Wiele usług, jedno miejsce. Tego wymagają dziś konsumenci

Skala, synergia i dywersyfikacja – te trzy elementy decydują dziś o biznesowym sukcesie. Przykład? Grupa PZU, która zamknęła pierwsze półrocze z zyskiem na poziomie 1,7 mld zł.

Nasz poziom rentowności jest poza zasięgiem większości konkurentów – przyznaje Tomasz Kulik, (na zdj. po prawej stronie) członek zarządu PZU S.A. i dyrektor finansowy Grupy PZU.Nasz poziom rentowności jest poza zasięgiem większości konkurentów – przyznaje Tomasz Kulik, (na zdj. po prawej stronie) członek zarządu PZU S.A. i dyrektor finansowy Grupy PZU.
Źródło zdjęć: © Wirtualna Polska | Monika Rosmanowska
Monika Rosmanowska

Jak zbudować finansowy ekosystem przyszłości, łącząc wymaganą przez dzisiejszy świat szybkość działania i elastyczność ze skalą funkcjonowania, ogromnymi zasobami i odpowiedzialnością lidera rynku? Podczas XXX Forum Ekonomicznego na to pytanie próbowali odpowiedzieć przedstawiciele PZU S.A. oraz Alior Banku i Banku Pekao S.A., instytucji należących do Grupy Kapitałowej PZU S.A.

Efekt skali

Grupa PZU to konglomerat finansowy – jedyna polska grupa tego rodzaju wśród 65 działających w Unii Europejskiej. Jej aktywa sięgają blisko 400 mld zł – więcej niż PKB niejednego państwa europejskiego. Przedsiębiorstwo łączy kilka rodzajów działalności. W przeszłości były to tylko ubezpieczenia, a dziś to także bankowość, segment zdrowia i zarządzanie aktywami.

– Dziś Grupa PZU jest jeszcze bardziej stabilna. Jest to oczywiście wyzwanie, bo wokół wspólnych celów trzeba skonsolidować wiele spółek i osób. Skala ma jednak znaczenie. Nasza różnorodność przekłada się na konkretną wartość dla klienta. Pozwala też zareagować na to, co dzieje się na rynku. Mamy już wyniki za pierwsze półrocze i jest to najlepsze otwarcie roku od 6 lat. Nasz poziom rentowności jest poza zasięgiem większości konkurentów – przyznaje Tomasz Kulik, członek zarządu PZU S.A. i dyrektor finansowy Grupy PZU.

Pierwsze 6 miesięcy tego roku Grupa PZU zamknęła z 1,7 mld zł zysku, osiagając To 18,7 proc. zwrotu z kapitału.

– Gdyby nie skala i kompozycja biznesowa, byłoby to trudne do osiągnięcia – przyznaje Tomasz Kulik.

Grupa PZU dużo inwestuje i tu także skala odgrywa ważną rolę. Co roku w zmianę produktową, operacyjną czy związaną z obsługą klienta (razem z bankami to 22 mln konsumentów) gigant ubezpieczeniowy przeznacza 0,5 proc. przychodów, co daje 100-120 mln zł rocznie.

Wszystko pod jednym dachem

Czy bycie częścią grupy to same korzyści, a może też utrudnienia czy ograniczenia?

– Synergia to przyszłość – nie ma wątpliwości Leszek Skiba, prezes Banku Pekao S.A. Zaznacza przy tym, że podstawą działania dla banków jest dbałość o relacje z klientami. – Mówię tu o trwałej relacji. Klienci mają określone przyzwyczajenia i potrzeby. I nie interesuje ich, co jest pod spodem, kto odpowiada na te oczekiwania, o ile są one należycie zaspokajane. Budowanie relacji to proces, o którym warto pamiętać.

Zdaniem Iwony Dudy, prezes Alior Banku, by grupa finansowa mogła dobrze funkcjonować w gospodarce, musi być w stanie szybko się dostosować do zachodzących zmian.

– Klient zmienia się i poza produktem bankowym oczekuje szeregu dodatkowych usług. Chce zapłacić za bilet komunikacji miejskiej, autostradę, chce mieć dostęp do szerokiej oferty ubezpieczeniowej. Tylko mając szeroki wachlarz produktów i usług można sprostać jego oczekiwaniom. I to w tym upatruję ogromnej szansy dla funkcjonowania grup finansowych – mówi prezes Duda.

PZU stara się stworzyć model, w którym poszczególne elementy nie są jedynie sumą części, ale tworzą wartość dodaną.

– Dzięki temu nie tylko jesteśmy w stanie odpowiedzieć na bieżące wyzwania, ale też na to, czego nasi klienci będą od nas oczekiwali w przyszłości. Kiedyś konsumenci po ubezpieczenie szli do ubezpieczyciela, a po kredyt do banku. Dziś wszystko to i wiele innych usług mają praktycznie pod jednym dachem PZU. Klienci przyzwyczaili się, że mnóstwo ważnych życiowych spraw mogą załatwić w smartfonie i podobne oczekiwania dotyczą dziś rynku finansowego. Dlatego chcemy otoczyć klienta jak największą paletą usług, ale takich, które są spójne i autentycznie mu potrzebne – zapewnia Tomasz Kulik.

Przykład? Oferując kredyt hipoteczny i ubezpieczenie mieszkania można byłoby rozważyć też rozszerzenie oferty np. o usługi związane z remontem czy drobnymi naprawami. Podobnie z samochodami. Grupa PZU mogłaby oferować ubezpieczenie OC, kredyt na zakup samochodu, leasing, a także usługi związane ze sprawdzeniem stanu technicznego kupowanego używanego auta etc.

– Jest w tym pewna logika i ciąg przyczynowo-skutkowy. Warto iść w kierunku takich ekosystemów produktowych. Tym bardziej, że mamy bardzo dobre zaplecze po stronie partnerów biznesowych. Wszystko zmienia się dziś w nieprawdopodobnym tempie. Wciąż pojawiają się coraz bardziej zaawansowane i nowoczesne produkty – tłumaczy Tomasz Kulik.

Ubezpieczyciel, który ratuje życie

Jakie wyzwania stoją przed grupą? Jednym z większych jest starzenie się społeczeństwa.

– Dziś wychodzimy z dawnej, tradycyjnej roli ubezpieczyciela, stając się raczej kompleksowym dostawcą usług pozwalających zadbać o bezpieczeństwo finansowe i zdrowie. Ma to duże znacznie w obliczu zmian demograficznych. W tej przemianie bardzo pomaga rewolucja technologiczna. Przykładem może być wdrożona przez nas opaska życia, która z lekarską precyzją monitoruje funkcje krytyczne z punktu widzenia zdrowia i życia pacjenta i alarmuje medyków, gdy pojawiają się niepokojące objawy. Innym przykładem jest PZU GO, elektroniczne urządzenie przyklejane na szybę auta, które wykrywając zdarzenie, które może być wypadkiem i przy braku kontaktu z kierowcą natychmiast alarmuje i wysyła na miejsce służby ratunkowe. Nasze Laboratorium Innowacji analizuje ok. tysiąca podobnie nowatorskich pomysłów co roku - mówi Tomasz Kulik.

Klienci wciąż oczekują też dodatkowych usług, a ich wymagania są coraz większe.

– Konsumenci chcą przyjaznych i intuicyjnych narzędzi. Oddziały bankowe na przykład są dziś bardziej jak centra doradztwa – zwraca uwagę Iwona Duda. I dodaje: - Musimy się zmieniać. Tylko w ten sposób możemy odpowiedzieć na rosnącą konkurencję.

Płatna współpraca z Grupą PZU
Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują