Versuni stawia na Europę Środkowo-Wschodnią. Polska sercem innowacji w regionie

CEE to dla Versuni jeden z kluczowych regionów wzrostu. Polska – z największym potencjałem gospodarczym i konsumenckim w tej części Europy – pełni w tej strategii szczególną rolę.

 Marcin Głodek, Managing Director CEE w Versuni
Źródło zdjęć: © materiały prasowe | Milena Koperska

Odpowiedź na dynamiczne zmiany, rosnącą rolę e-commerce oraz testowanie nowych produktów właśnie w Polsce – to elementy definiujące podejście Versuni do regionu CEE. O tym, dlaczego region CEE jest dla firmy strategiczny, jakie trendy kształtują rynek AGD oraz jakie innowacje powstają nad Wisłą rozmawiamy z Marcinem Głodkiem, Managing Director CEE w Versuni.

Marcin Głodek, Managing Director CEE w Versuni © materiały prasowe | Milena Koperska

Monika Rosmanowska: Jaką rolę odgrywa Polska i Europa Środkowo-Wschodnia w globalnej strategii Versuni?

Marcin Głodek: Patrząc globalnie, CEE to jeden z wschodzących rynków, a jego niedojrzałość to szansa na spore wzrosty. Versuni stawia na ten region, uznając go za kluczowy element przyszłego rozwoju firmy. Polska jako jedna z większych gospodarek w regionie – nasz udział w całej gospodarce CEE to ok. 30 proc. – ma do odegrania znaczącą rolę. Liczba konsumentów i ich zamożność sprawiają, że to właśnie na Polsce skupia się uwaga Versuni.

Jakie są więc kluczowe priorytety biznesowe firmy w perspektywie do 2027 r.?

Versuni jest własnością funduszu Private Equity, cel jest więc oczywisty – wzrost. Mówimy przy tym o wzroście biznesu, ale też udziałów rynkowych. Na rynkach, na których mamy znakomitą pozycję, chcemy ją co najmniej utrzymać przy jednoczesnym zdobywaniu nowych rynków i powiększaniu udziałów tam, gdzie jesteśmy relatywnie słabsi.

Potencjał jest spory.

Prognozy dla naszego regionu są znacznie bardziej optymistyczne niż dla krajów tzw. starej Unii Europejskiej. Mówimy o 4-5 proc. wzrostu PKB rocznie z dobrą prognozą na przyszłe lata.

Jak zmienia się mapa konkurencji na rynku AGD?

Konkurencja jest duża i mamy tutaj swoją rolę do odegrania. W większości krajów CEE zajmujemy bardzo silną pozycję – jesteśmy liderem lub dzielimy pierwsze miejsce z innym graczem. Niejako więc odpowiadamy za rozwój całego rynku. Wprowadzając nowe produkty i innowacyjne kategorie, stymulujemy wzrost branży, z korzyścią dla wszystkich uczestników z tego obszaru biznesowego.

A jakie trendy wpływają obecnie na kształt branży AGD?

Rynek, szczególnie w Polsce, jest dynamiczny, trendy potrafią zmieniać się co kwartał. W ciągu trzech miesięcy można stracić lub zyskać 10-15 proc. udziału w rynku. Gdy mówimy o poziomie penetracji, który w niektórych kategoriach może wynosić 5-7 proc. lub w ogóle startować od zera, zmiana sytuacji w tak krótkim czasie jest absolutnie możliwa.

Dlatego też wnikliwie obserwujemy rozwój trendów i to, w jaki sposób konsument patrzy na pewne kategorie i produkty. To właśnie on jest dla nas najistotniejszym źródłem informacji, dostarczając nam wiedzy, jak zmieniają się przyzwyczajenia kulinarne czy co nowego pojawia się w wystroju wnętrz.

W trendzie są dziś np. airfryery, urządzenia do szybkiego przygotowania zdrowych potraw, które wpisują się w globalny trend – z jednej strony brakuje nam czasu na gotowanie, z drugiej chcemy jadać zdrowo i mieć kontrolę nad tym, co spożywamy. Jeszcze 2–3 lata temu ta kategoria praktycznie nie istniała – dziś, dzięki intensywnej pracy Versuni, jest jedną z najszybciej rosnących.

Inny trend, który mocno wpływa dziś na rynek, to minimalizm, próba ograniczania ilości sprzętów, którymi się otaczamy. Odpowiadamy na tę potrzebę, konstruując jak najbardziej uniwersalne urządzenia. Airfryer, w tym nasz flagowy produkt Airfryer Philips Ovi, również i tu jest dobrym przykładem.

Niejednokrotnie sami również inicjujemy pewne trendy. Wprowadzając na rynek innowacyjny produkt lub kategorię, sprawiamy, że konsument zaczyna dostrzegać w nich wartość i ta kategoria – co oczywiste, wspomagana kampaniami marketingowymi – rośnie. Co ważne, rozwiązania, które testujemy w Polsce, z powodzeniem skalujemy na inne rynki.

No właśnie, Polska jest nazywana hubem innowacji. Jakie nowe rozwiązania czy produkty testuje i rozwija Versuni w regionie?

Testujemy w Polsce nie tylko nowe rozwiązania, ale też innowacyjne podejście do marketingu. W tym obszarze wpisujemy się w globalny trend, który od lat jest widoczny, a mianowicie rosnącą rolę online czy smartfonów. Konsument coraz częściej praktycznie całą informację o produkcie czerpie z sieci. Trzeba więc być blisko konsumenta. Słuchać, rozumieć i reagować na zmiany. Ogromną rolę w tym procesie odgrywa analiza danych. To, jak konsument porusza się po danej kategorii, jak często odwiedza stronę www producenta, jak reaguje na kampanie marketingowe.

To, co testujemy w Polsce, z powodzeniem wprowadzamy też na innych rynkach. Pamiętajmy, że region CEE tworzy 19 krajów posługujących się 20 językami i co najmniej 12 walutami. Mówimy więc o idealnym rynku do testowania rozwiązań, w tym kampanii marketingowych, a następnie ich skalowania. Robimy to opierając się na lokalnych zespołach i zasobach.

Transformacja z Philips Domestic Appliances do Versuni była wyzwaniem. Co jest clou tej zmiany?

Wywodzimy się z dużej, globalnej organizacji, która łączyła dwa trudne do połączenia światy: B2B z biznesem typowo konsumenckim oraz B2G z dużym biznesem związanym z Philips Medical Systems, czyli z urządzeniami dla szpitali. Mówimy o zupełnie innym sposobie czy dynamice działania. Zachowując doświadczenie i markę Philipsa, chcieliśmy zwiększyć naszą elastyczność działania, zwłaszcza na lokalnych rynkach. Dzięki rozłące z Philipsem zyskaliśmy możliwość dużo bardziej elastycznego działania i dostosowywania się do lokalnych trendów i potrzeb konsumentów.

A jak wygląda zarządzanie zespołami w różnych kulturach biznesowych? Jak odbywa się skalowanie działań na kilka rynków jednocześnie?

Nie jest to łatwe. Jesteśmy regionem rozwijającym się i z tej perspektywy nasza produktywność jest mniejsza. Kraje, które wchodzą w skład CEE są zwyczajnie mniejsze. Trudno porównywać polską, chorwacką czy czeską gospodarkę z gospodarką niemiecką. To zupełnie inna skala działania i inne wyzwania. Co więcej, inaczej zarządza się jednym krajem, a inaczej strukturą rozproszoną. Struktura Versuni pozwala z jednej strony zachować centralizację na poziomie rynku i podejście, w którym dajemy pewne wskazówki, co do realizacji globalnej strategii, a z drugiej lokalną elastyczność.

Patrząc na całe CEE, możemy mówić o małej Europie. Krajom północnym, jak Polska czy kraje bałtyckie, kulturowo bliżej do krajów nordyckich, w Czechach czy Słowacji można mówić o podejściu zbliżonym do Niemiec, a Rumunii czy Bułgarii zdecydowanie bliżej do krajów południowych, Włoch czy Hiszpanii. I to widać w zachowaniach konsumenckich, chociażby w takiej kategorii jak ekspresy do kawy (flagowym produktem Versuni jest Philips LatteGo – przyp. red.). W Polsce czy Czechach pija się kawę z mlekiem, w Bułgarii czy Rumunii – zdecydowanie bardziej preferuje się kawę czarną. W związku z tym musimy zachować pewien poziom centralizacji, ale jednocześnie dbać o to, by do wyboru produktów czy kategorii podchodzić z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań.

Jak Pan definiuje sukces – zarówno osobisty jako lidera, jak i całej firmy – w perspektywie najbliższych pięciu lat?

Szczególnie dumny jestem z tego, jak nasze zespoły rozwijają się w strukturach Versuni. Sukcesy, które odnosimy na rynku w Polsce, ale też szerzej w CEE, są widoczne. Wielu ludzi robi kariery globalne. Ich dokonania wybijają się. Niejednokrotnie jesteśmy też liderem zmian w poszczególnych kategoriach, wpływając na to, jak będzie wyglądała strategia globalna Versuni.

To jedna miara sukcesu, drugą jest utrzymanie czy też wzrost udziałów rynkowych w tak dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości. W odpowiedzi na potrzeby konsumentów tworzymy nowe subkategorie, nowe przestrzenie, w których rynek będzie się rozwijał.

Wprowadzanie nowych produktów i innowacji, kontynuacja tego co obecnie robimy oraz sukcesów, które odnosimy na rynku, będzie dla mnie największą nagrodą.

Marcin Głodek, Managing Director CEE w Versuni © materiały prasowe | Milena Koperska
Płatna współpraca z Versuni
Wybrane dla Ciebie
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Ważna umowa dla tysięcy Polaków. Poczta zdobyła gigakontrakt na obsługę sądów
Ważna umowa dla tysięcy Polaków. Poczta zdobyła gigakontrakt na obsługę sądów
Wyłączono komentarze
Jako redakcja Wirtualnej Polski doceniamy zaangażowanie naszych czytelników w komentarzach. Jednak niektóre tematy wywołują komentarze wykraczające poza granice kulturalnej dyskusji. Dbając o jej jakość, zdecydowaliśmy się wyłączyć sekcję komentarzy pod tym artykułem.
Redakcja serwisu Money.pl