Rząd wprowadza nowe dopłaty za złomowanie pojazdów spalinowych

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przedstawił nowe zasady wsparcia przy zakupie samochodu elektrycznego. Program Mój elektryk 2.0 zakłada możliwość uzyskania nawet 40 tysięcy złotych dofinansowania.

Nowe dopłaty dla właścicieli autNowe dopłaty dla właścicieli aut
Źródło zdjęć: © Snowmanradio, pexels | pexels
Robert Kędzierski

NFOŚiGW informuje w swoim programie, że "właściciele pojazdów mogą otrzymać 10 tysięcy złotych za zezłomowanie samochodu, którym jeździli minimum trzy lata. Program obejmuje również osoby, które oddały swój pojazd na złom po 1 lutego 2020 roku". Warunkiem otrzymania dopłaty jest jednak zakup nowego pojazdu elektrycznego.

System dopłat dla osób prywatnych

Zgodnie z założeniami programu, każdy kupujący samochód elektryczny może otrzymać podstawową dopłatę w wysokości 18 750 złotych. Dodatkowe wsparcie w kwocie 11 250 złotych przewidziano dla osób, których roczny dochód nie przekracza 120 tysięcy złotych. Dochód jest weryfikowany na podstawie zeznania podatkowego za rok poprzedzający złożenie wniosku.

Program Mój elektryk 2.0, jak podaje NFOŚiGW, umożliwia więc obniżenie ceny zakupu auta elektrycznego nawet o 40 tysięcy złotych, wliczając w to premię za złomowanie starego pojazdu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Multimilionowy biznes na ”pudełkach". To polski fenomen. Paweł Wróbel - Nice to Fit You.

Wsparcie dla przedsiębiorców

NFOŚiGW w swoim programie przewidział również wsparcie dla przedsiębiorców. "osoby prowadzące działalność gospodarczą mogą otrzymać 30 tysięcy złotych dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego, niezależnie od formy finansowania - zakup za gotówkę, leasing czy wynajem". Dodatkowo przedsiębiorcy mogą uzyskać 10 tysięcy złotych za zezłomowanie posiadanego wcześniej pojazdu.

Fundusz zaznacza jednak, że "nabywca pojazdu elektrycznego musi najpierw zapłacić pełną kwotę, a dopiero potem może ubiegać się o zwrot części kosztów". Na program przeznaczono 1,6 miliarda złotych ze środków unijnych. Eksperci zwracają uwagę, że "środki mogą zostać niewykorzystane, ponieważ główni nabywcy aut elektrycznych w Polsce - firmy - zostały wykluczone ze wsparcia w ramach programu Mój Elektryk 2.0". W przypadku niewykorzystania fundusze przepadną.

Wybrane dla Ciebie
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem
Rosyjski gaz płynie do Chin. Pekin ignoruje amerykańskie sankcje
Rosyjski gaz płynie do Chin. Pekin ignoruje amerykańskie sankcje
LOT przejmie inną linię? "Łakomych kąsków zostało niewiele"
LOT przejmie inną linię? "Łakomych kąsków zostało niewiele"
Bruskela reaguje na słowa Muska. "Zwyczajnie bzdurne"
Bruskela reaguje na słowa Muska. "Zwyczajnie bzdurne"
Polskie satelity w kosmosie. Premier pokazał zdjęcie
Polskie satelity w kosmosie. Premier pokazał zdjęcie
Firma z Wrocławia przejmuje francuskiego dystrybutora
Firma z Wrocławia przejmuje francuskiego dystrybutora
Były minister aktywów państwowych ma nową pracę
Były minister aktywów państwowych ma nową pracę
Nowa fabryka morskich wież wiatrowych w Polsce
Nowa fabryka morskich wież wiatrowych w Polsce