W 2022 r. wydatki na sponsoring sportowy w kraju wzrosły o 3 proc. do rekordowej kwoty 1,22 mld zł – wynika z danych Sponsoring Insight. Firma prognozuje, że w tym roku wzrost wydatków będzie na podobnym poziomie. Lepiej może być w 2024 r., kiedy to w Niemczech będą rozgrywane mistrzostwa Europy w piłce nożnej, a w Paryżu letnie igrzyska olimpijskie.
Motywy związane ze sportem będą wtedy zapewne dominować w kampaniach marketingowych, co powinno pozwolić na zwiększenie tempa wzrostu rynku do 5–6 proc. - przewiduje Michał Gradzik, partner zarządzający Sponsoring Insight.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Rosną wydatki na sponsoring. Przodują firmy państwowe
Kto tak aktywnie sponsoruje sportowców i kluby? – W działania sponsoringowe angażują się w coraz mniejszym stopniu firmy mniejsze czy średnie, a sponsoring stał się domeną głównie spółek Skarbu Państwa – mówi "Rz" Adam Czarnecki, wiceprezes ARC Rynek i Opinia.
Większość z 20 najmocniej zaangażowanych w sponsoring krajowego sportu firm w ubiegłym roku stanowiły te, kontrolowane przez państwo. "Największym mecenasem sportu w naszym kraju jest Orlen, a branża energetyczna jest tą, która wspiera go najmocniej, także poprzez takie spółki jak Enea, Energa, PGE, PGNiG czy Tauron" - czytamy.
Biuro prasowe Orlenu wylicza, że firma wspiera blisko 100 zawodników indywidualnych, ponad 70 klubów, 10 związków sportowych oraz dwa komitety olimpijskie. Na pytania o wysokość poniesionych i planowanych wydatków koncern nie odpowiedział.
Drugie miejsce na podium zajęły zakłady wzajemne i gry losowe, a trzecie – firmy FMCG, czyli zaopatrujące sklepy w artykuły szybkozbywalne, m.in. żywność, środki czystości, a nawet papierosy i alkohol.
Spółki najwięcej wydają na piłkę nożną
O dużym wzroście wydatków na sport poinformował największy w kraju ubezpieczyciel – PZU. "Świadczenia PZU na sponsoring sportu w 2022 r. wzrosły o około 30 proc. w porównaniu z 2021 r. Wpływ na to miał między innymi sukces programu »Dobra drużyna PZU«, której kapitanem jest Iga Świątek" – twierdzi biuro prasowe firmy.
Jak wylicza Sponsoring Insight, około 450 mln zł popłynęło do piłki nożnej (37,1 proc. całości wydatków sponsoringowych). Na drugim miejscu utrzymała się siatkówka – 240 mln zł (19,7 proc.), trzecie zajmują sporty motorowe (120 mln zł, 9,5 proc.).
Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.