Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. KRO
|
aktualizacja

Koniec z promocjami "na niby". Na metkach pojawią się zmiany

30
Podziel się:

Nowe przepisy dotyczące cen na metkach towarów na promocji mają zapobiec rzekomym promocjom – podkreślił minister rozwoju i technologii Waldemar Buda. Zgodnie ze zmianami w prawie oprócz ceny regularnej i promocji na metce towaru na promocji musi znaleźć się najniższa cena z poprzednich 30 dni.

Koniec z promocjami "na niby". Na metkach pojawią się zmiany
Zmiany w sklepach. Sprzedawcy będą musieli informować o najniższej cenie z poprzednich 30 dni (zdj. ilustracyjne) (Getty Images, Jakub Porzycki, NurPhoto)

Od 1 stycznia 2023 r. obowiązują przepisy, zgodnie z którymi każdy przedsiębiorca, który ogłasza promocję lub wyprzedaż, będzie musiał podawać – oprócz aktualnej ceny – także najniższą z 30 dni poprzedzających obniżkę. Waldemar Buda w Programie Trzecim Polskiego Radia podkreślił, że takie rozwiązanie pokaże, czy rzeczywiście mamy do czynienia z promocją.

Cel, jaki nam przyświecał to to, żeby nie było w sklepach rzekomych promocji – zaznaczył minister rozwoju.

Inspekcja handlowa sprawdzi, jak sklepy wdrażają regulację

Waldemar Buda wskazał też, że chodzi o sytuacje, w których konsument widzi na metce starą cenę i nową cenę promocyjną. Po przeanalizowaniu tylko tych dwóch informacji uznaje, że jest to "superoferta, z której musimy skorzystać".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Przełom w branży motoryzacyjnej. Będzie praca. "Sektor produkcji silników elektrycznych buduje się"

W praktyce zdarzało się, że "cena była zawyżana przed promocją, potem obniżana, i ostatecznie kupowaliśmy towar za tę samą cenę albo nawet wyższą" – stwierdził polityk.

Waldemar Buda przypomniał, że przestrzeganie tej regulacji będzie kontrolować Inspekcja Handlowa. – Będziemy sprawdzać, czy ten obowiązek zamieszczania najniższej ceny z poprzednich 30 dni będzie pojawiał się na metkach towarów, aby była możliwość zweryfikowania tego przez klienta – zapewnił minister rozwoju.

Omnibus wchodzi w życie

Polskie przepisy są dostosowaniem do unijnej dyrektywy Omnibus. Ma ona za zadanie chronić klientów przed nieuczciwymi praktykami stosowanymi przez sprzedawców. Najczęściej dochodziło do nich przed Black Friday poprzez np. podnoszenie cen, by potem je obniżać na promocji. Od stycznia nowe prawo obowiązuje nie tylko w sklepach działających w branży e-commerce, ale zmiany dotyczą także placówek stacjonarnych czy pokazów i wycieczek.

Omnibus wprowadza wymóg, według którego – w przypadku obniżki – musi być widoczna również najniższa cena, jaka obowiązywała w ciągu poprzedzających 30 dni. Potocznie mówi się o tym jako "trzeciej cenie" na etykiecie, choć Omnibus nie określa precyzyjnie, w jakiej formie sklep ma informować o tym klienta.

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(30)
ja1
rok temu
czekam na ciekawe wypowiedzi
ja1
rok temu
i kolejne pytanie .Czy donoszący do UE na Polske i polski rzad maja mandat by być poslem ,senatorem lub sędzia w Rzeczpospolitej???
ja1
rok temu
i kolejne pytanie w nowym roku. Czy byly kanclerz niemiec moze zostać prezydentem rosji a byly prezydent r z Polski prezydentem bielorusi???
aa_
rok temu
Już teraz trudno coś na metce przeczytać, od nadmiaru wiadomości boli głowa, a druk jest coraz mniejszy.
universum
rok temu
lpp i me sa w tym mistrzami
...
Następna strona