Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
KRJ
|

Via Carpatia w Polsce. Drogowy projekt PiS w powijakach. Z planowanych 700 km, zbudowano 75 km

34
Podziel się:

Projekt Via Carpatia powstał w latach pierwszych rządów PiS w latach 2005-2007. Później nieco zapomniany, ponownie odżył po wyborach z 2015 r. Całość polskiej części szlaku ma zostać oddana do użytku w 2024 r., ale na razie udało się zbudować nieco ponad 10 proc.

Via Carpatia w Polsce. Drogowy projekt PiS w powijakach. Z planowanych 700 km, zbudowano 75 km
Nowa Wieś, 17.05.2021. Miejsce budowy szlaku Via Carpatia w Nowej Wsi (pow. rzeszowski) podczas wizyty premiera Mateusza Morawieckiego. (PAP, PAP/Mateusz Marek)

W połowe maja 2021 r. szlak Via Carpatia - częściowo już dostępny, a częściowo realizowany i projektowany - liczy kilka tysięcy kilometrów, jak informuje GDDKiA.

Jak przekonują drogowcy, to kluczowy korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową. Via Carpatia na terenie Polski to trasa, której łączną długość szacuje się na około 700 km. W eksploatacji jest nieco ponad 75 km, ale już w realizacji blisko 300 km.

Przypomnijmy. Na terenie Polski w skład szlaku drogowego Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16, S19 pomiędzy miejscowościami Budzisko (granica państwa), Suwałki, Ełk, Białystok, Lublin, Rzeszów, Barwinek (granica państwa). Droga będzie docelowo przebiegać przez teren pięciu województw - podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.

Zobacz także: Masowe podniesienie emerytur. "Zapłacą ci, którzy przejdą na emeryturę za kilkanaście lat"

W Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 - 2023 (z perspektywą do 2025 r.) zabezpieczone zostały fundusze na całość realizacji polskiego odcinka trasy Via Carpatia.

Dotychczas w ramach szlaku Via Carpatia w Polsce do użytkowania oddano: obwodnicę Suwałk, obwodnicę Augustowa oraz jednojezdniowe obwodnice Kocka i Woli Skromowskiej oraz Międzyrzeca Podlaskiego w ciągu drogi ekspresowej S19, zachodnią obwodnicę Lublina w ciągu S19, a także trasę Sokołów Małopolski - Stobierna - Rzeszów Południe. W sumie to odcinki o łącznej długości 75,3 km.

Sukcesywnie budowane są kolejne odcinki - zapewnia GDDKiA. W realizacji obecnie jest 289,1 km. Dyrekcja czeka również na rozstrzygnięcie przetargów na realizację kolejnych zadań w ramach Via Carpatii o łącznej długości 95,7 km.

Intensywnie przygotowywana jest też realizacja pozostałych odcinków. Na etapie przygotowania jest 244,4 km dróg ekspresowych S16 woj. podlaskim oraz S19 w woj. lubelskim i podkarpackim.

Szlak Via Carpatia w przyszłości ma zintegrować systemy transportowe wielu krajów - Litwy, Polski, Ukrainy, Białorusi, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii, Grecji, Chorwacji i Turcji.

Jak zapewnia GDDKiA, przyczyni się do integracji krajów, przez które przebiega i usuwania barier w podróżowaniu pomiędzy nimi.

Trasa połączy polskie i litewskie porty nadbałtyckie z portami Morza Czarnego, Egejskiego i Adriatyku oraz leżącymi wewnątrz tego obszaru centrami dystrybucyjno-logistycznymi.

W dłuższej perspektywie szlak pozytywnie wpłynie na zwiększenie atrakcyjności Europy Środkowo-Wschodniej jako miejsca do lokowania inwestycji. Efektem tego będzie wzrost zatrudnienia, a także na zwiększenie się wymiany handlowej i mobilności obywateli.

Jak już pisaliśmy w money.pl, projekt pierwotnie powstał w latach pierwszych rządów PiS. Później nieco zapomniany, ponownie odżył po wyborach z 2015 r. Ostatnie zapowiedzi premiera Morawieckiego i rozpoczęte przetargi nie pozostawiają złudzeń.

Via Carpatia nadal jest ważna dla rządzących, choć nie dla wszystkich ekspertów budowa szlaku drogowego z północy na południe Europy jest uzasadniona.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(34)
nie mam nicka
3 lata temu
wyglada na 50 procent nakladow do konca 2021, wypisz, wymaluj, powijaki, no coz, wielko miastowym, wyedukowanym a, sorry, i mlodym, mlodym, to i owo nijak przez gardelko przejsc nie moze, mianowicie, ze sprawczosc w domenie gospodarczej, tutaj na prykladzie budowy infrastruktury, jest, bez porownania, nie po ich stronie, coz poczac, trzeba wzniecac wyimaginowane spory ideologiczne, pozdowienia
kaz
3 lata temu
To droga dla chińczyków to oni lobują i finansują tą trasę. Ma przewozić towary Cińskie z portu w Pireusie na półnoć i zachód europy. Port w pireusie jest własnością chińczyków jest to jeden z największych portów kontenerowych.
Via Carpatia
3 lata temu
Otwarcie nowych odcinków S19 między Lublinem a Rzeszowem (ok. 170 kilometrów) już w czerwcu 2021, całość będzie gotowa w 2022, także tytuł mocno przesadzony.
asmm
3 lata temu
Bardzo ważna arteria będzie wybudowana do 2023 r. Nie od razu Kraków wybudowano
Zwykły ludek
3 lata temu
Pytanie jest proste, ile wybudowali mieszkań, ile drug oddali i jak rozwijali kraj za czasów PO- ŻADNYCH. Największy przykład/przekręt podam, piramida Amber Gold/wyłudzanie podatku VAT w tym byli dobrzy jak i w rozwaleniu/sprzedaniu rodzimego przemysłu. PODSUMOWANIE PO-PSL = sługusy niemiocko rosyjskie Zanim skomentujesz, przeczytaj i przemyśl
...
Następna strona