Tunel dla szybkiej kolei w Łodzi. Skargi odrzucone. Umowa jest blisko
Krajowa Izba Odwoławcza odrzuciła skargi na wybór konsorcjum PORR jako wykonawcy tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi - poinformowała spółka CPK. To kluczowy element tzw. igreka, czyli linii KDP, która połączy Warszawę, Centralny Port Komunikacyjny, Łódź, Poznań i Wrocław.
Krajowa Izba Odwoławcza (KIO) odrzuciła w środę skargi dwóch firm, które złożyły odwołania w przetargu na budowę tunelu Kolei Dużych Prędkości (KDP) w Łodzi. Jak poinformowała spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK), decyzja ta potwierdza wybór konsorcjum budowlanego PORR jako wykonawcy projektu.
Tunel będzie miał długość 4,6 km i średnicę ok. 14 metrów. Zostanie wydrążony przy użyciu tarczy TBM. Jego konstrukcja umożliwi jazdę pociągów z prędkością do 160 km na godz. Projekt obejmuje ponadto budowę infrastruktury niezbędnej do funkcjonowania tunelu oraz linii kolejowej.
Do przetargu na budowę tunelu KDP zgłoszono pięć ofert. Ta od konsorcjum dwóch spółek PORR, w wysokości ponad 2 mld 166 mln zł brutto, była najniższa. Budżet zadania opiewał z kolei na blisko 2 mld 801 mln zł brutto.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Absolutny priorytet". Minister finansów o pieniądzach na polską obronność
Dodajmy, że wszystkie ofert mieściły się w kosztorysie. Wyboru dokonano według kryteriów uwzględniających cenę (70 proc.) oraz doświadczenie i kompetencje wykonawcy (30 proc.).
Harmonogram i znaczenie inwestycji
Umowa z konsorcjum PORR ma zostać podpisana jeszcze w tym kwartale, a wykonawca będzie miał 48 miesięcy na realizację inwestycji.
Łódzki tunel KDP jest częścią linii nr 85, znanej jako kolejowy igrek, która (według planu) do 2032 r. połączy Warszawę oraz Centralny Port Komunikacyjny z Łodzią, a do 2035 r. umożliwi szybkie połączenia z Wrocławiem i Poznaniem.
Wspominając o CPK poinformujmy, że spółka w środę przed godz. 22.50 ogłosiła postępowanie na budowę superlotniska w gminie Baranów. Datą zakończenia prac ujętą w dokumentacji jest 3 grudnia 2031 r. Później będą jeszcze odbiory, certyfikacja i inne formalności przed oficjalnym odprawieniem pierwszego pasażera.