Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Jakub Ceglarz
Jakub Ceglarz
|

Ryanair odwołał jej lot pół roku temu. Nadal nie doczekała się zwrotu pieniędzy

27
Podziel się:

Już od lipca 2020 roku pani Karolina czeka na zwrot pieniędzy za odwołany przez Ryanaira lot do Malagi. Pośrednik, który sprzedał jej bilety, umywa ręce. - To miał być rodzinny wyjazd. Prezent dla córki za dobre wyniki w nauce - nie kryje żalu nasza czytelniczka.

Ryanair odwołał jej lot pół roku temu. Nadal nie doczekała się zwrotu pieniędzy
Miały być rodzinne wakacje, ale pandemia pokrzyżowała szyki. Pani Karolina od pół roku nie może odzyskać pieniędzy (Pexels)

Plan na rodzinne wakacje zrodził się w głowie pani Karoliny i jej męża na początku 2020 roku, jeszcze przed wybuchem pandemii.

Wyjazd miał być niespodzianką dla dzieci, które miały wyjątkowo dobry rok w nauce. - Córka osiągała świetne wyniki w szkole, więc wyjazd miał być też dla niej formą nagrody. Szczególnie, że zawsze marzyła o tym, by polecieć, a nie pojechać, na wakacje - podkreśla pani Karolina.

Padło na hiszpańską Malagę. Wraz z mężem wybrali termin w połowie lipca i kupili bilety za pośrednictwem strony internetowej infoloty.pl, należącego do operatora eSky. Za 4 osoby zapłacili 4,8 tys. zł.

Zobacz także: Lotniska w Polsce będą upadać? Horała: są porty, które nie zarobiły nawet złotówki

Był luty 2020 roku, a wtedy o pandemii koronawirusa mało kto w Polsce mówił. Później wszystko potoczyło się szybko i sytuacja diametralnie się zmieniła. - Najpierw było nerwowe oczekiwanie, że może epidemia szybko minie. Potem stało się już jasne, że o wakacjach możemy zapomnieć - relacjonuje pani Karolina.

Gdy z powodu koronawirusa Ryanair odwołał lipcowy lot, pani Karolina zgłosiła się po zwrot pieniędzy. - Wydawało mi się oczywiste, że pieniądze musi mi oddać ten, od kogo kupiłam bilety - mówi. Napisała więc maila z wnioskiem o zwrot do serwisu infoloty.pl.

Wtedy jednak zaczęły się schody. Wymiana maili trwała miesiącami. Aż pod koniec stycznia 2021 roku przyszła następująca wiadomość.

"Informujemy, że zrobiliśmy, co w naszej mocy, by uzyskać zwrot Państwa środków od linii Ryanair. Niestety, linia stale zmienia zasady zwrotów i utrudnia nam możliwość ubiegania się o nie w Państwa imieniu. Mogą Państwo samodzielne złożyć wniosek o zwrot" - przeczytała pani Karolina w mailu od serwisu infoloty.pl.

- Ryanair nie jest dla mnie stroną. Bilety sprzedał mi pośrednik, więc i on powinien zwrócić mi za nie pieniądze - denerwuje się pani Karolina. Przypomnijmy, że za chwilę od planowanej podróży minie 7 miesięcy. Od samego zakupu - rok.

Bez kontaktu z Ryanairem chyba się jednak nie obejdzie. Linia obiecuje na swojej stronie, że pieniądze za odwołane loty zwraca w ciągu 7 dni roboczych. Bo tego wymaga od niej unijne prawo. Jednak praktyka pokazuje, że na tak szybki zwrot szanse są niewielkie.

Pośrednik: Ryanair zmienił zasady

Zapytany przez nas eSky (operator serwisu infoloty.pl) utrzymuje, że "dokłada wszelkich starań, by zgłoszenia związane ze zwrotami w wyniku odwołanych lotów były realizowane tak szybko, jak to możliwe niezależnie od przewoźnika".

- Przed i na samym początku pandemii realizacja zwrotów za niewykorzystane bilety lotnicze linią Ryanair przebiegała bez zakłóceń - mówi money.pl Deniz Rymkiewicz, rzecznik prasowy eSky.

Jednak obecnie, zgodnie z polityką linii, klienci są kierowani do specjalnej sekcji na stronie Ryanair, gdzie mogą wystąpić o zwrot. - Działanie to jest naszym wyjściem naprzeciw klientom, gdyż zgodnie z informacjami Ryanair klienci przechodzący procedurę w ten sposób, będą obsługiwani w pierwszej kolejności. Jak widać w praktyce, opóźnienia dotyczą wszystkich podmiotów branży lotniczej - dodaje Rynkiewicz.

- Jako internetowe biuro podróży jesteśmy uzależnieni od linii lotniczych w kwestii zwrotów pod kątem zarówno formy, jak i czasu ich rozpatrzenia - podkreśla rzecznik prasowy eSky.

Ryanair: biura podróży podawały fałszywe dane

Inne światło na tego typu sprawy rzuca Ryanair. - Wiele biur podróży online podaje Ryanairowi fałszywe dane kontaktowe klienta i szczegóły płatności, co spowodowało, że tysiące klientów nie mogły uzyskać zwrotu kosztów anulowanych lotów. Wiele nieautoryzowanych przez Ryanaira internetowych biur podróży trzymało gotówkę przez wiele miesięcy - mówi Wirtualnej Polsce Olga Pawlonka, menedżer ds. komunikacji Ryanair w naszym regionie.

Jednocześnie podkreśla, że "zgodnie z rozporządzeniem EU261 Ryanair ma prawny obowiązek dokonania zwrotu bezpośrednio do klientów".

- Klienci, których loty zostały odwołane, mają prawo do bezpłatnej zmiany terminu, otrzymania vouchera lub zwrotu gotówki - dodaje Pawlonka.

Doświadczenia naszych czytelników pokazują, że ta procedura trwa długo również w przypadku zakupu bezpośrednio na stronie Ryanair.

- Anulowano mój lot do Madrytu zaplanowany na kwiecień 2020 roku, ale zamawiałem bilety bezpośrednio u przewoźnika i od razu we własnym zakresie złożyłem reklamację - mówi WP pan Mariusz. Podobnie jak w przypadku pani Karoliny, wymiana maili trwała kilka miesięcy.

Ryanair pierwotnie proponował głównie zmianę terminu albo voucher. - Dopiero, gdy zdecydowanie powołałem się na unijne prawo i zażądałem zwrotu gotówki, udało się odzyskać środki. Ale i tak cała procedura trwała kilka ładnych miesięcy. Ostatecznie pieniądze dostałem na przełomie czerwca i lipca - puentuje pan Mariusz.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(27)
XYZ
2 lata temu
A ja mam taki problem, że nawet nie mogę złożyć reklamacji za odwołany lot na stronie Ryanair, bo rezerwacji dokonywało biuro podróży Ecco Holiday i oni nie chcą mi podać maila, z którego tej rezerwacji dokonywano, a to jest konieczne. Tydzień temu mieli mi załatwić dostęp do rezerwacji na Ryanair, a do dzisiaj rżną głupa i jak dzwonię na infolinię, to jest "halo, halo, nie słyszę pani ..." i po połączeniu.
Natalia
2 lata temu
Na poczatku czerwca odwołąli mi loty tam i z powrotem, sami zaproponowali voucher czy gotowka, napisalam gotówka i ...... po dzis dzien nic. pisałam mase maili nawet nie raczyli odpowiedziec. Co robić?
Monika
2 lata temu
Ja do dzisiaj nie dostałam zwrotu od ryanair za dwa odwołane loty z lipca i sierpnia 2020. Już nie wiem jak rozmawiać z niewidzialnymi pracownikami wysyłającymi mi na czacie absurdalne instrukcje do odzyskania pieniędzy. Brak słów.
DarkBioMkultr...
2 lata temu
Ban dyci ....
yzy
3 lata temu
Przestrzegam przed eSky - brak normalnego kontaktu tylko wysyłają jakieś standardowe formułki, chyba celowo przetrzymują pieniądze klientów. W moim przypadku zwrot trwał pół roku przy czym od linii lotniczych już po 2 mcach dowiedziałem się, że przekazali pieniądze eSkajowi, a tamci dalej rżnęli głupa że czekają. Bardzo nieprofesjonalne
...
Następna strona