Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Materiały Prasowe
|
aktualizacja
Materiał prasowy SoDA Conference

Rynkowe turbulencje, kryzysy, ale też nagrody! Za nami SoDA Conference 2022

Podziel się:

Blisko 500 uczestników, 16 wystąpień, 35 prelegentek i prelegentów. Tak prezentuje się SoDA Conference 2022 w liczbach. Tegoroczna edycja wydarzenia nieprzypadkowo upłynęła pod hasłem "FACING REALITY. Czego uczą nas globalne kryzysy?". Nie mogło zabraknąć tematu wojny w Ukrainie i jej wpływu na branżę, zagadnień związanych z zabezpieczeniem cash flow podczas zawirowań polityczno-gospodarczych, czy kwestii dotyczących walki o klienta w dobie kryzysu.

Rynkowe turbulencje, kryzysy, ale też nagrody! Za nami SoDA Conference 2022
(materiały partnera)

Wśród wyzwań związanych z globalnymi kryzysami wymienić można także zarządzanie zespołami rozproszonymi geograficznie czy trudności przy zatrudnianiu obcokrajowców. Zaproszone przez nas ekspertki i eksperci nie tylko diagnozowali te problemy, ale także przedstawili konkretne rozwiązania – podsumowuje Bartosz Majewski, prezes SoDA.

Firmy na giełdę, narzędzia i dane do chmury, obcokrajowcy – do pracy w IT

Odpowiednie zabezpieczenie finansowe jest sprawą pierwszorzędną dla każdego przedsiębiorstwa, szczególnie w czasach kryzysu. Obecność firmy na giełdzie daje jej łatwiejszy i relatywnie tani dostęp do rynku pierwotnego oraz stwarza warunki do pomnażania kapitału. O plusach związanych z wejściem spółki na giełdę, a także o tym, jak się na niej znaleźć, dyskutowali prezes Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie Marek Dietl, CEO DO OK Dmitrij Żatuchin, prezes MakoLab S.A. Wojciech Zieliński i Head of Investments w TenderHut Krzysztof Kuper.

Marcin Łuczyn, dyrektor finansowy Deviniti, skoncentrował się w swoim wystąpieniu na kwestiach związanych z racjonalnym podejściem do prognozowania płynności finansowej oraz planowania wydatków i inwestycji w firmie w oparciu o realne estymacje przychodów i zysków. Jest to szczególnie istotne, kiedy biznes szybko rośnie, następuje jego gwałtowne załamanie lub pracuje na bardzo niskich marżach z wydrenowaną ze spółki gotówką. Zdaniem eksperta, każde przedsiębiorstwo powinno mieć gotowy plan A, B lub C na wypadek, gdy z listy kontrahentów znika jeden, dwóch czy trzech największych klientów. Obiektywna ocena i konserwatywne podejście do cash flow, to według Łuczyna fundamentalne źródło wiedzy o kondycji i potencjale inwestycyjnym przedsiębiorstwa. Zwłaszcza teraz, kiedy rynek jest niepewny.

IT uchodzi za stabilną branżę, która suchą nogą przechodzi przez różnej maści kryzysy. Co nie oznacza, że osoby decydenckie w software house’ach nie niepokoją się kataklizmami przetaczającymi się przez świat i nie zastanawiają się, jak zabezpieczyć swoje przedsiębiorstwa. Warto nadmienić, że firmy IT borykają się także z wyzwaniami niezwiązanymi bezpośrednio ze stabilnością finansową, takimi jak implementacja nowych modeli sprzedażowych czy zarządzanie zespołami – komentuje wiceprezes SoDA Jan Zborowski.

Wśród prelekcji, były więc też te poświęcone kwestiom pracowniczym. Budowanie zdalnych, efektywnie funkcjonujących i rozproszonych geograficznie zespołów oraz rola managera w procesie zarządzania zasobami ludzkimi, nadal są odmieniane w branży IT przez przypadki. Do internacjonalizacji zespołów powinniśmy przykładać się tak samo, jak do internacjonalizacji biznesów, o czym mówiła Senior Program Delivery Manager w Luxoft Poland, Ewelina Usarek-Nowak. Z pewnością technologicznym ułatwieniem dla osób zarządzających pracą zdalną jest chmura. Jej znaczeniu w rozwoju globalnego biznesu poświęcił swoją prelekcję Maciej Szeląg – Country Sales Lead w Amazon Web Services. Z kolei Paweł Ławecki, wiceprezes Chmury Krajowej, dostawcy usług w zakresie chmury obliczeniowej, przedstawił korzyści, jakie płyną z tego rozwiązania dla software house’ów.

Big picture dla software house’ów

Oprócz wystąpień poświęconych szczegółowym zagadnieniom, organizatorzy zadbali też o panele prezentujące szerszą perspektywę w poszczególnych aspektach działania branży IT. Z pewnością czynnikiem, który w bezpośredni lub pośredni sposób wpływa na funkcjonowanie wszystkich przedsiębiorstw, w tym także software house’ów, jest wojna w Ukrainie. Informacje z pierwszej ręki przekazał Executive Director w IT Ukraine Association – Konstantin Vasyuk. Z jego prelekcji pt. "Lessons from Ukraine: Resilience during the war", wynika, że ukraińska branża IT szybko i sprawnie przystosowała się do nowych warunków. Decydujące było wcześniejsze powstanie tzw. BCP, czyli planów ciągłości działania przedsiębiorstw, które zostały wdrożone po 24 lutego. Elastyczni, wielozadaniowi informatycy, dywersyfikacja infrastruktury biurowej zarówno na terenie Ukrainy, jak i za granicą, a także silne, potrafiące pracować zdalnie zespoły – to zasoby, które w sytuacji wybuchu wojny okazały się dla branży bezcenne.

O zmianach na globalnym rynku IT dyskutowali prezes estońskiej spółki Allies, Priit Pavelson, prezeska Global Sourcing Association, Kerry Hallard, reprezentująca Wielką Brytanię oraz doradca i członek zarządu PA Consulting Group z USA, Ross Smith. Według Smitha dyscyplina finansowa i skuteczne zarządzanie ryzykiem handlowym to obszary, które w najbliższym czasie będą wymagały od przedsiębiorców większej kontroli, w tym zdefiniowania ryzyk kluczowych dla procesów sprzedażowych i wdrożenia narzędzi wspomagających zarządzanie nimi. Znaczenia nabiorą także aspekty niefinansowe, tj. odpowiednia dywersyfikacja kanałów sprzedaży, czy te bardziej miękkie, tj. przejrzystość i otwartość w budowaniu relacji z klientami oraz strategiczne podejście do każdej współpracy. O nowych trendach w sprzedaży w czasach kryzysu debatowali Maria Janiszewska – Country Manager w RITS, Tomasz Smoleński – Head of Growth w GFT Poland, Maciej Głowacki – New Business Team Manager w Netguru i Adam Kostecki – Engagement Manager w JCommerce – Inetum Group. Z kolei Łukasz Olechnowicz, prezes Infopulse Poland LTD, swoją prelekcję poświęcił prognozom dla branży IT na 2025 rok, a w szczególności przewidywanemu kryzysowi na rynku pracy.

9 statuetek, 5 wyróżnień

SoDA Conference to także druga edycja SoDA Awards – konkursu, którego celem jest promocja produktów, usług oraz działań w branży IT godnych naśladowania. W tym roku przyznano łącznie 9 statuetek i 5 wyróżnień.

W dziedzinie edukacji i promocji polskiej branży IT za granicą wyróżnienie otrzymała firma Espeo za projekt płatnych staży dla studentów Espeo Junior Academy. Zwycięska statuetka trafiła do Curiosum za cykl międzynarodowych spotkań o nazwie Elixir Meetups by Curiosum.

W obszarze innowacji jury postanowiło wyróżnić MIM Solutions, odpowiedzialne za rozwiązania wspierające zapłodnienie in vitro z wykorzystaniem sztucznej inteligencji: Embryoaid oraz Folliscan. Główna nagroda powędrowała natomiast do Holo4Med za projekt HoloMIAI, wspierający proces termoablacji, stosowanej m.in. w leczeniu z nowotworów.

Kolejne wyróżnienie trafiło do firmy Espeo w dziedzinie Employer Brendingu. Uwagę kapituły przykuł ich projekt Matryce Kompetencji Espeo, dotyczący przejrzystej ewaluacji i systemu wynagrodzeń. Statuetka trafiła natomiast do 10Clouds za inicjatywę Supporting all kinds of minds, zmierzającą do stworzenia przyjaznego środowiska pracy wszystkim osobom, także neuronietypowym.

W kategorii przychodu i eksportu wśród średnich firm zwycięzcą została firma DAC.digital. Wśród największych – SofServe. Nagrodę za przyrost obrotów wśród mniejszych firm otrzymało ExtraHut, a za eksport wśród mniejszych przedsiębiorstw – Neti Soft.

Statuetkę za przebranżowienie roku i wpływ społeczny dostał wspomniany już projekt Espeo Junior Academy firmy Espeo. Natomiast za technologiczne wsparcie Ukrainy wyróżniono White Labels Coders, autorów strony wspierającej zbiórkę na rzecz Fundacji Ukraina oraz Cetuspro za inicjatywę uapomoc.pl. Główna nagroda w tej dziedzinie powędrowała do Pretius za aplikacje dla wolontariuszy pomagających uchodźcom z Ukrainy.

Na koniec warto wspomnieć o nagrodach partnerskich. Dobrym i sprawnym działaniem administracji w kontekście uatrakcyjnienia polskiej gospodarki odznaczył się program Poland.Business Harbour. Nagrodzony został także dziennik "Rzeczpospolita" – za poruszanie kwestii istotnych dla polskich software house’ów oraz nagłaśnianie wyzwań, z jakimi mierzy się branża.

Trzecia już edycja SoDA Conference odbyła się 29 września br. we Wrocławskim Centrum Kongresowym przy Hali Stulecia we Wrocławiu. Organizatorem konferencji była Organizacja Pracodawców Usług IT (SoDA). Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli Ministerstwo Rozwoju i Technologii oraz GovTech Polska.

Materiał prasowy SoDA Conference

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
Materiał Partnera