Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Program Budowy Dróg Krajowych został przyjęty. To już pewne - powstanie 4 tysiące nowych tras

0
Podziel się:

Rząd przyjął we wtorek projekt uchwały ws. Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023.

Program Budowy Dróg Krajowych został przyjęty. To już pewne - powstanie 4 tysiące nowych tras
(WP/Marta Sitkiewicz)

To już pewne - budowy dróg ruszą w całej Polsce. Rząd przyjął we wtorek projekt uchwały w sprawie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 rou) - poinformował wiceszef MIR Paweł Olszewski. Powstanie 3,9 tysięcy kilometrów autostrad i dróg szybkiego ruchu oraz 57 obwodnic.

Olszewski na wtorkowej konferencji prasowej po posiedzeniu rządu podkreślił, że "dzięki programowi w 2025 r. będziemy mieli w 100 procent rozwiniętą i domkniętą sieć dróg krajowych i autostrad".

- Jesteśmy gotowi do tego, żeby już we wrześniu, październiku ogłosić przetargi na kolejnych 650 km dróg i podpisać umowy na realizację około pół tysiąca (kilometrów) dróg. To, co jest ważne w tym programie, to elastyczne podejście do wyboru inwestycji. Będą one realizowane wedle stopnia ich przygotowania - zaznaczył.

Wiceszef MIR zauważył, że istotnym elementem programu jest bezpieczeństwo. Jak mówił, będą eliminowane miejsca najbardziej niebezpieczne z punktu widzenia użytkowników dróg. Zidentyfikowano ich 1100. W latach 2016-2023 na realizację programu likwidacji miejsc niebezpiecznych ma trafić nie więcej niż 4,8 mld zł.

Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-23 jest szacowany na 107 mld zł, czyli o 14 mld zł więcej niż pierwotnie zakładano. Pieniądze na inwestycje będą pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego, zasilanego, m.in. z refundacji funduszy UE. Na utrzymanie dróg ma trafić 46,8 mld zł. Resort też szuka dodatkowych funduszy na finansowanie projektów drogowych w systemie komercyjnym.

Gdzie i jak rząd planuje budować?

Planowane jest powołanie drogowych spółek specjalnego przeznaczenia, których zadaniem ma być pozyskiwanie środków finansowych na zasadach rynkowych. Ten mechanizm jest zakładany dla trzech inwestycji A1 Tuszyn - Częstochowa, A18 Olszyna - Golnice oraz odcinka A2 Mińsk Mazowiecki - Siedlce. W pierwszej kolejności przewidziano utworzenie drogowej spółki specjalnego przeznaczenia do budowy autostrady A1 na odcinku Tuszyn-Częstochowa.

Autostrady A1 Pyrzowice - Częstochowa oraz A2 Warszawa - Mińsk Mazowiecki to jedne z inwestycji, które znalazły się w projekcie "Programu budowy dróg krajowych na lata 2014-2023". Przewiduje on ponadto m.in. budowę drogi ekspresowej S3 - Sulechów - Bolków, S5 - Wrocław - Poznań - Bydgoszcz - Nowe Marzy (A1), S6 - Goleniów - Gdańsk, S7 - Gdańsk - Płońsk oraz Warszawa do granicy z woj. małopolskim, S2 - Południowa Obwodnica Warszawy. Pozostałe inwestycje to m.in. budowa drogi ekspresowej S8 - Wrocław - Łódź - Warszawa - Białystok, S17 - Warszawa - Lublin, S19 - Lublin - Rzeszów, S51 - Olsztynek - Olsztyn oraz S61 - Ostrów Mazowiecka do granicy państwa w Budzisku.

Jakie inwestycje dokładnie powstaną? Kliknij w mapę i zobacz szczegółową grafikę dla twojego regionu: źródło: money.pl

Olszewski poinformował ponadto, że we wtorek rząd przyjął też program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019. Jak mówił, daje on samorządom możliwość dofinansowania ich przedsięwzięć. - My, jako ministerstwo będziemy mogli dofinansowywać poszczególne inwestycje do kwoty 3 mln zł. Co najmniej drugie tyle będą dokładały samorządy - zaznaczył.

Zmiana filozofii wydawania pieniędzy na inwestycje

Jak mówiła wcześniej szefowa MIR Maria Wasiak, na dofinansowanie budowy czy remontu dróg powiatowych i gminnych w latach 2016-2019 trafi w sumie 4 mld zł, z czego w przyszłym roku - 0,8 mld zł. Szefowa resortu infrastruktury zapowiedziała również, że program jest początkiem szerszych zmian w filozofii wydawania pieniędzy. Część inwestycji będziemy finansować sami.

- Kończymy z filozofią, że krajowe środki są tylko uzupełnieniem unijnych pieniędzy przeznaczonych na budowę dróg - mówiła dziś szefowa MIR. - W coraz większym stopniu krajowy budżet musi finansować takie inwestycje, to wielkie zadanie w tej perspektywie UE - oceniła.

Minister infrastruktury i rozwoju podkreśliła, że bardzo ważnym aspektem programu jest zwiększenie udziału środków krajowych o 14 mld zł. "W okresie, kiedy będziemy realizować inwestycje drogowe z programu, musimy przyzwyczajać się do wypracowania jak największej puli krajowych pieniędzy na te cele. Pozycji w budżecie nie wypracowuje się z roku na rok. To jest proces. Ale musimy przyzwyczajać się do tego, że tylko za pieniądze unijne nie wybudujemy takiej infrastruktury drogowej, jaką byśmy chcieli" - zaznaczyła.

Wasiak zwróciła uwagę, że chodzi zarówno o pieniądze na poziomie krajowym, ale także poszczególnych samorządów. "Samorządy muszą przemyśleć, jak będą realizowane inwestycje drogowe po zakończeniu unijnej perspektywy, po wykorzystaniu wszystkich środków" - podkreśliła.

"Na pewno niedługo wróci temat struktury budżetu państwa jako sposobu dzielenia podatków czy funkcjonowania budżetów samorządowych i gminnych. Samorządy "rozkwitły" dzięki temu, że są istotnym elementem zarządzania środkami europejskimi, mają w dyspozycji 40 proc. pieniędzy UE z polityki spójności. To wzmacnia ich rolę. Muszą się jednak zastanowić, co będzie potem, kiedy głównym ich zadaniem nie będzie realizacja europejskich programów, tylko zarządzanie lokalnymi potrzebami" - oceniła.

Według szefowej MIR w najbliższych latach czeka nas dyskusja na temat tego, w jaki sposób powinien być kontynuowany ustrój samorządowy po przemianach związanych z doganianiem europejskiego poziomu w infrastrukturze czy w usługach publicznych.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)