Użytkowanie wieczyste. Uwaga na "świstki" dołączone do zaświadczeń rozsyłanych w Warszawie
Warszawski Zarząd Mienia Skarbu Państwa rozsyła zaświadczenia o przekształceniu użytkowania wieczystego we własność. To istotne pisma, jednak kluczowa dla mieszkańców informacja o wysokości bonifikaty w ogóle się w nich nie pojawia, a procedura skorzystania z niej jest opisana wyjątkowo nieprzystępnie na dodatkowym kawałku papieru.
Przekształcenie użytkowania wieczystego we własność uwolniło Polaków od swoistego reliktu PRL, ale sam proces jako żywo przypomina system słusznie miniony. Osiem miesięcy po wejściu w życie ustawy jedynie 39 proc. Polaków objętych zmianą otrzymało stosowane zaświadczenia. W większych miastach odsetek jest o wiele niższy - w Krakowie to około 24 proc., a w Warszawie niespełna 4 proc.
- Gdy składałam wniosek w Urzędzie Dzielnicy Praga Południe bardzo uprzejmy pan poinformował mnie, że nie ma pojęcia, kiedy dostanę zaświadczenie. Kazał cierpliwie czekać i uspokajał, że kluczowe jest terminowe złożenie dokumentu przeze mnie - mówi nam Janina, która na zaświadczenie czeka od marca.
Choć Janina nie jest wyjątkiem, to działający w strukturze urzędu miasta stołeczny Zarząd Mienia Skarbu Państwa, działa i wysyła zaświadczenia o przekształceniu. Te jednak pozostawiają wiele do życzenia - kluczowa informacja o możliwości skorzystania z bonifikaty pojawia się małym druczkiem i nie wspomina o jej wysokości. A ta sięga 98 proc.
Oglądaj też: Użytkowanie wieczyste. Lokale przedsiębiorców też zostaną uwłaszczone
Do półtorastronicowego pisma pełnego odniesień do ustaw i urzędniczych formułek ZMSP dołącza świstek, bo inaczej wspomnianej karteczki nie można nazwać, na której znajduje się "informacja dotycząca wniesienia opłaty jednorazowej".
"W przypadku zamiaru wniesienia opłaty jednorazowej, o której mowa w art. 7 ust. 7 ustawy z dnia 20 lipca 2018 o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów (Dz. U. 2018.1716 z późn. Zm.) – przedmiotowy wniosek należy złożyć na adres: ZARZĄD MIENIA SKARBU PAŃSTWA UL. PROSTA 69, 00-838 WARSZAWA"
Choć to właśnie wniesienie jednorazowej opłaty uprawnia do skorzystania z gigantycznej zniżki, urzędnicy postanowili nie wspominać o tym ani słowem. Zamiast tego zamieścili formułkę, z której laik nijak nie wywnioskuje, gdzie znaleźć wniosek i z czym on się wiąże. W dodatku, jak mówi nam Anna, która przesłała zdjęcia pism na dziejesie.wp.pl, na świstku nie ma żadnego podpisu czy pieczątki, co może sugerować jej nieważność. Zwłaszcza w porównaniu z właściwym pismem opatrzonym herbem stolicy, pieczątkami i niezliczonymi numerami.
Dlatego wyjaśniamy - złożenie wniosku o wniesienie opłaty jednorazowej uprawnia do skorzystania z bonifikaty - w Warszawie jest to aż 98 proc. Na gruntach Skarbu Państwa w innych miastach jest to, co do zasady, 60 proc., choć wojewodowie mogli ją podnieść. W przypadku miast, wysokość obniżek ustali ich radni.
Każdy, kto chciałby skorzystać z bonifikaty i wnieść opłatę jednorazową, a już otrzymał pismo z ZMSP, powinien zadzwonić do Zarządu, ponieważ na stronie internetowej próżno szukać wzoru oświadczenia. Na plus można zaliczyć jedynie kompetencje urzędników z infolinii - na nasze pytanie, pracownica ZSMP bardzo rzeczowo wyjaśniła, że wzory znajdują się na witrynach poszczególnych dzielnic, ale "wystarczy także zwykłe pismo z prostą informacją o chęci wniesienia opłaty jednorazowej i skorzystania z bonifikaty".
- Proszę tylko nie powoływać się na numer pisma, ale nieruchomości. Nam będzie łatwiej znaleźć i na pewno wszystko potoczy się szybciej - usłyszeliśmy.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl