Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. KBB
|

Napoje gazowane zdrożały o 36 proc. Ich sprzedaż spadła o jedną piątą

255
Podziel się:

W okresie styczeń-sierpień 2021 r. napoje gazowane zdrożały o 36 proc. rok do roku, ich sprzedaż spadła o 20 proc. - podaje Centrum Monitorowania Rynku. Agencja ocenia, że to efekt opłaty cukrowej. W tym roku budżet wzbogacił się na niej o 1,08 mld złotych - twierdzi Ministerstwo Finansów.

Napoje gazowane zdrożały o 36 proc. Ich sprzedaż spadła o jedną piątą
Podatek cukrowy ograniczył sprzedaż napojów gazowanych o jedną piątą (Pexels, Eren Li)

Spadek sprzedaży napojów gazowanych od stycznia do sierpnia 2021 roku w stosunku do tożsamego okresu 2020 przekracza 20 proc. Jednocześnie ceny tych produktów wzrosły o ok. 36 proc. (z poziomu 3,50 do 4,76 zł/l). W podobnej skali rosną ceny wód smakowych ok. 33 proc. (z 2,60 na 3,47 zł/l) przy 21 proc. spadku wolumenu sprzedaży. Spadek sprzedaży herbat mrożonych był mniejszy – wyniósł 5 proc., natomiast cena za litr wzrosła o 18 proc. r/r.

- Ciekawie zachowuje się sprzedaż napojów energetycznych, które jako napój słodzony również objęte są opłatą cukrową. Raportowany tu jest wzrost średniej ceny za litr o ok. 15 proc. (skok z 9,54 na 10,93 zł), przy wzroście sprzedaży o 4 proc. w stosunku do ubiegłego roku - mówi Tomasz Rydzewski z CMR.

Według eksperta dane paragonowe CMR pokazują, że rok 2021 jest trudny dla producentów napojów bezalkoholowych i punktów handlowych prowadzących ich sprzedaż. - Trwająca pandemia, niższe niż w latach poprzednich temperatury powietrza, do tego wprowadzona z początkiem roku opłata cukrowa wpłynęły na ograniczenie popytu na wybrane produkty napojowe, a na rynku zaraportowano wyraźny wzrost ich cen - powiedział PAP Rydzewski.

Zobacz także: Kolejne podatki na mięso? Przyszłość rolnictwa w Polsce

Zwrócił uwagę, że trendy sprzedaży i ceny grup napojowych nieobjętych podatkiem, czyli wód czystych i soków, a także nektarów czy izotoników, które są niżej opodatkowane, pozostają relatywnie stabilne w 2021 roku.

Producenci bronią się przed podatkiem

Według CMR wprowadzenie opłaty cukrowej spowodowało, że część producentów podjęło działania obniżające wysokość płaconego podatku, a tym samym próbę redukcji wzrostów cen rynkowych z nadzieją na pobudzenie popytu. Jednym z działań jest zmiana składu napojów zmniejszająca poziom, czy całkowicie eliminująca cukier.

- Intensywnie promowane są wersje zero lub light popularnych marek oraz pojawiają się produkty całkowicie niesłodzone - wskazał Rydzewski.

Dodał, że innym sposobem jest proces tzw. downsizingu, czyli wprowadzania mniejszych opakowań popularnych, flagowych produktów. - To pozwala producentom zredukować cenę jednostkową za butelkę i obniżyć psychologicznie barierę cenową - wyjaśnił.

Przypomina też, że opłata cukrowa weszła w życie 1 stycznia 2021 r., obejmuje napoje bezalkoholowe z dodatkiem cukrów, substancji słodzących oraz kofeiny lub tauryny. Wyróżnione zostały dwie części opłaty naliczane na każdy 1 litr napoju: stała, która wynosi 0,50 zł oraz zmienna – 0,05 zł za każdy gram cukrów przekraczających określony limit (5 gram/100ml). Dodatkową opłatą objęte są napoje zawierające kofeinę lub taurynę (0,1 zł za litr napoju).

Niższy podatek dotyczy napojów mających co najmniej 20 proc. soku owocowego/warzywnego w składzie (np. nektary), czy roztworów węglowodanowo-elektrolitowych (np. izotoniki) - zwolnione są one z części stałej opłaty cukrowej. Napoje słodzone z dominującą zawartością mleka (np. kawa mrożona) oraz suplementy diety i wyroby medyczne zwolnione są całkowicie z opłaty - wskazał Rydzewski.

Z danych Ministerstwa Finansów przekazanych PAP wynika, że wpływy z opłaty cukrowej wg. stanu na 30 września 2021 r. wynosiły 1 mld 080 mln 727 tys. 698 zł. Resort przypomniał, że kwoty wpłat z tytułu opłaty cukrowej podlegają dystrybucji w proporcji: 96,5 proc. na rzecz NFZ i 3,5 proc. na rzecz budżetu państwa.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(255)
Kalorjan
rok temu
W brew powiedzeniu cukier nie krzepi.
pinokio
rok temu
hmmm ... czeba to bydzie zrekompensować bużetowi ... dołożymy nowe podatki ...
Janusz
rok temu
Wzbogacił się o 1.08. spadek sprzedaży o 36 procent. Pytanie brzmi ile stracił na wacie?
Anna
rok temu
nie kupuję napojów kolorowych, sama trucizna
Roziu
rok temu
To juz popyt-podaz nie dziala?:) cen opuscic nie chca?
...
Następna strona