Brexit uderzy w polski transport. "Rezygnacja lub przeniesienie działalności"

Od 1 kwietnia zmieni się prawo dotyczące firm transportowych w Wielkiej Brytanii. To oznacza spore zmiany także dla polskich firm. Mowa o przeniesieniu działalności na Wyspy lub rezygnacji z transportów - czytamy na stronie portalspozywczy.pl.

Od 1 kwietnia zmienią się w Wielkiej Brytanii przepisy dla firm transportowychOd 1 kwietnia zmienią się w Wielkiej Brytanii przepisy dla firm transportowych
Źródło zdjęć: © via Getty Images | PA Wire/PA Images
oprac.  PBE

Brexit uderzy w unijne firmy transportowe. W kwietniu wchodzą w życie przepisy "wynikające z umowy o handlu i współpracy (TCA), unijni przewoźnicy stracili część uprawnień, które przysługiwały im do tej pory w Wielkiej Brytanii. Dotyczą one aż trzech kluczowych zagadnień: kabotażu, transportu multimodalnego i ruchu trójstronnego" - donosi serwis.

Dlatego z początkiem kwietnia przewoźnicy, których firmy nie są zarejestrowane na Wyspach, mogą otrzymać wysokie kary finansowe.

Na tym straci m.in. polska gospodarka.

Dylemat polskich przewoźników

- Już od czasu Brexitu wymagania i procedury w wymianie handlowej pomiędzy Wielką Brytanią a Unią Europejską uległy znacznym zmianom. Nie pozostało to bez wpływu na opłacalność eksportu i importu, ale do tej pory między UK a Polską utrzymywał się dodatni bilans handlowy. Sytuacja może jednak zmienić się po wprowadzeniu obecnych zmian w przepisach - wyjaśnia w rozmowie z Portalem Spożywczym Joanna Porath, która prowadzi agencję celną AC Porath.

Porath dodała, że współpracujący z agencją przewoźnicy już sygnalizowali, że "albo będą zmuszeni do rezygnacji z transportów do Wielkiej Brytanii, albo przeniosą swoją działalność do UK, by kontynuować podpisane kontrakty. To z kolei będzie miało wpływ na polską gospodarkę".

Nowe przepisy uderzą m.in. w branżę meblarską, artykuły spożywcze czy eksport maszyn i urządzeń, których do Wielkiej Brytanii eksportujemy najwięcej.

Cały stworzony i wypracowany dotychczas proces logistyczny na linii Polska-Wielka Brytania został mocno naruszony. Wielu przewoźników zrezygnuje z transportów do Wielkiej Brytanii. Będą zmuszeni przekierować swoje naczepy na inne kierunki krajów członkowskich UE - ocenił Adrian Żebrowski z TSL Multicco Group, firmy zajmującej się spedycją. - Polscy przewoźnicy będą zmuszeni zrezygnować ze współpracy ze swoimi wieloletnimi klientami z Wielkiej Brytanii, ponieważ będą zablokowani przez rząd w odbiorze ładunków w transporcie multimodalnym i kabotażowym.
Źródło artykułu: money.pl
Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują