Trwa ładowanie...
Zaloguj
Przejdź na
Ukraina zdała ten egzamin na piątkę. Cyfrowe usługi muszą być łatwo dostępne
Sławomir Szmytkowski
|zmod.

Ukraina zdała ten egzamin na piątkę. Cyfrowe usługi muszą być łatwo dostępne

(Adobe Stock)
Artykuł sponsorowany

Cyfryzacja usług publicznych odgrywa jeszcze większe znaczenie niż kilka lat temu. Potwierdzeniem może być przykład Ukrainy, która po wybuchu wojny, ze względów bezpieczeństwa i w celu zapewnienia ciągłości działania państwa, przeniosła kluczowe dane i usługi do centrów przetwarzania Amazon, znajdujących się poza granicami kraju. Dzięki temu, w obliczu bezprecedensowych aktów terroryzmu ze strony Rosji, państwo ukraińskie jest w stanie funkcjonować.

ARTYKUŁ POWSTAŁ W RAMACH CYKLU:
Akademia Biznesu

Również w czasach pokoju inwestycje w e-usługi w sektorze publicznym są niezwykle ważne i stanowią fundament budowy państwa przyjaznego obywatelowi. Cyfrowe rozwiązania do kontaktu z administracją pozwalają załatwić sprawy szybko, bezpiecznie i o dowolnej porze. Dla każdego kolejnego rocznika wchodzącego w dorosłość to coraz bardziej naturalne oczekiwanie wobec państwa.

Najważniejsze trendy w obszarze cyfryzacji usług państwowych

Automatyzacja

Administracja wciąż musi szukać rozwiązań zwiększających efektywność pracy. Wiele powtarzalnych zadań można zautomatyzować, wykorzystując nowoczesną technologię. Dzięki temu pracownicy mogą angażować się w nowe inicjatywy lub więcej czasu poświęcić na złożone i nietypowe sytuacje wymagające dodatkowej analizy. W efekcie podnosi się jakość usług świadczonych przez państwo, a obywatel jest obsługiwany sprawniej.

Automatyzacja w połączeniu ze świadomą elektronizacją wniosków składanych przez obywatela pozwala także znacznie szybciej załatwić sprawy w urzędzie. System, bazując na regułach walidacji, od razu poinformuje wnioskodawcę, że dokument jest niekompletny lub zawiera niespójne dane, co pozwala uniknąć czasochłonnych postępowań wyjaśniających. Prawidłowo wypełniony wniosek zostanie obsłużony w procesie automatycznym i czas potrzebny na załatwienie danej sprawy ulegnie istotnemu skróceniu.

Mobilność

Użytkownicy chcą mieć możliwość korzystania z cyfrowych usług publicznych na urządzeniach mobilnych. Stanowi to naturalny etap rozwoju e-administracji. Obecnie wiele spraw można załatwić, korzystając ze smartfona, bez konieczności uruchamiania komputera, a już na pewno bez wizyty w urzędzie. Doskonałym przykładem rozwiązania, które wpisuje się w trend mobilności jest aplikacja mZUS, pierwsza tego typu aplikacja na rynku, stworzona przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, która pozwala na smartfonie automatycznie wypełnić dokument z wykorzystaniem danych z poprzednich lat. Dzięki temu złożenie ponownego wniosku np. o 500+ może zająć minutę w praktycznie dowolnym momencie.

Sztuczna inteligencja

Ważnym aspektem cyfryzacji usług publicznych jest bezpieczeństwo informacji i walka z nadużyciami. Rozwiązania w zakresie kontroli mogą budzić pewne kontrowersje. Musimy jednak pamiętać, że straty ponoszone przez państwo wskutek nadużyć to koszty, które ponosimy wszyscy. Dlatego ważne jest zapobieganie takim zjawiskom przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii.

Sztuczna inteligencja (AI) umożliwia walkę z nadużyciami w sektorze publicznym. Rozwiązania bazujące na AI pozwalają określić, czy świadczenie lub dotacja trafiają do uprawnionych osób albo organizacji. Umożliwiają również sprawdzenie, czy dany podmiot nie ma zaległości wobec państwa. Dobry przykład stanowią działania Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który wykorzystuje sztuczną inteligencję w procesie automatycznej analizy prawidłowości wystawionych zwolnień lekarskich oraz weryfikacji, czy przysługuje ono danej osobie.

Naprawdę skuteczny model administracji publicznej opiera się w większej mierze na zaufaniu państwa do obywateli i obywateli do państwa niż kontroli. Oprócz cyfrowych rozwiązań usprawniających kontakt na linii obywatel – państwo, warunkiem stopniowej implementacji modelu opartego w większym stopniu na kapitale społecznym są świadome działania edukacyjne w tym zakresie.

Autorem artykułu jest Sławomir Szmytkowski, wiceprezes zarządu Asseco Poland.

Artykuł powstał we współpracy merytorycznej Akademii Biznesu z Asseco.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl