Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
MWL
|
aktualizacja

Rekordowe zyski Orlenu i drogie paliwo. Główny ekonomista: Nie jesteśmy od pomocy Polakom

989
Podziel się:

Zarząd spółki nie może działać na jej niekorzyść. Sprzedawanie towaru po niższych cenach jest działaniem na szkodę spółki - przekonywał dr Adam Czyżewski, główny ekonomista PKN Orlen. W "Rozmowie Piaseckiego" w TVN24 był pytany o rekordowe zyski koncernu i wysokie ceny paliw na stacjach.

Rekordowe zyski Orlenu i drogie paliwo. Główny ekonomista: Nie jesteśmy od pomocy Polakom
PKN Orlen zakończył 2022 r. rekordowym zyskiem przekraczającym 21 mld zł. Zdjęcie ilustracyjne (Getty Images, © 2022 Bloomberg Finance LP)

Konrad Piasecki pytał głównego ekonomistę o to, czy PKN Orlen powinien działać jak spółka nastawiona na zysk i wykorzystująca rynkowe okazje do zarobku czy "narodowy czempion", mający pomagać Polakom poprzez utrzymywanie niskich cen paliw. Koszty paliwa to jeden z motorów inflacji.

Nie jesteśmy od pomocy Polakom, jesteśmy firmą, która działa na globalnym rynku paliw. Biorąc pod uwagę, że cena hurtowa jest w Europie taka sama, my staramy się i sprzedajemy jedne z najtańszych paliw Polakom - stwierdził Czyżewski.

Główny ekonomista Orlenu odpierał zarzuty, że państwowy koncern mógł sprzedawać paliwa na swoich stacjach taniej, rezygnując z części zysków. W 2022 r. PKN Orlen wypracował zysk przekraczający 21 mld zł.

Nie mogliśmy tego zrobić z wielu powodów. Zarząd spółki nie może działać na jej niekorzyść. Sprzedawanie towaru po niższych cenach jest działaniem na szkodę spółki - mówił.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: 8 zł za litr diesla. Koszmar powróci? "Ceny są stabilne, ale dostawy z Chin wiążą się z wyższymi kosztami"

Ceny ropy w dół. Dlaczego paliwa na stacjach nie tanieją?

Główny ekonomista Orlenu przekonywał, że ceny hurtowe w PKN Orlen zależą od sytuacji na rynku ARA. Tak określa się giełdy paliw w Amsterdamie, Rotterdamie i Antwerpii, gdzie zaopatruje się rynek europejski.

Gdybyśmy obniżyli ceny, paliwo by wyjechało z kraju, jak kiedyś, gdy nie mieliśmy kontroli nad VAT-em. Wtedy 20 proc. krajowej produkcji wyjeżdżało i nikt tego nie widział - mówił Czyżewski.

Konrad Piasecki zwrócił uwagę, że PKN Orlen mógłby obniżyć ceny paliw, ale sprzedawać je tylko tym, którzy nie wywiozą go za granicę. - Tego się nie da zrobić. Węgrzy próbowali zrobić, skończyło się wielką katastrofą - przekonywał Czyżewski.

wykres dla: oil.fx

PKN Orlen: rafinerie pracują pełną parą, nie zwiększymy produkcji

Dr Adam Czyżewski tłumaczył, dlaczego mimo niższych cen ropy, nie widać wyraźnych spadków cen paliw na stacjach.

Benzyna i diesel na stacjach są drogie, bo to inny towar niż ropa. Produkują go różne rafinerie na całym świecie i cena tego paliwa kształtowana jest na rynku - dodał.

Tłumaczył, że w pandemii COVID-19 spadła mobilność, a to oznaczało niższy popyt paliwa. Wyłączono więc znaczną część mocy rafineryjnych na świecie. - Po czym popyt wrócił do poziomu sprzed pandemii, a rafinerii nie było. Wojna ten problem spotęgowała - dodał.

Dopytywany był o to, czy PKN Orlen nie może zatem zwiększyć produkcji paliw na krajowy rynek. - Nie jesteśmy w stanie, mimo że pracujemy pełną parą. Rynek jest większy niż nasza moc przerobowa, dlatego importujemy około 30 proc. diesla i 20 proc. benzyn. Nie możemy zwiększyć krajowej produkcji, kupujemy paliwa za granicą. Dlatego nie sprzedajemy ich po koszcie produkcji plus marża, tylko po koszcie dowożenia - zaznaczył.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(989)
obser
rok temu
NIECH POWIE ILE DANO KASY DLA FUNDACJI PANA BIELANA I INNYCH PROJEKTÓW PIS ORAZ ILE ETATÓW JEST FIKCYJNYCH W TYM MOLOCHU MONOPOLISTYCZNYM
Zofia 33
rok temu
Wiadome jest ze firmy powstają dla zysku a nie odwrotnie. To chyba każdy wie. Ale jeśli mówimy o Orlenie to przecież bardzo pomaga Polakom, więc tutaj słowa ekonomisty zostały zrozumiane, nie tak jak trzeba.
Omajtek
rok temu
Rozumiem że jak w drogiej Chorwacji którą rząd straszy Polaków przed każdymi wakacjami obecnie paliwo jest po 1,4 E czyli jakieś 6.65 95 i On na autostradzie to tam rafinerie działają na swoją niekorzyść?
Lucjek
rok temu
Chyba każdy powinien znać podstawowy cel powstawania firmy, czyli zysk. Więc jakby na to nie patrzeć, główny ekonomista ma racje. Firmy nie powstają po to, by pomagać. Jednak Orlen i tak pomaga, sponsorując różne elementy naszego życia, np: sport.
Mark
rok temu
Ja od roku omijam krwawa ropę z Orlenu nie takuje na tych stacjach
...
Następna strona