Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Martyna Kośka
|
aktualizacja

Warszawska uchwała krajobrazowa pod lupą UOKiK. Urząd boi się monopolu jednej firmy

3
Podziel się:

UOKiK nie krytykuje pomysłu uporządkowania przestrzeni miejskiej w Warszawie, ale boi się, że realizacja tzw. uchwały krajobrazowej może wzmocnić jedną firmę. A na to zgody Urzędu być nie może.

Reklamy rzucają się w oczy – i to przyzna każdy, kto choć raz spacerował po warszawskich ulicach.
Reklamy rzucają się w oczy – i to przyzna każdy, kto choć raz spacerował po warszawskich ulicach. (East News, Maciej Luczniewski/REPORTER)

W połowie stycznia 2020 r. Rada Miasta Warszawy przyjęła tzw. uchwałę krajobrazową, która ma na celu m.in. ujednolicić zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń. Ma wejść w życie na początku maja, ale okres przejściowy w przypadku tablic reklamowych ma wynieść dwa lata.

Proponowane przepisy regulują kwestie stawiania nośników reklamowych na terenie Warszawy. W praktyce jedną z nielicznych dozwolonych form reklamy na obszarze Miasta Stołecznego Warszawy będą nośniki na przystankach komunikacji miejskiej, kontrolowane obecnie przez jednego dostawcę treści.

UOKiK obawia się, że uchwała może skutkować umocnieniem pozycji konkurencyjnej, prowadzącej do powstania monopolu dla wieloletniego, wyłącznego zarządcy powierzchni reklamowej dostępnej na wiatach przystankowych komunikacji miejskiej.

- Nie kwestionujemy konieczności uporządkowania przestrzeni miejskiej w Warszawie, podobnie jak ma to miejsce w innych miastach w Polsce i na świecie. Jednak uchwała krajobrazowa może wzmocnić pozycję jednej firmy kosztem eliminacji z rynku innych przedsiębiorców, a tym samym prowadzić do ograniczenia dostępu do rynku reklamy zewnętrznej. Wynikiem tego może być wzrost stawek za wynajem powierzchni reklamowej. Realizując obowiązki ustawowe i stojąc na straży ochrony konkurencji, podjąłem niezwłocznie decyzję o wszczęciu w tej sprawie postępowania wyjaśniającego. Zweryfikujemy, czy przyjęcie przepisów krajobrazowych narusza zapisy ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Zobacz także: Obejrzyj także: Agencja Rozwoju Regionalnego w Starachowicach - fundacja dedykowana lokalnym biznesom

Do urzędu napłynęły skargi oraz informacje od sygnalistów, w których zwracano uwagę, że nowe przepisy mogą naruszać prawo konkurencji. Po zapoznaniu się z treścią Uchwały krajobrazowej Rady Miasta st. Warszawy, podobnych regulacji w innych miastach Polski oraz rozpoznaniu możliwych skutków tejże regulacji prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowił wszcząć w tej sprawie postępowanie wyjaśniające.

Postępowanie wyjaśniające prowadzone jest w sprawie, a nie przeciwko konkretnym podmiotom. UOKiK zbada rynek reklamy zewnętrznej w Warszawie, aby poznać m.in. mechanizmy na nim panujące, dokładne udziały poszczególnych przedsiębiorców oraz skutki ekonomiczne wprowadzonej regulacji prawnej. Urząd nie wyklucza dalszych działań, w tym wszczęcia postępowania antymonopolowego w przypadku potwierdzenia naruszeń ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(3)
nie ams
4 lata temu
AMS ?
Obiektywny
4 lata temu
Moim zdaniem można wprowadzić i całkowity zakaz reklamy zewnętrznej (nie mylić z szyldami sklepów, restauracji itp.). Miasta i ich okolice zaczną wyglądać o wiele schludniej, niż w aktualnym chaosie kolorów i kształtów.
tnt
4 lata temu
Agora?