Pierwsza taka decyzja. Budowa nowego odcinka A2 tylko dla wybranych państw
GDDKiA ogłosiła w poniedziałek przetarg na projekt oraz budowę ponad 16-kilometrowego odcinka autostrady A2 na wschodzie kraju, uwzględniając założenia wyroku TSUE sprzed pół roku. Wyrok ten daje zamawiającym możliwość m.in. niedopuszczania do przetargu ofert firm spoza UE.
"Ogłosiliśmy przetarg na projekt oraz budowę ponad 16-kilometrowego odcinka autostrady A2 w województwie lubelskim. Jest to pierwszy ogłoszony przez nas przetarg, który uwzględnia założenia wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z 22 października 2024 r. Wyrok TSUE ma istotny wpływ na zasady udziału firm w unijnym rynku zamówień publicznych" - napisała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na swojej stronie internetowej.
Jak wyjaśniła GDDKiA, zadaniem wykonawcy będzie opracowanie projektu technicznego i wykonawczego, uzyskanie niezbędnych decyzji oraz wybudowanie odcinka autostrady A2 pomiędzy węzłem Biała Podlaska a rejonem miasta Kijowiec. Termin składania ofert został wyznaczony na 16 czerwca 2025 r.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Polak buduje satelity i systemy kwantowe - wprowadza Polskę do kosmicznej elity - Grzegorz `Brona
Dyrekcja wskazała, że wyrok TSUE daje poszczególnym zamawiającym możliwość decydowania m.in. o niedopuszczeniu do przetargu ofert składanych przez wykonawców z siedzibą w państwie innym niż: państwo członkowskie Unii Europejskiej, państwo-strona Porozumienia WTO w sprawie zamówień rządowych (GPA) lub państwo będące stroną umowy bilateralnej lub regionalnej zawartej przez Unię Europejską w zakresie zamówień publicznych. Dotyczy to również członków konsorcjum oraz tzw. podmiotów udostępniających zasoby.
Państwami-stronami GPA porozumienia WTO w sprawie zamówień rządowych - obok krajów UE - są: Armenia, Australia, Kanada, Chińskie Tajpej, Hongkong, Islandia, Izrael, Japonia, Liechtenstein, Czarnogóra, Mołdawia, Aruba, Norwegia, Nowa Zelandia, Korea Południowa, Singapur, Szwajcaria, Ukraina i Stany Zjednoczone. Japonia, Tajwan, Izrael, Norwegia, Lichtenstein, Armenia, Hongkong, Korea Płd.
Firmy z Trucji i Chin na placach budów
24 kwietnia p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Paweł Woźniak zapowiedział podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach, że w przetargu na budowę autostrady A2 na wschód GDDKiA zastosuje nowe zapisy dot. ochrony unijnego rynku Woźniak był pytany m.in. o ochronę krajowego i - szerzej - europejskiego rynku, wobec obliczeń, że obecnie 10-20 proc. dróg ekspresowych i autostrad w Polsce budują firmy azjatyckie: tureckie i chińskie.
Szef Dyrekcji zapewnił wówczas, że kwestia ta jest mocno analizowana, weryfikowana pod kątem m.in. zabezpieczenia mocy i sił pod kątem realizacji planów inwestycyjnych.