Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
MWL
|
aktualizacja

UOKiK uderzył w Amazona. Gigantyczna kara

14
Podziel się:

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył 31,8 mln zł kary na Amazona za niedostarczanie opłaconych zamówień oraz za nieprawdziwe informacje o dostępności produktów i terminach dostaw - praktyki, zaliczane do tzw. dark patterns - podał UOKiK w komunikacie. Amazon zapowiedział odwołanie od tej decyzji.

UOKiK uderzył w Amazona. Gigantyczna kara
Amazon został ukarany przez UOKiK (GETTY, SOPA Images)

W komunikacie UOKiK wskazano, że konsument, który zamówił produkt na platformie Amazon.pl i za niego zapłacił, w wielu przypadkach mógł go nie otrzymać. Dodano, że zgodnie z zakwestionowaną praktyką, złożenie zamówienia i otrzymanie jego potwierdzenia nie jest równoznaczne z zawarciem umowy sprzedaży. Jest to jedynie oferta nabycia produktu, która nie jest wiążąca dla spółki.

UOKiK podkreśla, że nawet po zapłacie za towar, Amazon nie jest zobowiązany do jego dostarczenia – może anulować zamówienie. Zawarciem umowy sprzedaży dla Amazona jest dopiero informacja o faktycznej wysyłce i to, według przedsiębiorcy, stanowi właściwy moment zakupu towaru.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Bojkot Oleju Kujawskiego. Ekspert nie kryje oburzenia. Wskazał winnego

UOKiK: Amazon wywiera presję na konsumentów

"Przeciętny konsument ma prawo przypuszczać, że oferowane przez przedsiębiorców opcje zakupu, dostępność i czas dostawy nie wprowadzają w błąd. Nie powinien być zmuszany do podejmowania dodatkowych działań, aby sprawdzić wiarygodność oferowanych funkcjonalności czy prezentowanych informacji. W wydanej wobec Amazona decyzji zakwestionowaliśmy wprowadzanie konsumentów w błąd, w tym praktyki zaliczane do tzw. dark patterns, czyli nakładanie presji na konsumentów przez wyświetlanie licznika czasu, w którym powinno być złożone zamówienie, pomimo braku gwarancji dostawy w tym terminie" - powiedział cytowany w komunikacie prasowym prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Wskazano również, że Amazon oferuje "Gwarancję dostawy" – polegającą na tym, że w określonym czasie produkt ma dotrzeć do konsumenta, a gdy się tak nie stanie, konsument może zwrócić się o zwrot pieniędzy za dostawę.

"Konsumenci jednak nie otrzymują przed złożeniem zamówienia informacji o zasadach tej usługi. Dostępne są one tylko na etapie podsumowania zamówienia, o ile konsument zdecyduje się zapoznać z kolejnymi odnośnikami określającymi szczegóły dostawy. Jeśli tego nie zrobi, może nie być świadomy swoich praw, nie zgłosić się po zwrot środków i ich nie otrzymać, gdyby doszło do opóźnienia w wysyłce. Informacja o "Gwarancji Dostawy" nie jest ponadto uwzględniona w potwierdzeniach, jakie otrzymuje konsument" - napisano w komunikacie.

Amazon zapowiada: będziemy się odwoływać od decyzji UOKiK

Do decyzji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów odniósł się Amazon. W przesłanym money.pl oświadczeniu biuro prasowe podkreśla, że firma inwestuje i pracuje, by zapewnić klientom "precyzyjną oraz wiarygodną informację o dostawie na etapie finalizacji zamówienia".

"Zdecydowana większość zamówień dociera zgodnie z przewidywanym terminem. Klienci zawsze mogą się z nami skontaktować i otrzymają od nas wsparcie, także w sporadycznych przypadkach wystąpienia opóźnienia lub anulowania zamówienia" - czytamy dalej.

Biuro prasowe Amazona zapewnia też, że w ostatnim roku firma współpracowała z UOKiK i zaproponowała "szereg dobrowolnych rozwiązań mających na celu dalszą poprawę doświadczenia klientów".

Ściśle przestrzegamy prawa we wszystkich krajach, w których prowadzimy działalność i zdecydowanie nie zgadzamy się z wydaną decyzją i karą nałożoną przez Prezesa UOKiK. Będziemy odwoływać się od tej decyzji - czytamy w oświadczeniu.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(14)
BoK
miesiąc temu
Może coś się na cle przeleżało? Jeżeli towaru nie było w żadnym magazynie na terenie EU, i trzeba było go ściągnąć z np. UK?
oszukany prze...
miesiąc temu
Kłamcy, oszuści i lawiranci. Amazon to wielka ściema i tylko a zapewnienia o legendarnej obsludze to góra klamstwa . sróbujcie wyegzekwować gwarancje albo rękojmie za towar kupiony w amazonie. Nie ma żadnych szans.
Badziewiaki
miesiąc temu
Durnota, akurat Amazon na tle polskich sklepów i ich zwyczajow wyróżnia sie pizytywnie, nigdy nie mialem zadnych ptoblemow z terminową dostawą, zwrotami towarów i pieniędzy, czy wymiana i reklamacjami.
Zadzwonią
miesiąc temu
do prezydenta z wiadomego kraju i koncern uniknie kary.
Wnikliwy
miesiąc temu
Na waciki a nie gigantyczna. 31 mln PLN (czyli $8 mln), to tyle wynosi tam pewnie weekendowa korpo impreza w Aspen w ograniczonym składzie.