Sprzedaż detaliczna. Powiew nadziei dla polskiego handlu
Główny Urząd Statystyczny podał dane o sprzedaży detalicznej za październik 2025 roku. W cenach stałych była ona wyższa o 5,4 proc. niż przed rokiem. W porównaniu z wrześniem odnotowano wzrost o 6,7 proc.
Październikowe dane pokazują znaczące ożywienie w handlu detalicznym w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku. Sprzedaż detaliczna w cenach stałych osiągnęła wzrost na poziomie 5,4 proc., podczas gdy rok wcześniej w październiku 2024 roku dynamika wyniosła zaledwie 1,3 proc. W ujęciu miesięcznym, czyli w porównaniu z wrześniem 2025 roku, sprzedaż zwiększyła się o 6,7 proc.
Najwyższe wzrosty zanotowano w sprzedaży pojazdów samochodowych, motocykli i części, gdzie dynamika wyniosła 15,6 proc. w ujęciu rocznym. Bardzo dobre wyniki osiągnęła także kategoria mebli, sprzętu RTV i AGD ze wzrostem o 13,9 proc. oraz tekstylia, odzież i obuwie z dynamiką na poziomie 9,0 proc. Wzrosty odnotowano również w sprzedaży farmaceutyków, kosmetyków i sprzętu ortopedycznego - o 5,6 proc., paliw stałych, ciekłych i gazowych - o 4,7 proc. oraz w grupie pozostałych towarów - o 2,4 proc.
Niewielki wzrost o 0,6 proc. zanotowano w kategorii żywności, napojów i wyrobów tytoniowych. Jedynym segmentem ze spadkiem sprzedaży była grupa obejmująca prasę, książki i pozostałą sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach, gdzie odnotowano spadek o 3,3 proc. w porównaniu z październikiem 2024 roku.
Biznes na franczyzie. Mówi, na ile może liczyć franczyzobiorca
Handel internetowy utrzymuje stabilny udział w rynku
Wartość sprzedaży internetowej w cenach bieżących była w październiku o 8,6 proc. wyższa niż przed rokiem. Udział e-commerce w całkowitej sprzedaży detalicznej zwiększył się z 9,1 proc. do 9,3 proc. Znaczący wzrost udziału handlu online zanotowano w grupie pozostałych towarów, gdzie zwiększył się z 10,1 proc. do 12,9 proc., oraz w sprzedaży pojazdów samochodowych, motocykli i części - z 1,3 proc. do 6,4 proc.
W niektórych kategoriach tradycyjnie związanych z e-commerce nastąpił jednak spadek udziału sprzedaży internetowej. W grupie prasy, książek i pozostałej sprzedaży w wyspecjalizowanych sklepach udział zmniejszył się z 25,0 proc. do 20,5 proc. Podobne tendencje zaobserwowano w kategoriach tekstyliów, odzieży i obuwia, gdzie udział spadł z 25,9 proc. do 24,9 proc., oraz mebli, RTV i AGD - z 19,0 proc. do 18,9 proc.
Po wyeliminowaniu wpływu czynników sezonowych, październikowa sprzedaż detaliczna w cenach stałych była o 5,6 proc. wyższa niż w analogicznym miesiącu ubiegłego roku oraz wzrosła o 1,9 proc. w porównaniu z wrześniem bieżącego roku. W okresie od stycznia do października 2025 roku łączna sprzedaż detaliczna wzrosła o 4,3 proc. w skali roku, podczas gdy w analogicznym okresie 2024 roku dynamika wyniosła 2,4 proc.