"To jest nowy podatek". Branża lotnicza krytykuje propozycje nowych opłat

Środowisko lotnicze protestuje przeciwko propozycjom podwyżek opłaty terminalowej i trasowej. Zdaniem części branży będzie to praktycznie podwyżką podatków.

Branża lotnicza krytykuje propozycje opłat Branża lotnicza krytykuje propozycje opłat
Źródło zdjęć: © Adobe Stock

Branża lotnicza obawia się podwyżek opłat terminalowej i trasowej. Choć stawka oficjalnie nie została jeszcze ustalona, to z dokumentu Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej przekazanego "Planu skuteczności działania służb żeglugi powietrznej na lata 2020-2024" wynika, że od 1 stycznia 2022 mogą wzrosnąć opłaty terminalowe i trasowe.

Dlatego też branża lotnicza wysłała do Mateusza Morawieckiego oraz ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka. List otwarty na temat "drastycznej podwyżki opłat związanych z zapewnieniem służb żeglugi powietrznej w Polsce, a w szczególności w polskich lotniskach regionalnych".

Uwaga, emocje! Czyli jak uniknąć pułapek, zarządzając pieniędzmi- mBank x WP webinary

Zdaniem sygnatariuszy listu w zaproponowanych rozwiązaniach zaproponowano od początku przyszłego roku podwyżkę opłat "w sposób drastyczny, nierównomierny i niekonkurencyjny". Autorzy wskazują na przykład opłaty terminalowej i tego, jak ona wpłynie na koszty pojedynczej operacji lotniczej.

I tak opłata dla Lotniska Chopina wzrośnie z 343,08 zł w tym roku do 524,58 zł w przyszłym. To podwyżka o 53 proc. Inne lotniska również zgłaszają, że u nich opłata ta wzrośnie.

Przykłady? Dla Portów Lotniczych Regionalnych z 791,12 zł do 1 347,76 zł (wzrost o 70 proc.). Lotnisko te wskazuje ponadto, że opłata trasowa wzrośnie z kwoty 195,70 zł do 245,81 zł (o 26 proc.).

Prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy Tomasz Kloskowski powiedział Radiu Zet, że w jego ocenie "to jest nowy podatek".

Pod listem podpisali się szefowie siedmiu lotnisk regionalnych (Gdańska, Modlina, Łodzi, Wrocławia, Bydgoszczy, Szczecina i Olsztyna-Mazury), a także m.in. prezesi Wizzaira, Rayanaira Sun, Sprint Air.

Ponadto pod listem znalazły się również podpisy członka zarządu Enter Air, oraz wiceprezesa biura podróży Itaka i wiceprezesa Polskiej Izby Turystyki Piotra Henicza, prezesa Rainbow Tours Grzegoraz Baszczyńskiego, prezesa DHL Express (Poland) Tomasza Burasia.

Wybrane dla Ciebie

Putin gotowy na straty. Zlekceważy ultimatum. Będzie kontynuować ataki
Putin gotowy na straty. Zlekceważy ultimatum. Będzie kontynuować ataki
Rutte wezwał kraje BRICS do rozmów Putinem. "Sankcje mogą mocno uderzyć"
Rutte wezwał kraje BRICS do rozmów Putinem. "Sankcje mogą mocno uderzyć"
Pieniądze za sąsiedztwo z wiatrakami. Zniknąć ma też część ograniczeń
Pieniądze za sąsiedztwo z wiatrakami. Zniknąć ma też część ograniczeń
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 16.07.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 16.07.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 16.07.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 16.07.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 16.07.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 16.07.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 16.07.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 16.07.2025
Cła Trumpa wyrządzą "dotkliwe szkody". Przedsiębiorcy protestują
Cła Trumpa wyrządzą "dotkliwe szkody". Przedsiębiorcy protestują
Nowy deal handlowy Trumpa. Dogadał się z krajem Azji
Nowy deal handlowy Trumpa. Dogadał się z krajem Azji
Dopłacą do cen prądu. Wszystko przez spóźnienie
Dopłacą do cen prądu. Wszystko przez spóźnienie
Chiny coraz częściej postrzegane jako potęga. USA tracą na znaczeniu
Chiny coraz częściej postrzegane jako potęga. USA tracą na znaczeniu
"Zalegają ich tysiące". Dla europejskiego portu Trump gorszy niż pandemia i brexit
"Zalegają ich tysiące". Dla europejskiego portu Trump gorszy niż pandemia i brexit