Rata 2,3 tys. zł miesięcznie. Na takie auta stać Polaków
Obniżki stóp procentowych wpłynęły na umowy leasingowe. Polacy poszukują aut z przedziału cenowego: 145-165 tys. zł brutto. W zestawieniu 10 samochodów, jakie można wyleasingować za ok. 2,3 tys. zł netto miesięcznie znalazły się zarówno popularne modele, takie jak Hyundai Tucson, MG HS czy Nissan Qashqai, jak i auta szybko zdobywające popularność, jak Jaecoo 7, Cupra Formentor - wynika z zestawienia Superauto.pl.
Według danych IBRM Samar, na spółki leasingowe zarejestrowano w od stycznia do września prawie 209 tys. samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 t., co stanowiło 44 proc. rynku.
Z kolei według danych ZPL, spółki leasingowe, udzieliły w sierpniu na zakup samochodów lekkich 4,7 mld zł finansowania. O 13,1 proc. więcej niż przed rokiem. Z leasingu korzystają przede wszystkim firmy, ale w ostatnich miesiącach, zwłaszcza w segmencie elektryków, rośnie popularność leasingu konsumenckiego.
Uśredniona rata za auto, wynikająca z umów leasingu zawartych przez Superauto.pl od początku lipca do końca września, wyniosła 2 312 zł netto (2 843 zł brutto) przy średnim wkładzie własnym na poziomie ok. 23 proc. oraz średnim wykupie wynoszącym ok. 15 proc.
Holendrzy nie chcieli ich wpuścić na rynek. "Dziś są pod wrażeniem"
Pomimo faktu, że koszty leasingu spadają, średnie rzeczywiste raty, jakie decydują się płacić nabywcy aut, utrzymują się od kilku miesięcy na poziomie ok. 2,3 tys. zł netto miesięcznie, z lekką tendencją wzrostową.
Może to świadczyć o tym, że kupujący wykorzystują niższe stopy procentowe do tego, aby szybciej spłacić leasing, wybrać nieco droższe auto lub też sfinansować w racie wieloletnie ubezpieczenie samochodu - ocenia Marek Srębowaty, dyrektor ds. e-commerce Superauto.pl.
Eksperci przygotowali symulację kosztów leasingu 10 wytypowanych pojazdów tak, aby rata miesięczna odpowiadała obecnej średniej, tj. kwocie ok. 2,3 tys. zł netto.
Wytypowali 10 modeli samochodów, kosztujących od 145 do 165 tys. zł brutto. Większość internautów poszukuje obecnie pojazdów z tego przedziału cenowego, co znajduje odzwierciedlenie w zawartych umowach leasingu - informuje Marek Srębowaty.
W symulacji koszów leasingu przyjęto, kierując się faktyczną praktyką rynkową, że nabywca wpłaca wkład własny na poziomie 35 tys. zł brutto. Wyjątkiem są elektryki, dla których, że względu na wysokość podstawowej kwoty dotacji z programu NaszeAuto, przyjęto, że jest to 36,9 tys. zł brutto. Wykup określono natomiast na poziomie 23 tys. zł brutto.
W zestawieniu 10 samochodów, jakie można wyleasingować za ok. 2,3 tys. zł miesięcznie znalazły się zarówno bardzo popularne obecnie w Polsce modele, takie jak Hyundai Tucson, MG HS czy Nissan Qashqai, auta szybko zdobywające popularność, jak Jaecoo 7, Cupra Formentor, przedstawiciele rewolucji elektromobilmościowej (KIA EV3 oraz BYD Seal U) czy też bardziej ekstrawagancki Ford Mustang. Kalkulacje wykonano na konkretnych wersjach wyposażenia wybranych pojazdów.
- Pod względem liczby ogłoszeń dominują obecnie SUVy, z liczbą prawie 6200 ofert, co jest odzwierciedleniem trendów panujących na rynku. Tych aut Polacy niezmiennie poszukują najbardziej. Na kolejnych miejscach znajdują się kombi i sedany, natomiast liczba tych ogłoszeń jest już mniejsza, przypada na nie po ok. 1600 ogłoszeń - podsumowuje ekspert Superuato.pl. Z danych o rejestracjach wynika, że w pierwszych 9 miesiącach br. SUVy stanowiły 54 proc. wszystkich nowych aut (257 tys. pojazdów).