Wzrost sprzedaży. Na świecie zapaść, w Polsce branża odporna
Ok. 60 proc. producentów części motoryzacyjnych w Polsce odnotowało w pierwszym półroczu wzrost sprzedaży. Mimo m.in. rosnących kosztów przemysł motoryzacyjny pozostaje odporny i zdolny do adaptacji - poinformowało Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.
Jednocześnie 32 proc. firm zanotowało spadek obrotów, a 7 proc. wskazało na stagnację - poinformowało Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM).
W publikacji zwrócono uwagę, że prognozy na drugie półrocze 2025 r. są umiarkowanie optymistyczne - większość firm spodziewa się dalszego, choć powolnego wzrostu sprzedaży. Jednocześnie 5 proc. producentów prognozuje znaczący wzrost rentowności, a co piąta firma - spadek. Rosnące koszty pracy, energii i surowców pozostają największą barierą dla poprawy wyników finansowych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Friz kończy karierę influencera i buduje imperium - Biznes Klasa Young
Wyniki badania potwierdzają, że polski przemysł motoryzacyjny pozostaje odporny i zdolny do adaptacji, pomimo niesprzyjających warunków geopolitycznych, rosnących kosztów i niepewności regulacyjnej. Cieszy fakt, że większość firm w pierwszym półroczu 2025 roku zanotowała wzrost sprzedaży, a prognozy na drugą połowę roku są umiarkowanie optymistyczne - podkreślił, cytowany w informacji prezes zarządu Polskiej Grupy Motoryzacyjnej Krzysztof Frelek.
Autorzy publikacji zauważyli, że wojna celna na linii UE-USA dotyka połowę polskich producentów części, powodując wzrost kosztów importu i opóźnienia logistyczne. Z kolei chińskie ograniczenia dotyczące metali ziem rzadkich na razie mają ograniczony wpływ - jedynie 13 proc. firm odczuło negatywne skutki tych działań.
Więcej firm raportowało w ostatnim czasie spadek przychodów (45,5 proc.) niż ich wzrost (36,3 proc.) - podano. Jednak 63,6 proc. dystrybutorów spodziewa się poprawy wyników w drugiej połowie roku. Warsztaty motoryzacyjne natomiast, mimo rosnących kosztów pracy i energii, zdołały przenieść część podwyżek na klientów, zwiększając przychody. Ponad 1/3 z nich odnotowała wzrost liczby klientów.
Firmy inwestują w automatyzację
Firmy z sektora motoryzacyjnego szukają równowagi między oszczędnościami a rozwojem - zwrócili uwagę autorzy raportu. Dodali, że najczęściej wskazywaną przez przedsiębiorstwa strategią była rozbudowa kanałów sprzedaży (61 proc.), ale 42 proc. producentów planuje redukcję zatrudnienia.
"Coraz więcej przedsiębiorstw inwestuje w automatyzację, cyfryzację i dywersyfikację działalności, jednak dla wielu mniejszych podmiotów konieczne stają się trudne decyzje kadrowe" - podkreślili autorzy.
Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych zrzesza ponad 250 marek przemysłu i rynku części motoryzacyjnych; to rynek o wartości blisko 140 mld zł rocznie, tworzących ponad 330 tys. miejsc pracy.