Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Inwestycje za 30 mld złotych. Minister ujawnia

0
Podziel się:

Jedną z bardziej aktywnych polskich firm jest największy towarowy przewoźnik kolejowy PKP Cargo. Zobacz, które jeszcze.

Wiceminister skarbu Rafał Baniak
Wiceminister skarbu Rafał Baniak (Ministerstwo Skarbu Państwa)

Łączna szacunkowa wartość inwestycji zagranicznych spółek kluczowych z udziałem Skarbu Państwa to 30 mld zł, szacuje wiceminister skarbu Rafał Baniak (na zdjęciu). Jego zdaniem, ekspansja zagraniczna to potrzeba chwili, która coraz częściej okazuje się niezbędnym elementem we wzroście wartości przedsiębiorstw. Według danych Narodowego Banku Polskiego pokazującego wartość zainwestowanych przez polskie przedsiębiorstwa środków w poszczególnych krajach, kierują się one przede wszystkim do najbogatszych gospodarek Unii Europejskiej.

Spółki z udziałem Skarbu Państwa coraz częściej inwestują za granicą. Przyczynia się to znacząco do poprawy ich wartości, dywersyfikacji działalności oraz wzrostu zatrudnienia.

- Łączna szacunkowa wartość inwestycji zagranicznych spółek kluczowych z udziałem Skarbu Państwa to 30 mld zł - powiedział Baniak podczas debaty Krajowej Izby Gospodarczej (KIG) dot. ekspansji zagranicznej polskich firm.

O ile duże przedsiębiorstwa coraz lepiej radzą sobie w działalności międzynarodowej, sektor małych i średnich przedsiębiorstw wciąż koncentruje się na bliskich, bardziej bezpiecznych rynkach lub w ogóle nie myśli o wychodzeniu poza granice. Komisja Europejska od wielu lat zwraca uwagę na fakt, że zbyt mała liczba europejskich MŚP prowadzi działalność zagraniczną, podkreśla KIG w komunikacie poświęconym debacie.

Z przeprowadzonych kilka lat temu na zlecenie KE badań wynika, że zaledwie 25 proc. MŚP oprócz działalności krajowej prowadzi działalność w przynajmniej jednym innym kraju UE. Tych, które działają poza UE, jest zaledwie 13 proc. Jednocześnie podkreśla się, że firmy prowadzące działalność międzynarodową odnotowują wzrost nawet w trudnych okresach dla gospodarki. Europejskie firmy działające również poza UE należą do najbardziej innowacyjnych i konkurencyjnych.

Zdaniem KIG, obok wspierania innowacji, konieczne jest zakończenie prac nad jednolitą i spójną strategią promocyjną polskiej gospodarki. Podejmowane do tej pory działania przez różne instytucje, choć same w sobie cenne, nie przynoszą efektu synergii.

KIG podkreśla, że duży potencjał rozwoju współpracy zagranicznej polskich firm tkwi na rynkach pozaunijnych.

- Choć trudniejsze m.in. z powodu różnic kulturowych i czasem bardziej ryzykowne finansowo, powinny stać się przedmiotem większego zainteresowania ze strony polskich firm. Przede wszystkim dlatego, że w najbliższych latach to tzw. rynki wschodzące będą napędzać wzrost światowego PKB - wskazał prezes KIG Andrzej Arendarski.

Krajowa Izba Gospodarcza już od 25 lat aktywnie wspiera nawiązywanie relacji handlowych przez polskie firmy, organizując każdego roku kilkadziesiąt misji handlowych, spotkań B2B oraz wystąpień targowych polskich firm. W działaniach promocyjnych KIG skupia się przede wszystkim na rynkach pozaunijnych.

Zachętą dla sektora MŚP do odważniejszego wchodzenia na zagraniczne rynki mogą być sukcesy polskich dużych firm.

- Dobry przykład idzie z góry. Duże polskie przedsiębiorstwa powinny służyć radą i doświadczeniem mniejszym firmom. Warto także pamiętać, że sukcesy większych firm tworzą pozytywny klimat i powiększają zaufanie zagranicznych partnerów do polskiego biznesu. Warto to wykorzystać - podkreślił prezes KIG.

Jedną z bardziej aktywnych polskich firm jest największy towarowy przewoźnik kolejowy PKP Cargo. Tylko w ciągu ostatnich kilku miesięcy podpisał umowę nabycia 80 proc. udziałów w czeskiej spółce AWT, jednym z największych prywatnych przewoźników kolejowych w Europie, zawarł współpracę z HZ Cargo, chorwackim narodowym towarowym przewoźnikiem kolejowym i zakupił pozostałą część udziałów w PS Trade Trans, polskim spedytorze kolejowym.

- Jesteśmy drugim towarowym przewoźnikiem kolejowym w UE, ale mamy znacznie większe ambicje. Dużą szansą dla nas jest obsługa przewozów w trójkącie trzech mórz - Bałtyckiego, Adriatyckiego i Północnego, poszerzona o usługi okołologistyczne. To nasz kierunek rozwoju, chcemy zmienić się w europejskiego operatora logistycznego. Oczywiście, żeby zrealizować te cele, potrzebujemy przede wszystkim stabilności w zakresie kosztu dostępu do infrastruktury, zarówno w Polsce, jak i za granicą, a także stabilności legislacyjnej i tu widzimy duże pole do współpracy - powiedział członek zarządu PKP Cargo ds. finansowych Łukasz Hadyś.

Polskie firmy najchętniej inwestują w Europie

Według danych Narodowego Banku Polskiego pokazującego wartość zainwestowanych przez polskie przedsiębiorstwa środków w poszczególnych
krajach, kierują się one przede wszystkim do najbogatszych gospodarek Unii
Europejskiej.

Źródło: Na podstawie danych NBP.

Jednak większość z tych inwestycji, ze szczególnym uwzględnieniem Luksemburga, Szwajcarii i Belgii ma przede wszystkim charakter finansowy i wiąże się ze strukturą kapitałową spółek, operacjami na rynkach
trzecich oraz zagadnieniami podatkowymi.

Nieco inny przypadek stanowi w minionych latach wysoka pozycja Litwy w tym rankingu. Wynika ona przede wszystkim z dużej inwestycji, jaką w tym kraju zrealizował PKN Orlen, przejmując rafinerię w Możejkach. Nie oznacza to jednak, że w tym kraju nie ma innych polskich inwestycji.

Najczęstszymi (jeżeli chodzi o liczbę firm) kierunkami inwestycji zagranicznych
czynionych przez polskie przedsiębiorstwa są: Niemcy, Ukraina, USA, Czechy, Rosja, Rumunia. Relatywnie dużo polskich firm wybiera także kraje azjatyckie - przede wszystkim Chiny.

Prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości Bożena Lublińska-Kasprzak powiedziała, że aby zwiększyć liczbę małych firm decydujących się na zagraniczną ekspansję, potrzeba bardzo wielu różnych działań - od formalno-prawnych po informacyjne. - Myślę, że obecnie mamy bardzo dobry moment, który instytucje publiczne powinny wykorzystać, by odpowiednio wspierać mikro- i małe firmy - podkreśliła. Dodała, że duże firmy radzą sobie coraz lepiej na rynkach zagranicznych i nie wymagają aż takiej uwagi.

Szefowa PARP oceniła, że w Polsce nie dość, że działa bardzo dużo firm eksportowych, to jest też bardzo wiele małych i średnich przedsiębiorstw, które chciałyby wejść na rynki zagraniczne. Przytoczyła tu ubiegłoroczne wyniki badań, z których wynika, że około 8 proc. mikro-, małych i średnich firm jest zainteresowanych ekspansją zagraniczną. - To jest ok. 40 tys. firm. To są firmy, które powinniśmy otoczyć szczególnym zainteresowaniem - podkreśliła.

- One potrzebują wsparcia polegającego na informacji, często podstawowej, jak działa dany rynek zagraniczny. Innym rodzajem wsparcia są też szkolenia, a także finansowanie (m.in. na rozpoznanie rynku czy promocję). Bardzo istotne jest też wsparcie polskich służb dyplomatycznych - mówiła.

Ranking zarobków prezesów spółek Skarbu Państwa:

Czytaj więcej w Money.pl

inwestycje
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)