - CPK - Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.