Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
MWL
|

Rekord w wydatkach na sponsoring sportowy. "Stał się domeną spółek Skarbu Państwa"

11
Podziel się:

Miniony rok był najlepszy w historii sponsoringu sportu w Polsce. Wśród 20 firm najmocniej zaangażowanych w sponsoring krajowego sportu większość stanowiły te kontrolowane przez państwo – pisze "Rzeczpospolita". Największym mecenasem sportowców i klubów jest PKN Orlen.

Rekord w wydatkach na sponsoring sportowy. "Stał się domeną spółek Skarbu Państwa"
Najwięcej na sport wydają spółki Skarbu Państwa – wśród nich przoduje PKN Orlen (GETTY, SOPA Images)

W 2022 r. wydatki na sponsoring sportowy w kraju wzrosły o 3 proc. do rekordowej kwoty 1,22 mld zł – wynika z danych Sponsoring Insight. Firma prognozuje, że w tym roku wzrost wydatków będzie na podobnym poziomie. Lepiej może być w 2024 r., kiedy to w Niemczech będą rozgrywane mistrzostwa Europy w piłce nożnej, a w Paryżu letnie igrzyska olimpijskie.

Motywy związane ze sportem będą wtedy zapewne dominować w kampaniach marketingowych, co powinno pozwolić na zwiększenie tempa wzrostu rynku do 5–6 proc. - przewiduje Michał Gradzik, partner zarządzający Sponsoring Insight.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Wielka impreza i pakiet sponsorski dla klubu z PGE Ekstraligi? "Rozmowy trwają"

Rosną wydatki na sponsoring. Przodują firmy państwowe

Kto tak aktywnie sponsoruje sportowców i kluby? – W działania sponsoringowe angażują się w coraz mniejszym stopniu firmy mniejsze czy średnie, a sponsoring stał się domeną głównie spółek Skarbu Państwa – mówi "Rz" Adam Czarnecki, wiceprezes ARC Rynek i Opinia.

Większość z 20 najmocniej zaangażowanych w sponsoring krajowego sportu firm w ubiegłym roku stanowiły te, kontrolowane przez państwo. "Największym mecenasem sportu w naszym kraju jest Orlen, a branża energetyczna jest tą, która wspiera go najmocniej, także poprzez takie spółki jak Enea, Energa, PGE, PGNiG czy Tauron" - czytamy.

Biuro prasowe Orlenu wylicza, że firma wspiera blisko 100 zawodników indywidualnych, ponad 70 klubów, 10 związków sportowych oraz dwa komitety olimpijskie. Na pytania o wysokość poniesionych i planowanych wydatków koncern nie odpowiedział.

Drugie miejsce na podium zajęły zakłady wzajemne i gry losowe, a trzecie – firmy FMCG, czyli zaopatrujące sklepy w artykuły szybkozbywalne, m.in. żywność, środki czystości, a nawet papierosy i alkohol.

Spółki najwięcej wydają na piłkę nożną

O dużym wzroście wydatków na sport poinformował największy w kraju ubezpieczyciel – PZU. "Świadczenia PZU na sponsoring sportu w 2022 r. wzrosły o około 30 proc. w porównaniu z 2021 r. Wpływ na to miał między innymi sukces programu »Dobra drużyna PZU«, której kapitanem jest Iga Świątek" – twierdzi biuro prasowe firmy.

Jak wylicza Sponsoring Insight, około 450 mln zł popłynęło do piłki nożnej (37,1 proc. całości wydatków sponsoringowych). Na drugim miejscu utrzymała się siatkówka – 240 mln zł (19,7 proc.), trzecie zajmują sporty motorowe (120 mln zł, 9,5 proc.).

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(11)
Wyborca
rok temu
A potem mówią, że ceny wysokie są z powodu wojny
Michu
rok temu
To nie Orlen sponsoruje tylko zwykli ludzie którzy tankują na tej stacji. A już mnie śmieszy jak słyszę że mamy najtańsze paliwo w Europie. Właśnie jestem we Francji i tankowałem ON po 8.80 zł za litr tylko na tym paliwie przejadę koło 100 km więcej niż na Polskim. Także takie gadanie o tanim paliwie to chyba dla tych ludzi co nigdy nie wyjeżdżali poza granice kraju. Żenada to co oni mówią
kiwi
rok temu
gangsterka w wydaniu PiSS. obsadza się spółki skarbu państwa swoimi ludźmi, którzy bez wahania, na osobistą odpowiedzialność podejmą wszystkie decyzje z dyspozycji partii o finansowaniu z budżetu rozwoju, marketingowego, a jak coś nie podchodzi, to poprzez prowadzone fundacje, na działalność rządową, propagandową, sportową, mediów ,,publicznych,, bezpośrednio jako sponsoring programów TV, albo wykup reklamy. do tego osoby funkcyjne odpalą z prywatnych poborów składki na fundusz partyjny w tym wyborczy najważniejszych kacyków. hi life!!! wymiar sprawiedliwości nakazowo rozdzielczy w rękach tych samych ludzi gwarantuje bezkarność, a prezydent produkuje wywody o zgodności takich działań z konstytucją. co z tego, że 70proc. społeczeństwa o tym wie, skoro do wygrania wyborów wystarczy 30 procent... czy w takiej sytuacji trzeba kogokolwiek z nich dodatkowo motywować przed wyborami!?!?
HeJa
rok temu
Sponsoring sportu czy też innych sfer przez firmy skarbu państwa powinien zostać uregulowany w ten sposób że powinny one płacić pełne (bądź zwiększone) podatki a finansowanie sportu powinno płynąc z budżetu.
muszą ???
rok temu
a potem tacy prezesi po znajomości , nie wiadomo z jakiej paki , zarabiają po 100 tys miesięcznie , bo muszą ???????