"Przełomowy moment". Chiński BYD w Europie prześcignął Teslę
Chiński producent samochodów BYD po raz pierwszy sprzedał w Europie więcej aut elektrycznych niż Tesla - poinformowała agencja Reutera, powołując się na raport JATO Dynamics. "Starzejąca się linia modeli i polityka Elona Muska zaszkodziły popytowi na samochody amerykańskiego producenta" - czytamy.
W kwietniu BYD zarejestrował 7231 aut elektrycznych zasilanych bateriami (BEV) w Europie w porównaniu z 7165 samochodami pod marką Tesli. Chiński producent ma w ofercie także hybrydy typu plug-in.
"Starzejąca się linia modeli i polityka Elona Muska zaszkodziły popytowi na samochody amerykańskiego producenta" - podkreśla agencja Reutera.
- To przełomowy moment dla europejskiego rynku samochodowego, zwłaszcza jeśli weźmie się pod uwagę, że Tesla od lat jest liderem europejskiego rynku BEV, podczas gdy BYD oficjalnie rozpoczął działalność poza Norwegią i Holandią dopiero pod koniec 2022 r. - powiedział Felipe Munoz, globalny analityk JATO Dynamics, cytowany przez agencję.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Chińskie auta zagrożeniem dla naszej gospodarki? "Pytanie, jak Europa będzie się bronić"
Rośnie popyt na auta elektryczne. Rosną chińskie marki
Jak czytamy, popyt na "elektryki" w Europie utrzymuje się na stałym poziomie. Liczba ich rejestracji w kwietniu wzrosła o 28 proc. w porównaniu z 2024 r., głównie za sprawą chińskich marek samochodów.
"Pomimo nałożenia przez UE ceł na pojazdy elektryczne wyprodukowane w Chinach, rejestracje takich samochodów wzrosły o 59 proc. w ciągu miesiąca w porównaniu z rokiem poprzednim, podczas gdy producenci samochodów z Europy, Japonii, Korei Południowej i Stanów Zjednoczonych odnotowali 26-proc. wzrost" - dodano.
Dla porównania, w Polsce w kwietniu udział samochodów elektrycznych (BEV) na rynku nowych pojazdów osobowych osiągnął 5,4 proc., co stanowi najlepszy wynik w historii polskiej elektromobilności - wynika z raportu "PEVO Index". Łączna liczba zarejestrowanych w Polsce elektryków wynosiła 90 720 szt.